Διατροφή

Σουσάμι: Τα μυστικά του

της Ζωής Πορφύρη
26 Δεκεμβρίου 2012
884 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
koutali me sousami

Photo source: www.bigstockphoto.com

«Άνοιξε σουσάμι» φώναξε ο Αλή Μπαμπά μπροστά από μια ερμητικά κλειστή σπηλιά κι έτσι όπως άνοιξε η είσοδος για να φανερώσει τα πλούτη του κόσμου, έτσι και το σουσάμι αποκαλύπτει την πολύτιμη διατροφή του αξία.

Ποια είναι η διατροφική του αξία;

Αυτός ο μικροσκοπικός σπόρος του φυτού «Sesamum indicum» έχει καταφέρει να προσελκύσει το ενδιαφέρων των επιστημόνων, χάρη στην ευεργετική επίδραση που έχει στον ανθρώπινο οργανισμό.

Το σουσάμι ή σησάμι αποτελεί εξαίρετη πηγή φυτικής πρωτεΐνης, υψηλής βιολογικής αξίας, καθιστώντας το καλή επιλογή σε περιόδους νηστείας. Το λάδι του σησαμιού είναι πλούσιο σε ακόρεστα λιπαρά και ιδιαίτερα σε απαραίτητα πολυακόρεστα λιπαρά.

Ταυτόχρονα, το σουσάμι, είναι πλούσιο σε μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως το ασβέστιο, ο σίδηρος, ο φώσφορος, το κάλιο, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος και το σελήνιο, που είναι απαραίτητα για την καλή υγεία του οργανισμού. Περιέχει επίσης σημαντικές ποσότητεςβιταμινών, όπως η βιταμίνη Ε, καθώς και βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Β1, Β2, νιασίνη), που αποτελούν συνένζυμα πολλών μεταβολικών συστημάτων και διεργασιών, με τις κυριότερες να αφορούν τη λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Σουσάμι και φυτικές ίνες

Οι περισσότεροι υδατάνθρακες στο σουσάμι, βρίσκονται με τη μορφή φυτικών ινών, οι οποίες δεν διασπώνται από τον ανθρώπινο οργανισμό, αλλά βοηθούν σημαντικά στην καλή λειτουργία του εντέρου.

Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, στο σουσάμι έχει ανακαλυφθεί και μια σειρά ουσιών, οι λιγνάνες (σεσαμίνη και σεσαμολίνη), στις οποίες αποδίδονται ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, χαρίζοντας στο σουσάμι αντιγηραντικές και αντικαρκινικές ιδιότητες.

Ποια είναι η επίδρασή του στον εγκέφαλο και την καρδιά;

Το σουσάμι και τα προϊόντα του έχουν την ιδιότητα να μειώνουν την χοληστερίνη στο αίμα και κατά συνέπεια να προστατεύουν από την στεφανιαία νόσο. Επίσης, η κατανάλωση σησαμιού έχει συσχετιστεί τόσο με την πρόληψη, όσο και με την αντιμετώπιση χρόνιων νοσημάτων, όπως διάφορες μορφές καρκίνου και καρδιαγγειακά.

Τέλος, σχετικές μελέτες έχουν δείξει ότι το σουσάμι προστατεύει από εγκεφαλικά επεισόδια, λόγω της ανασταλτικής του δράσης στην αύξηση της πίεσης και στην δημιουργία θρόμβων.

Πλούσιο σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά, δεν είναι τυχαίο που στην Ινδία το σουσάμι ονομαζόταν «Βασιλιάς των σπόρων».

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Καρδούλης Γ. Αλέξανδρος Αθήνα (2003) «Εγκυκλοπαιδικό λεξικό Τροφίμων και Ποτών», εκδ. Παπασωτηρίου

Grougnet R, Magiatis P et all, «Sesamolinol glucoside, disaminyl ether, and other lignans from sesame seeds.» J Agric Food Chem. 2012 Jan 11;60(1):108-11. doi: 10.1021/jf2040687. Epub 2011 Dec 28

Kuo PC, Lin MC, et all, «Identification of methanol-soluble compounds in sesame and evaluation of antioxidant potential of its lignans.» J Agric Food Chem. 2011 Apr 13;59(7):3214-9. doi: 10.1021/jf104311g. Epub 2011 Mar 10.

  • Ζωή Πορφύρη
    Ζωή Πορφύρη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Γεννήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 1986 στην Αθήνα. Σπούδασε στο Ανώτατο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης, παράρτημα Σητείας, Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας από όπου και αποφοίτησε στις 03/10/2008.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.