Συστάσεις Διατροφής

Ποιοι είναι οι καλύτεροι συνδυασμοί τροφών;

17 Ιουλίου 2012
2 λεπτά να διαβαστεί
Ποιοι είναι οι καλύτεροι συνδυασμοί τροφών;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ακούγονται πολλά για συνδυασμούς φαγητών. Για παράδειγμα, πρέπει πάντα να τρώτε ορισμένα είδη φαγητών μαζί ή να αποφεύγετε ορισμένους συνδυασμούς, γιατί θα έχετε δυσάρεστες επιπτώσεις, όπως δυσπεψία, κούραση και αύξηση βάρους.

Υπάρχουν πολλές παραλλαγές αυτής της σκέψης. Ο πιο γνωστός μύθος είναι ο συνδυασμός της πρωτεΐνης (κρέας, κότοπουλο, ψάρι) και του αμύλου (ψωμί, ρύζι, πατάτα, μακαρόνια, καλαμπόκι), σε ένα γεύμα. Σύμφωνα με τον μύθο, δεν πρέπει ποτέ να καταναλώνονται μαζί.

Όπως τόσοι άλλοι διατροφικοί μύθοι έτσι και αυτός έχει μια πολύ απλή επιστημονική εξήγηση η οποία είναι ότι, τα αμυλούχα τρόφιμα χρειάζονται αλκαλικό περιβάλλον για την πέψη τους, ενώ οι πρωτεΐνες χρειάζονται όξινο. Όταν καταναλώνονται ταυτόχρονα,το πεπτικό σύστημα τείνει προς δύο αντίθετες κατευθύνσεις, οπότε καθυστερεί. Το φαγητό τότε «σταματάει» στο πεπτικό σύστημά σας και αυτό που συμβαίνει πλέον είναι οανασχηματισμός των υδατανθράκων και η καταστροφή των πρωτεϊνών.

Όταν αυτή η θεωρία εκφράστηκε κατά τον 19ο αιώνα, δεν ήταν πλήρως κατανοητός ο τρόπος λειτουργίας του ανθρώπινου πεπτικού συστήματος. Οπότε μπορούμε να δείξουμε κατανόηση στους εκφραστές της αν και η ίδια θεωρία είναι παράλογη για λόγους που αναλύονται παρακάτω.

Στην εποχή μας, έχουμε μια πλήρη εικόνα για την λειτουργία του πεπτικού συστήματος και μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι αυτή η θεωρία είναι ανυπόστατη. Το χειρότερο είναι ότι κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο, σε βιβλία και η αναμετάδοση αυτής της πληροφορίας, διατηρεί και ενισχύει ακόμη αυτή την παραπληροφόρηση.

Καλό είναι να γνωρίζετε ότι η πέψη των πρωτεϊνών και υδατανθράκων γίνεται σεδιαφορετικά σημεία στο πεπτικό σύστημα και διαφορετικές χρονικές στιγμές. Έτσι λοιπόν δύσκολα γίνεται κατανοητό γιατί αυτές οι θεωρίες χρησιμοποιούνται ακόμα.

Το πεπτικό μας σύστημα δεν είναι απλά ικανό να χωνέψει έναν συνδυασμό πρωτεϊνών και υδατανθράκων, αλλά φαίνεται ότι αυτή είναι και η προεπιλεγμένη ρύθμιση του οργανισμού και αν το σκεφτούμε λίγο θα διαπιστώσουμε πόσο παράλογο είναι να πιστεύουμε ότι το σώμα έχει σχεδιαστεί να χωνεύει ξεχωριστά τις πρωτεΐνες από τους υδατάνθρακες.

mhtriko gala udatanthrakes prwteines

Μπορούμε να διαφωνούμε επ' αόριστον για το αν ο άνθρωπος έχει σχεδιαστεί για να καταναλώνει πράσινα λαχανικά και χόρτα ή ζωικές πρωτεΐνες. Θα πρέπει όμως να συμφωνήσουμε ότι έχει σχεδιαστεί να καταναλώνει μητρικό γάλα σαν νεογέννητο. Το μητρικό γάλα περιέχει πρωτεΐνες αλλά περιέχει και υδατάνθρακες!

Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα φαγητά που θα χαρακτηρίζαμε αμυλούχαπεριέχουν πρωτεΐνη. Για παράδειγμα το 14% των θερμίδων των ζυμαρικών προέρχεται από πρωτεΐνη, οι πατάτες περιέχουν 8% και το ψωμί ολικής αλέσεως 16%. Και η άλλη όψη του νομίσματος: τα όσπρια που προμηθεύουν τον οργανισμό με μεγάλα ποσά φυτικής πρωτεΐνης περιέχουν ισόποσα υδατάνθρακα.

Πολέμιοι των συνδυασμών τροφών τρομοκρατούνται με την ιδέα ότι θα καταναλώσουν μπριζόλα και πατάτες στο ίδιο γεύμα, αλλά από την άλλη, εγκρίνουν μια σούπα με μαυρομάτικα φασόλια, την στιγμή που και τα δύο γεύματα περιέχουν περίπου την ίδια ποσότητα πρωτεϊνών και υδατανθράκων.

Σε αντίθεση με όσα γράφονται παραπάνω, πολύς κόσμος ορκίζεται ότι διαχωρίζοντας τις τροφές, νιώθει καλύτερα ή μειώνει το βάρος τους, κάτι που μπορεί να ισχύει. Αυτό όμως συμβαίνει γιατί τελικά, καταλήγουν να τρώνε λιγότερο συνολικό φαγητό, άσχετα με το διαχωρισμό τους.

Τυπικά πιάτα εστιατορίων για παράδειγμα περιλαμβάνουν πρωτεΐνες, άμυλο και λαχανικά. Αν ακολουθήσετε αυτούς τους ανορθόδοξους κανόνες, μέρος του γεύματος θα μείνει τελικά στο πιάτο σας. Αν από την άλλη μαγειρεύετε μόνοι σας, έρευνες δείχνουν ότι ένα πιάτο που περιέχει λιγότερα συστατικά, τείνει να έχει λιγότερες θερμίδες.

mpoufes epilogh trofimwn

Αν αυτό σας ακούγεται περίεργο, σκεφτείτε πόσο φάγατε την τελευταία φορά που βρεθήκατε αντιμέτωποι με έναν μπουφέ. Το να μην παραγεμίζετε το στομάχι σαςμπορεί με βεβαιότητα να βελτιώσει την πέψη, να μειώσει την κούραση και να προωθήσει την απώλεια βάρους. Μπορείτε σίγουρα να έχετε το ίδιο αποτέλεσμα με το να μειώσετε τομέγεθος των μερίδων σας. Συμπερασματικά, δεν είναι οι συνδυασμοί των τροφίμων που πρέπει να αποφεύγονται! Άλλωστε αν είναι ένα πράγμα στο οποίο συμφωνούν όλοι σχεδόν οι διαιτολόγοι, αυτό είναι η ποικιλία τροφίμων στη δίαιτα μας!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Wojcik KY, Rechtman DJ, Lee ML, Montoya A, Medo ET. Macronutrient analysis of a nationwide sample of donor breast milk. J Am Diet Assoc. 2009 Jan;109(1):137-40.

Mantzoros CS. Nutrition and Metabolism. 2nd edition, Aristides Daskalopoulos Foundation, Athens, 2008

Williams EA. Sciences of appetite in the Enlightenment, 1750-1800. Stud Hist Philos Biol Biomed Sci. 2012 Jun;43(2):392-404. Epub 2011 Nov 25.

  • Πάρης Παπαχρήστος
    Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Πάρης Παπαχρήστος είναι Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc, ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο, όπου διατηρεί ένα πολυδιαιτολογικό γραφείο στο Παγκράτι, παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.