Διατροφή

Τροφές του παρελθόντος, οι υπερτροφές του μέλλοντος

01 Οκτωβρίου 2014
1 λεπτό να διαβαστεί
Τροφές του παρελθόντος, οι υπερτροφές του μέλλοντος

Photo source: www.bigstockphoto.com

Τα τελευταία χρόνια τόσο οι επιστήμονες υγείας και διατροφής όσο και το καταναλωτικό κοινό δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για τις λεγόμενες υπερτροφές ή αλλιώς superfoods. Όταν μιλάμε για υπερτροφές εννοούμε τρόφιμα που περιέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά σε μεγαλύτερες συγκεντρώσεις σε σύγκριση με άλλες τροφές κι έχουν ευεργετικές επιδράσεις στην ανθρώπινη υγεία. Τέτοιες τροφές καταναλώνονταν ήδη από πολλούς λαούς των παλαιότερων εποχών, και σήμερα η διατροφική τους αξία έχει αρχίσει να αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο. Παρακάτω θα μιλήσουμε για δύο τέτοιες υπερτροφές, τους σπόρους Chia και το φραγκόσυκο.

Ξεκινώντας με τους σπόρους Chia, προέρχονται από το φυτό Salvia hispanica L., που έχει μωβ λουλούδια και μεγάλα φύλλα. Πρωτοκαλλιεργήθηκε στο Μεξικό και στη Γουατεμάλα από τους ιθαγενείς. Όσον αφορά στη σύστασή τους, οι σπόροι αποτελούνται κατά 15-25% από πρωτεΐνες, 26-41% από υδατάνθρακες και 30-33% από λιπαρά. Επίσης, παρουσιάζουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες που είναι απαραίτητες για τη διατήρηση της υγείας του πεπτικού συστήματος. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι το 60% των λιπαρών των σπόρων αυτών είναι το α-λινολενικό οξύ, που ανήκει στα πολύτιμα ω-3 λιπαρά, ενώ το 20% αποτελείται από το λινελαϊκό οξύ που ανήκει στα ω-6 λιπαρά οξέα. Επίσης οι σπόροι Chia περιέχουν φαινολικά συστατικά, ουσίες με αντιοξειδωτική δράση. Σημαντικό είναι ακόμη να αναφέρουμε ότι οι σπόροι Chia είναι ελεύθεροι γλουτένης κι επομένως είναι κατάλληλοι για άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη.

Δεδομένα επιστημονικών μελετών σε ζώα υποδεικνύουν πως η κατανάλωση σπόρων Chia μπορεί να συμβάλει στη μείωση των τριγλυκεριδίων και της «κακής» χοληστερόλης (LDL), αλλά και στην αύξηση της «καλής» χοληστερόλης (HDL). Ενθαρρυντικά όμως είναι και τα αποτελέσματα μελετών σε ανθρώπους, που δείχνουν ότι η κατανάλωση των συγκεκριμένων σπόρων μπορεί να βελτιώσει τα επίπεδα γλυκόζης αλλά και το σωματικό βάρος. Ωστόσο περισσότερες μελέτες είναι απαραίτητες για την τεκμηρίωση αυτών των ευεργετικών επιδράσεων.

Οι σπόροι Chia μπορούν να καταναλωθούν ψημένοι ή άψητοι. Μπορούν να προστεθούν σε σαλάτες, στο γιαούρτι, σε κέικ, μπισκότα, ψωμί κ.ά. Ακόμη μπορείτε να τους προσθέσετε στο νερό ή τον χυμό σας. Μία μερίδα των 30 γραμμαρίων αποδίδει περίπου 140 θερμίδες.

Συνεχίζοντας, ένα τρόφιμο με χαρακτηριστικά υπερτροφής είναι το φραγκόσυκο. Πρόκειται για ένα φρούτο που αποδίδει περίπου 40 θερμίδες ανά καρπό, ενώ μας προσφέρει και 4 γραμμάρια φυτικών ινών που είναι μια αρκετά ικανοποιητική ποσότητα, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο μέσος ενήλικας χρειάζεται περίπου 20-25 γραμμάρια φυτικών ινών ημερησίως. Επίσης είναι πολύ πλούσιο σε πολυφαινόλες, βιταμίνες C και Ε, καθώς και καροτενοειδή.

Ήδη οι αρχαιότεροι λαοί χρησιμοποιούσαν το φραγκόσυκο στην παραδοσιακή ιατρική τους για την αντιμετώπιση του έλκους, της δύσπνοιας, του γλαυκώματος, των ηπατικών παθήσεων και των πληγών. Σύγχρονες μελέτες δείχνουν πως το φραγκόσυκο και ο χυμός του, λόγω των αντιοξειδωτικών που περιέχουν μπορούν πιθανόν να δράσουν προληπτικά ενάντι χρόνιων παθήσεων, αλλά και να μειώσουν τα επίπεδα χοληστερόλης και γλυκόζης στο αίμα. Κλείνοντας, παρατηρούμε ότι τροφές που υπήρχαν στο διαιτολόγιο πολλών λαών του παρελθόντος έχουν πολλές ωφέλιμες ιδιότητες για την υγεία μας. Γιατί λοιπόν να μην τις εντάξουμε κι εμείς στο καθημερινό μας διαιτολόγιο;

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Eduardo Madrigal-Santillán, Fernando García-Melo, José A. Morales-González, Patricia Vázquez-Alvarado, Sergio Muñoz-Juárez, Clara Zuñiga-Pérez, Maria Teresa Sumaya-Martínez, Eduardo Madrigal-Bujaidar, Alejandra Hernández-Ceruelos. Antioxidant and Anticlastogenic Capacity of Prickly Pear Juice. Nutrients. Oct 2013; 5(10): 4145–4158.

Martínez-Cruz O, Paredes-López O. Phytochemical profile and nutraceutical potential of chia seeds (Salvia hispanica L.) by ultra high performance liquid chromatography. J Chromatogr A. 2014 Jun 13;1346:43-8.

Mohd Ali N, Yeap SK, Ho WY, Beh BK, Tan SW, Tan SG. The promising future of chia, Salvia hispanica L. J Biomed Biotechnol. 2012; 2012:171956

Seung Hyun Kim, Byung Ju Jeon, Dae Hyun Kim, Tae Il Kim, Hee Kyoung Lee, Dae Seob Han, Jong-Hwan Lee, Tae Bum Kim, Jung Wha Kim, Sang Hyun Sung. Prickly Pear Cactus (Opuntia ficus indica var. saboten) Protects Against Stress-Induced Acute Gastric Lesions in Rats. J Med Food. 2012 November; 15(11): 968–973.

  • Ευσταθία Παπαδά
    Ευσταθία Παπαδά Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, Ph.D.(cand)

    Η Ευσταθία Παπαδά είναι Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Κλινική Διατροφή και Δημόσια Υγεία. Εργάζεται ως Εξωτερικός Συνεργάτης στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, ενώ παράλληλα είναι Υποψήφια Διδάκτορας εστιάζοντας στο κομμάτι της διατροφικής αντιμετώπισης της Ιδιοπαθούς Φλεγμονώδους Νόσου του Εντέρου.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.