Λεξικό Διατροφής

Σεροτονίνη

22 Φεβρουαρίου 2017
1830 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
serotonini

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η σεροτονίνη είναι μία μονοαμίνη που δρα ως νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου, δηλαδή φέρνει εις πέρας την επικοινωνία μεταξύ των νευρώνων. Στο σώμα η σεροτονίνη συντίθεται κυρίως στους σεροτονινεργικούς νευρώνες του κεντρικού νευρικού συστήματος, από το αμινοξύ τρυπτοφάνη και τον μεταβολίτη της 5-υδροξυτρυπτοφάνη (5-ΗΤΡ). Επιπλέον, η σεροτονίνη βρίσκεται εκτενώς στον ανθρώπινο γαστρεντερικό σωλήνα και φυλάσσεται κυρίως στα αιμοπετάλια του κυκλοφορικού συστήματος.

Στο κεντρικό νευρικό σύστημα, η σεροτονίνη θεωρείται ότι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο ως νευροδιαβιβαστής στην ρύθμιση του θυμού, της επιθετικότητας, της θερμοκρασίας του σώματος, της ψυχικής διάθεσης, του ύπνου, της σεξουαλικότητας και της όρεξης. Όταν υπάρχουν αυξημένα επίπεδα σεροτονίνης στο σώμα αισθανόμαστε ηρεμία, γαλήνη και ισορροπία, ενώ αντίθετα χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης σχετίζονται με ευερεθιστικότητα, επιθετικότητα, ανυπομονησία και ανησυχία. Όταν τα χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης στο αίμα είναι διαρκείας μπορεί να παρουσιαστούν διάφορες ψυχικές ασθένειες όπως διπολική κατάθλιψη, φοβίες, διαταραχές λήψης τροφής, διαταραχές ύπνου, αδυναμία απόδοσης και οξείς ημικρανίες.

Φάρμακα που επηρεάζουν τα επίπεδα σεροτονίνης

Ορισμένα φάρμακα που επηρεάζουν τα επίπεδα σεροτονίνης στον οργανισμό είναι το LSD, το οποίο προκαλεί παραισθήσεις, τα SSRIs που είναι εκλεκτικοί αναστολείς επαναπρόσληψης της σεροτονίνης και το Ecstacy που καταστρέφει τις λεπτές απολήξεις της σεροτονίνης. Σχεδόν όλες οι ναρκωτικές ουσίες καταστρέφουν την σεροτονίνη για τον λόγο αυτό και όλοι οι ναρκομανείς είναι θλιμμένοι, φοβισμένοι και καταθλιπτικοί, όπως και οι αλκοολικοί.

Ποιος είναι ο ρόλος της διατροφής στα επίπεδα σεροτονίνης;

Όπως αναφέραμε προηγουμένως, η τρυπτοφάνη είναι το απαραίτητο αμινοξύ για τη σύνθεση της σεροτονίνης. Όταν λέμε απαραίτητο εννοούμε ότι ο οργανισμός δε μπορεί να το συνθέσει μόνος του, επομένως χρειάζεται να το προσλάβουμε από την τροφή μας. Τρόφιμα πλούσια στο αμινοξύ τρυπτοφάνη είναι οι μπανάνες, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα ζυμαρικά και το ψωμί ολικής άλεσης, η μαύρη σοκολάτα καθώς και τα λιπαρά ψάρια (π.χ. σολομός, σκουμπρί, σαρδέλα) και κυρίως τα εκχυλίσματα ελαίων από ψάρια.

Πέρα από την τρυπτοφάνη, για τη σύνθεση της σεροτονίνης, ο οργανισμός χρειάζεται επίσης βιταμίνες Β6, Β12 και φολικό οξύ. Τροφές που μας παρέχουν τις συγκεκριμένες βιταμίνες είναι το πίτουρο ρυζιού, το πίτουρο σιταριού και οι ηλιόσποροι (Β6), το συκώτι και γενικά το κρέας, τα ψάρια και τα αυγά (Β12), και τέλος το αβοκάντο, τα φασόλια, τα πορτοκάλι και διάφορα λαχανικά όπως λάχανο, κουνουπίδι, μαρούλι, σπανάκι κ.α. (φολικό οξύ).

  • Δέσποινα Γκακνή
    Δέσποινα Γκακνή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Δέσποινα Γκακνή είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc. – MΜedSci) με εξειδίκευση στην παχυσαρκία και τη διαχείριση βάρους. Διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στο Βόλο και είναι επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.