Ψυχολογία

Όταν το Φαγητό Συμπληρώνει το Κενό: Συναισθήματα, Εικόνα Σώματος και Διατροφικές Συμπεριφορές στη Σύγχρονη Κοινωνία

30 Ιουλίου 2025
22431 Προβολές
11 λεπτά να διαβαστεί
otan to fagito symplironei to keno synaisthimata eikona somatos kai diatrofikes symperifores

Photo Source: www.canva.com

Εισαγωγή

Όταν το φαγητό δεν είναι απλώς τροφή, αλλά τρόπος να αντέξουμε ό,τι δεν ειπώθηκε.

Υπάρχουν μέρες που δεν πεινάς…τουλάχιστον όχι με τη βιολογική έννοια. Κι όμως, στέκεσαι μπροστά στο ψυγείο, ψάχνοντας κάτι. Κάτι που δεν είναι γεύση, αλλά ανακούφιση. Κάτι που δεν είναι θερμίδα, αλλά απάντηση σε μια εσωτερική ένταση. Ίσως μετά από μια κουραστική μέρα, μια απογοήτευση, μια μοναξιά. Τρως. Και για λίγο, όλα μοιάζουν πιο ήσυχα.

Και μετά… ξεκινάει ο φαύλος κύκλος. Ενοχή. Αυτοκριτική. Σκέψεις του τύπου «δεν έχω πειθαρχία» ή «γιατί πάντα το κάνω αυτό;». Ίσως κάπου εκεί έρχεται και η δίαιτα – η στέρηση – το πρόγραμμα «από Δευτέρα». Κι αν αποτύχεις (ξανά), η ενοχή ενισχύεται. Και το φαγητό γίνεται, για ακόμη μία φορά, λύση και πρόβλημα μαζί.

Αν σου ακούγεται οικείο αυτό το μοτίβο, δεν είσαι μόνος. Η συναισθηματική κατανάλωση τροφής (emotionaleating) δεν είναι ένδειξη αδυναμίας, αλλά ένας μηχανισμός επιβίωσης όταν άλλα εργαλεία ρύθμισης του συναισθήματος απουσιάζουν (Macht, 2008· Sultsonetal., 2019). Σε περιόδους έντονου άγχους, απογοήτευσης ή ακόμη και βαρεμάρας, το φαγητό συχνά λειτουργεί ως υποκατάστατο φροντίδας – μια προσωρινή αποφόρτιση όταν δεν έχουμε μάθει ή δεν έχουμε χώρο να εκφραστούμε διαφορετικά.

Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο ψυχολογικό. Είναι και πολιτισμικό. Ζούμε σε μια κοινωνία που μας διδάσκει από μικρούς πως το σώμα είναι «πρότζεκτ προς βελτίωση», κι όχι κατοικία. Όπου τα socialmedia προβάλλουν μια επιμελώς φιλτραρισμένη εικόνα «καθαρής διατροφής» και «σωστής εμφάνισης», ενισχύοντας το αίσθημα ανεπάρκειας και τη δυσαρέσκεια σώματος, ιδιαίτερα στις γυναίκες (Perloff, 2014). Η εσωτερικευμένη προκατάληψη βάρους (internalisedweightbias) οδηγεί πολλούς ανθρώπους να νιώθουν πως η αξία τους καθορίζεται από το νούμερο στη ζυγαριά (Pearl&Puhl, 2018). Και αυτό δημιουργεί έναν ακόμα πιο περίπλοκο δεσμό με το φαγητό: όπου το «σωστό» τρώγεται με φόβο και το «λάθος» με ντροπή.

Μήπως λοιπόν, το φαγητό έχει πάψει να είναι απλά φαγητό;
Μήπως έχει μετατραπεί σε καθρέφτη του τρόπου που βλέπεις και μιλάς στον εαυτό σου;
Κι αν ναι… πώς μπορείς να επαναπροσδιορίσεις αυτή τη σχέση χωρίς να μπεις πάλι στη λούπα της στέρησης και της τιμωρίας;

Σε αυτό το άρθρο, θα ανοίξουμε μια διαφορετική συζήτηση. Όχι για δίαιτες. Αλλά για σχέσεις. Τη σχέση με το φαγητό. Με το σώμα. Και – κυρίως – με εσένα τον ίδιο.

Θα δούμε:

  • Ποια συναισθήματα συνδέονται με τις διατροφικές συμπεριφορές.

  • Πώς τα κοινωνικά πρότυπα διαμορφώνουν την εικόνα σώματος.

  • Πότε η κατάσταση ξεπερνά το όριο της καθημερινότητας και χρειάζεται υποστήριξη.

  • Πώς η ευέλικτη διατροφή και η ενσυνειδητότητα συμβάλλουν στην αυτοαποδοχή.

  • Και ποιον ρόλο μπορεί να παίξει ο διαιτολόγος, όχι ως «ρυθμιστής θερμίδων», αλλά ως συνοδοιπόρος σε μια διαδικασία συμφιλίωσης.

Γιατί τελικά, η σχέση με το φαγητό δεν είναι απλώς διατροφική. Είναι ψυχολογική. Κοινωνική. Και βαθιά ανθρώπινη.

anhtropos-sxesi-me-fagito.jpg

Ποια Συναισθήματα συνδέονται με το Φαγητό;

Κάθε μπουκιά έχει και κάτι να πει, αρκεί να την ακούσεις.

Ας το παραδεχτούμε: οι περισσότεροι από εμάς δεν τρώμε μόνο όταν πεινάμε. Τρώμε όταν είμαστε αγχωμένοι. Όταν βαριόμαστε. Όταν είμαστε στεναχωρημένοι. Όταν κάτι μέσα μας «φουσκώνει» και δεν ξέρουμε τι να το κάνουμε — το στρέφουμε προς το φαγητό. Ή και μακριά από αυτό.

Η συναισθηματική κατανάλωση τροφής (emotionaleating) είναι ένα φαινόμενο βαθιά ανθρώπινο, που αφορά τη χρήση του φαγητού ως μέσο ρύθμισης του συναισθήματος. Όχι επειδή το στομάχι χρειάζεται καύσιμο, αλλά επειδή η ψυχή αναζητά παρηγοριά. Σε αυτό το πλαίσιο, η τροφή λειτουργεί ως προσωρινός «ρυθμιστής» για συναισθήματα που δεν έχουμε μάθει να εκφράζουμε ή να επεξεργαζόμαστε (Macht, 2008).

Άγχος

Πολλοί άνθρωποι τρώνε υπερβολικά όταν αγχώνονται, ειδικά τρόφιμα πλούσια σε λιπαρά ή ζάχαρη. Δεν είναι τυχαίο, αυτά τα τρόφιμα ενεργοποιούν κυκλώματα ανταμοιβής στον εγκέφαλο, μειώνοντας την έκκριση κορτιζόλης και προκαλώντας προσωρινή αίσθηση ευφορίας (Sinha&Jastreboff, 2013).

Θλίψη ή μοναξιά

Το φαγητό σε αυτές τις περιπτώσεις συχνά λειτουργεί ως «υποκατάστατο συντροφικότητας». Τα comfortfoods δεν λέγονται έτσι τυχαία — συνδέονται με παιδικές μνήμες ή αισθήματα ασφάλειας (Troisietal., 2019).

Βαρεμάρα

Η απουσία ερεθισμάτων ή σκοπού μπορεί να οδηγεί σε μηχανική κατανάλωση τροφής ως μορφή αυτορρύθμισης και «γέμισμα του κενού», ένα μοτίβο που δεν σχετίζεται καθόλου με τη βιολογική πείνα (Dakanalisetal., 2014).

Ενοχή και ντροπή

Εδώ όμως μπαίνουμε σε πιο περίπλοκα μονοπάτια. Πολλές φορές, η ίδια η πράξη της κατανάλωσης φαγητού γεννά ενοχή, ιδίως όταν το άτομο έχει εσωτερικεύσει δίπολα τύπου «καλό φαγητό» και «κακό φαγητό». Το αποτέλεσμα; Ένα φαύλο μοτίβο υπερφαγίας → ενοχής → στέρησης → ξανά υπερφαγίας (Polivy&Herman, 2002).

Η επιστήμη μάς δίνει εργαλεία για να κατανοήσουμε αυτόν τον κύκλο. Ο εγκέφαλος επεξεργάζεται το φαγητό όχι μόνο ως θερμιδική είσοδο, αλλά και ως εμπειρία, μέσω συστημάτων ανταμοιβής (rewardcircuitry) που επηρεάζουν τη ντοπαμίνη, τη σεροτονίνη και τη β-ενδορφίνη. Όταν βιώνουμε στρες ή συναισθηματική αποσταθεροποίηση, αυτά τα κυκλώματα ενεργοποιούνται, ενισχύοντας την ανάγκη για φαγητό όχι ως ανάγκη επιβίωσης αλλά ως απόπειρα ρύθμισης συναισθημάτων (Murrayetal., 2019).

Είναι σημαντικό να πούμε εδώ ότι η συναισθηματική κατανάλωση τροφής από μόνη της δεν είναι παθολογική. Είναι ένας φυσικός μηχανισμός που όλοι χρησιμοποιούμε κάποιες φορές. Το πρόβλημα ξεκινά όταν γίνεται συστηματικός τρόπος διαχείρισης συναισθημάτων, χωρίς άλλες υγιείς διεξόδους, και όταν συνοδεύεται από ντροπή ή απόρριψη του εαυτού.

Και κάπου εκεί, η σχέση με το φαγητό παύει να είναι σχέση φροντίδας και γίνεται σχέση εξουσίας.

body-image-diaforetikotita_1.jpg

Ο Ρόλος των Κοινωνικών Προτύπων και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης

Μπορεί μια εικόνα να σε κάνει να νιώσεις «λίγος»; Αν ναι, φαντάσου τι κάνει ένα feed ολόκληρο.

Αν ανοίξεις σήμερα το Instagram και κάνεις scroll για πέντε λεπτά, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα πέσεις σε κάποιον που «τρώει καθαρά», έχει «μεταμορφώσει» το σώμα του ή σου δείχνει πόσο «εύκολο» είναι να φτιάξεις 6-pack με πειθαρχία. Τα socialmedia, κι ειδικά το οπτικοκεντρικό τους περιεχόμενο, έχουν γίνει ένας καθρέφτης που δε σε αντικατοπτρίζει, αλλά σε συγκρίνει. Και αυτή η συνεχής έκθεση δεν είναι καθόλου αθώα.

Σύμφωνα με την έρευνα της Perloff (2014), η συχνή χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, και ειδικά το Instagram, συσχετίζεται έντονα με δυσαρέσκεια σώματος, ιδίως μεταξύ νεαρών γυναικών. Όταν βλέπεις διαρκώς «τέλεια» σώματα, αρχίζεις να νιώθεις πως το δικό σου χρειάζεται διόρθωση. Και το πρόβλημα δεν είναι μόνο η εικόνα. Είναι και το αφήγημα πίσω από αυτήν: πως η αξία σου εξαρτάται από το πώς δείχνεις.

Αυτό το φαινόμενο συνδέεται με την έννοια της κοινωνικής σύγκρισης (socialcomparison), που περιγράφει την τάση του ανθρώπου να αξιολογεί τον εαυτό του συγκριτικά με τους άλλους (Festinger, 1954). Όταν οι συγκρίσεις αυτές γίνονται προς τα πάνω (upwardcomparisons), δηλαδή με πρότυπα «καλύτερα» από εμάς, προκαλούν συναισθήματα ανεπάρκειας, χαμηλή αυτοεκτίμηση και συχνά διαταραγμένες διατροφικές συμπεριφορές (Fardoulyetal., 2015).

Κι αν αναρωτιέσαι αν επηρεάζονται μόνο οι έφηβοι, όχι. Όλο και περισσότεροι ενήλικες, ακόμη και επαγγελματίες της υγείας, παραδέχονται ότι νιώθουν πίεση να «φαίνονται fit» για να είναι αποδεκτοί. Στην ουσία, έχουμε εσωτερικεύσει την ιδέα ότι το σώμα μας πρέπει να «ανήκει» κάπου, να πληροί ένα κοινωνικό στάνταρ για να θεωρείται άξιο φροντίδας ή προβολής. Αυτή η εσωτερίκευση λέγεται internalised weightbias και σχετίζεται με υψηλότερα επίπεδα ντροπής σώματος, αποφυγή κοινωνικών καταστάσεων και αρνητική εικόνα εαυτού (Pearl&Puhl, 2018).

Πόσες φορές έχεις ακούσει ή πει φράσεις όπως:

  • «Δεν βγαίνω στην παραλία μέχρι να χάσω 5 κιλά.»

  • «Δεν ανεβάζω φωτογραφία, φαίνεται η κοιλιά μου.»

  • «Θα ξεκινήσω δίαιτα γιατί όλοι είναι fit και εγώ νιώθω χάλια.»

Αυτή η κουλτούρα που δίνει αξία μόνο στο «τέλειο» σώμα μάς αποσυνδέει από τις πραγματικές ανάγκες μας. Δεν μας μαθαίνει να ακούμε το σώμα μας, αλλά να το ελέγχουμε. Και ο έλεγχος, όταν βασίζεται στο φόβο, γεννά ενοχή. Έτσι χάνεται η αυθεντική σχέση με το φαγητό, που αντί να είναι μέσο φροντίδας, γίνεται πεδίο μάχης.

Δεν λέμε να δαιμονοποιήσουμε τα socialmedia. Αλλά να αρχίσουμε να τα βλέπουμε πιο συνειδητά. Να καταλαβαίνουμε πότε μάς επηρεάζουν. Και να αρχίσουμε να δημιουργούμε και να ακολουθούμε περιεχόμενο που προάγει τη συμπερίληψη, την αποδοχή και τον σεβασμό στο σώμα, σε όλες του τις μορφές.

eikona-somatos-gynaika.jpg

Πότε το Φαινόμενο γίνεται ανησυχητικό

Πότε η σχέση με το φαγητό παύει να είναι «ιδιότροπη» και γίνεται πληγή που δεν φαίνεται;

Το ότι όλοι έχουμε φάει ένα παγωτό επειδή είχαμε μια κακή μέρα, δε μας κάνει παθολογικούς. Ούτε το να κάνεις δίαιτα πριν τον γάμο της κολλητής σου. Όμως υπάρχει μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στο «συνηθισμένο» και το «ανησυχητικό». Και τις περισσότερες φορές, αυτή η γραμμή δεν φαίνεται απέξω.

Σκέψου το σαν μια σχέση. Στην αρχή όλα μοιάζουν φυσιολογικά: λίγο περιορισμός εδώ, λίγο παραπάνω έλεγχος εκεί. Ίσως και ένα cheatmeal ως “επιβράβευση”. Σταδιακά όμως, το φαγητό γίνεται εμμονή. Το μυαλό γεμίζει με σκέψεις του τύπου «πόσες θερμίδες έχει αυτό;», «το έκαψα αρκετά;», «αν φάω αυτό, τι σημαίνει για εμένα σαν άνθρωπο;». Εκεί αρχίζει να χάνεται η ισορροπία, και εμφανίζονται τα πρώτα κόκκινα φανάρια.

Εμμονική Ενασχόληση με το Φαγητό, τη Ζυγαριά και το Σώμα

Όταν το τι και πότε θα φας καταλαμβάνει μεγάλο κομμάτι του νου σου, ακόμη και σε στιγμές που θα έπρεπε να είσαι παρών στη ζωή σου. Όταν δεν απολαμβάνεις πια το φαγητό, αλλά το μετράς, το αναλύεις και το κρίνεις.

Κύκλοι Υπερφαγίας και Στέρησης

Το κλασικό μοτίβο «θα είμαι καλός/ή όλη την εβδομάδα και θα φάω την Κυριακή ό,τι θέλω», που συχνά οδηγεί σε επεισόδια ανεξέλεγκτης κατανάλωσης φαγητού, συνοδευόμενα από έντονη ντροπή και αυτοκατηγορία (Herzogetal., 2010).

Αποφυγή Κοινωνικών Περιστάσεων που περιλαμβάνουν Φαγητό

Το να λες όχι σε προσκλήσεις επειδή «δεν θα υπάρχει κάτι υγιεινό» ή επειδή φοβάσαι ότι «θα ξεφύγεις». Αυτή η απομόνωση δεν είναι lifestyle — είναι φόβος μεταμφιεσμένος σε «πειθαρχία».

Αίσθημα Ενοχής ή Αποτυχίας μετά την κατανάλωση Τροφής

Όταν το φαγητό γίνεται ηθικό δίλημμα. Όταν κάθε “παρασπονδία” χτυπά καμπανάκια ενοχής, λες και απέτυχες σαν άνθρωπος και όχι απλώς έφαγες κάτι παραπάνω (Fairburn, 2008).

Στην πραγματικότητα, όλα αυτά τα σημάδια ανήκουν στο φάσμα των διαταραγμένων διατροφικών συμπεριφορών. Ίσως δεν πληρούν όλα τα κριτήρια για κάποια επίσημη διαγνωστική κατηγορία, όπως η ψυχογενής βουλιμία ή η υπερφαγική διαταραχή, αλλά είναι εξίσου επιβαρυντικά για τη σωματική και ψυχική υγεία (Hayetal., 2017).

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην ορθορεξία, μια σχετικά νέα αλλά αυξανόμενα ανησυχητική τάση: η παθολογική εμμονή με την «καθαρή» και «τέλεια» διατροφή. Αν και δεν αναγνωρίζεται ακόμη επίσημα ως διατροφική διαταραχή, οι επιπτώσεις της στη λειτουργικότητα, στην κοινωνικότητα και στην ποιότητα ζωής είναι υπαρκτές (Cenaetal., 2019).

Πότε λοιπόν χρειάζεται να ζητήσεις βοήθεια;
Όταν νιώθεις πως το φαγητό ή το σώμα σου ελέγχουν τη ζωή σου. Όταν η σκέψη του φαγητού συνοδεύεται από στρες και ενοχή. Όταν δεν θυμάσαι πότε ήταν η τελευταία φορά που έφαγες με ηρεμία.

Και όχι, δεν είναι υπερβολή να ζητήσεις στήριξη. Είναι αυτοφροντίδα. Είναι σημάδι θάρρους, όχι αδυναμίας.

Πώς συμβάλλει η Ευέλικτη Διατροφή στην Αποδοχή του Εαυτού

Κι αν σου έλεγα ότι το φαγητό δεν είναι εχθρός, αλλά ένας τρόπος να συμφιλιωθείς με τον εαυτό σου;

Ας πάρουμε μια ανάσα. Όχι από τη δίαιτα — από τις σκέψεις γύρω από τη δίαιτα. Από το μέτρημα, τις ενοχές, τα “πρέπει” και τα “δεν πρέπει”. Τώρα φαντάσου να τρως χωρίς να σε καθοδηγεί το άγχος, αλλά η πείνα σου. Η απόλαυσή σου. Οι ανάγκες σου. Αυτή είναι η καρδιά της ευέλικτης διατροφής.

Η ευέλικτη προσέγγιση στο φαγητό (flexibleeating) δεν σημαίνει τρως ό,τι θέλεις χωρίς φραγμούς. Σημαίνει ότι έχεις τη δυνατότητα να ακούς το σώμα σου, να εμπιστεύεσαι τα σήματά του και να επιλέγεις τροφές όχι με βάση τον φόβο, αλλά με βάση τη φροντίδα. Σε αντίθεση με τη «άκαμπτη» διατροφή που χαρακτηρίζεται από αυστηρούς κανόνες και συχνή ενοχοποίηση, η ευέλικτη διατροφή σχετίζεται με καλύτερη αυτοεκτίμηση, λιγότερο στρες και πιο σταθερό σωματικό βάρος (Westenhoefer, 1991).

Αντίστοιχα, το μοντέλο της διαισθητικής διατροφής (intuitiveeating) — που προτείνει να τρως όταν πεινάς και να σταματάς όταν χορταίνεις, χωρίς κανόνες και ενοχές — έχει φανεί πως ενισχύει την αυτοσυμπόνια, την ικανοποίηση από το σώμα και την ψυχική ευεξία (Tylka&KroonVanDiest, 2013). Είναι η μετάβαση από το “φταίω που έφαγα” στο “πείνασα, έφαγα, συνεχίζω”.

Το πιο ισχυρό στοιχείο της ευέλικτης διατροφής είναι ίσως το ότι αφαιρεί την ηθική αξία από το φαγητό. Όχι πια «καλές» και «κακές» τροφές. Όχι πια «ήμουν καλός σήμερα» επειδή έφαγες σαλάτα ή «κακός» επειδή έφαγες μπουγάτσα. Όταν σταματήσεις να αξιολογείς το φαγητό ως αρετή ή αμαρτία, σταματάς και να αξιολογείς έτσι τον εαυτό σου.

Και αυτή η αποδοχή δεν είναι μόνο θεωρία. Είναι κάτι που βλέπουμε ξανά και ξανά σε ανθρώπους που δουλεύουν με ειδικούς και μαθαίνουν να χτίζουν σχέση εμπιστοσύνης με το σώμα τους. Όπως μια γυναίκα που έμαθε να σταματά όταν χορταίνει, όχι όταν τελειώσει το πιάτο. Ή ένας άνδρας που έπαψε να μετράει θερμίδες και άρχισε να παρατηρεί την ενέργειά του. Ή ένα άτομο που αποφάσισε να φάει μακαρόνια με παρέα χωρίς να νιώθει ενοχές, και συνειδητοποίησε ότι εκείνη η στιγμή ήταν πιο θρεπτική από κάθε smoothie.

Η ευέλικτη διατροφή δεν είναι απλώς μια τεχνική. Είναι μια στάση ζωής που καλλιεργεί σεβασμό στο σώμα, επίγνωση στο φαγητό και σύνδεση με τον εαυτό. Και αυτός ο δρόμος, όσο διαφορετικός κι αν φαίνεται από ό,τι έχουμε μάθει, οδηγεί σε κάτι πιο ουσιαστικό από την απώλεια κιλών: οδηγεί στην αποδοχή.

eikona-somatos-fagito-antioleipsis.jpg

Ο Ρόλος του Διαιτολόγου στην Ψυχολογική Υποστήριξη

Μπορεί ένας διαιτολόγος να σε βοηθήσει να συμφιλιωθείς με τον εαυτό σου; Όχι απλώς με το πιάτο σου;

Στο μυαλό πολλών, ο διαιτολόγος είναι εκείνος που σου φτιάχνει ένα διατροφικό πλάνο και σου λέει τι να φας. Ένα “αστυνομάκι θερμίδων” ή ο άνθρωπος που σου απαγορεύει το τυροπιτάκι. Αλλά αυτή η εικόνα είναι όχι απλώς παρωχημένη, είναι και βαθιά άδικη.

Ο σύγχρονος διαιτολόγος-διατροφολόγος δεν στέκεται μόνο απέναντι από τον πελάτη με μεζούρα και γραμμάρια. Στέκεται δίπλα του, σαν σύμμαχος. Σαν επαγγελματίας που κατανοεί ότι πίσω από κάθε “κακή” διατροφική συνήθεια κρύβονται συναισθήματα, βιώματα, πρότυπα, ενοχές και συχνά... πληγές που δεν έχουν καμία σχέση με το φαγητό. Το φαγητό είναι απλώς ο καθρέφτης.

Αυτός είναι και ο λόγος που ολοένα και περισσότεροι επαγγελματίες στρέφονται σε ολιστικές προσεγγίσεις, που ενσωματώνουν έννοιες όπως η ενσυνειδητότητα, η διαισθητική διατροφή, η αυτοσυμπόνια, αλλά και η ψυχοεκπαίδευση για ζητήματα εικόνας σώματος και συναισθηματικής υπερφαγίας (Schaefer&Magnuson, 2014).

Ο διαιτολόγος είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίσει δυσλειτουργικά μοτίβα σκέψης γύρω από το φαγητό και να τα επεξεργαστεί μαζί με τον πελάτη, όχι απλώς να τα "διορθώσει" με ένα πλάνο.

  • Συνεργαστεί με ψυχολόγους ή ψυχοθεραπευτές όταν τα θέματα ξεπερνούν το διατροφικό πεδίο, δημιουργώντας μια ομάδα υποστήριξης που βλέπει τον άνθρωπο συνολικά.

  • Διδάξει δεξιότητες αυτοπαρατήρησης, όπως ημερολόγια φαγητού με συναισθηματικό υπόβαθρο ή τεχνικές ενσυνειδητότητας (mindfuleating).

  • Ενισχύσει την αυτοεκτίμηση, βοηθώντας το άτομο να απομακρυνθεί από την τιμωρητική λογική της “δίαιτας” και να στραφεί σε τρόπους φροντίδας.

Η σχέση με τον διαιτολόγο δεν είναι μια επαγγελματική συναλλαγή, είναι ένας χώρος ασφάλειας και επαναπροσδιορισμού. Όταν νιώθεις πως δεν κρίνεσαι, όταν ο άλλος σε βλέπει ολόκληρο και όχι μόνο ως “βάρος” ή “ποσοστό λίπους”, τότε δημιουργούνται οι συνθήκες για πραγματική αλλαγή.

Όπως δείχνουν και τα δεδομένα, η συνεργασία με έναν επαγγελματία που υιοθετεί μη διαιτητικές παρεμβάσεις (non-dietapproaches) οδηγεί σε βελτιωμένη εικόνα σώματος, λιγότερο άγχος γύρω από το φαγητό και μεγαλύτερη σταθερότητα στην υιοθέτηση υγιών συνηθειών (Cliffordetal., 2015).

Και αν αναρωτιέσαι “πώς να βρω τον σωστό άνθρωπο για μένα;”, η απάντηση είναι απλή: ψάξε για επαγγελματία που σέβεται εσένα, όχι μόνο το στόχο σου. Που μιλάει τη γλώσσα σου, σου εξηγεί χωρίς υπεροψία, και κυρίως, που δεν σε κοιτάει με βλέμμα αξιολόγησης, αλλά με κατανόηση.

Γιατί το να ζητήσεις βοήθεια δεν είναι παραδοχή αδυναμίας — είναι ένδειξη ωριμότητας. Και ίσως η αρχή μιας σχέσης που θα σε βοηθήσει να συμφιλιωθείς όχι μόνο με το φαγητό... αλλά με εσένα.

Συμπέρασμα: Ξεκινώντας ξανά, όχι από το Βάρος, αλλά από την Κατανόηση

Το φαγητό δεν είναι ο εχθρός. Ούτε εσύ είσαι.

Αν έχεις φτάσει μέχρι εδώ, ίσως ήδη κατάλαβες κάτι βαθύτερο: ότι η σχέση με το φαγητό δεν είναι ποτέ απλώς θέμα θερμίδων. Είναι θέμα ιστορίας. Τρόπου που μιλάς στον εαυτό σου. Ρόλων που έμαθες από παιδί. Φωνών που σε έκριναν. Εικόνων που σε δίδαξαν ότι το σώμα σου είναι ένα “πρόβλημα” που πρέπει να λύσεις.

Είδαμε πώς τα συναισθήματα, συχνά ασυνείδητα, οδηγούν σε μοτίβα όπως η υπερφαγία, η στέρηση ή η εμμονική ενασχόληση με το φαγητό. Πώς τα κοινωνικά πρότυπα και τα φίλτρα των socialmedia διαμορφώνουν τη δική μας εικόνα για το τι “πρέπει” να είμαστε. Πώς κάποιες συμπεριφορές — που μοιάζουν απλές — κρύβουν πιο σύνθετες ανάγκες, φόβους, ακόμη και διαταραχές.

Μιλήσαμε για την αξία της ευέλικτης διατροφής, όχι ως λύση αδυνατίσματος αλλά ως βήμα συμφιλίωσης. Και για τον ρόλο του διαιτολόγου — όχι ως επιτηρητή, αλλά ως σύμμαχο κατανόησης και φροντίδας.

Η αλλαγή δεν γίνεται σε μια μέρα. Αλλά γίνεται.

Γίνεται όταν ξεκινάς να παρατηρείς χωρίς να κρίνεις. Όταν αναρωτιέσαι όχι “γιατί δεν έχασα κιλά;” αλλά “τι προσπαθώ να καλύψω με το φαγητό;”. Γίνεται όταν, αντί να πατήσεις snooze στον καθρέφτη, επιλέξεις να σταθείς για λίγο μπροστά του με περιέργεια. Με καλοσύνη.

Αν αναγνωρίζεις κομμάτια του εαυτού σου σε αυτό το κείμενο, ίσως ήρθε η ώρα να ζητήσεις βοήθεια. Όχι γιατί είσαι “σπασμένος”, αλλά γιατί δικαιούσαι έναν άνθρωπο που θα σε δει ολόκληρο. Και ναι, υπάρχουν τέτοιοι επαγγελματίες.

Ξεκίνα με μια ερώτηση:
Τι θα άλλαζε στη ζωή μου αν η σχέση με το φαγητό δεν με πονούσε πια;

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Cena, H., Barthels, F., Cuzzolaro, M., Bratman, S., Brytek-Matera, A., Dunn, T., Varga, M. & Donini, L.M., 2019. Orthorexia nervosa: A new eating disorder or a non-pathological eating behavior? Nutrition, 62, pp.49–56. https://doi.org/10.1016/j.nut.2018.11.013

Clifford, D., Ozier, A., Bundros, J., Moore, J., Kreiser, A. & Morris, M.N., 2015. Impact of non-diet approaches on attitudes, behaviors, and health outcomes: A systematic review. Journal of Nutrition Education and Behavior, 47(2), pp.143–155. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2014.12.002

Dakanalis, A., Carrà, G., Calogero, R.M., Fida, R., Clerici, M., Zanetti, M.A. & Riva, G., 2014. The developmental effects of media-ideal internalization and self-objectification processes on adolescents’ eating pathology and body uneasiness. International Journal of Eating Disorders, 47(6), pp.647–658. https://doi.org/10.1002/eat.22266

Fairburn, C.G., 2008. Cognitive Behavior Therapy and Eating Disorders. New York: Guilford Press.

Fardouly, J., Diedrichs, P.C., Vartanian, L.R. & Halliwell, E., 2015. Social comparisons on social media: The impact of Facebook on young women's body image concerns and mood. Body Image, 13, pp.38–45. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2014.12.002

Festinger, L., 1954. A theory of social comparison processes. Human Relations, 7(2), pp.117–140. https://doi.org/10.1177/001872675400700202

Hay, P., Girosi, F. & Mond, J., 2017. Burden and health-related quality of life of eating disorders, including avoidant/restrictive food intake disorder (ARFID), in the Australian population. Journal of Eating Disorders, 5(1), pp.1–10. https://doi.org/10.1186/s40337-017-0167-1

Herzog, D.B., Greenwood, D.N., Dorer, D.J., Flores, A.T., Ekeblad, E.R., Richards, A., Blais, M.A. & Keller, M.B., 2010. Longitudinal recovery rate and prognosis in anorexia nervosa and bulimia nervosa. Archives of General Psychiatry, 57(8), pp.787–793. https://doi.org/10.1001/archpsyc.57.8.787

Macht, M., 2008. How emotions affect eating: A five-way model. Appetite, 50(1), pp.1–11. https://doi.org/10.1016/j.appet.2007.07.002

Murray, S.B., Tulloch, A., Chen, E.Y., Anderson, T.L. & Kaye, W.H., 2019. Reward circuitry in anorexia nervosa: A systematic review of the literature. Journal of Eating Disorders, 7(1), pp.1–17. https://doi.org/10.1186/s40337-019-0256-1

Pearl, R.L. & Puhl, R.M., 2018. Weight bias internalization and health. Current Obesity Reports, 7(3), pp.193–203. https://doi.org/10.1007/s13679-018-0306-6

Perloff, R.M., 2014. Social media effects on young women’s body image concerns: Theoretical perspectives and an agenda for research. Sex Roles, 71(11-12), pp.363–377. https://doi.org/10.1007/s11199-014-0384-6

Polivy, J. & Herman, C.P., 2002. If at first you don't succeed: False hopes of self-change. American Psychologist, 57(9), pp.677–689. https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.9.677

Schaefer, J.T. & Magnuson, A.B., 2014. A review of interventions that promote eating by internal cues. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 114(5), pp.734–760. https://doi.org/10.1016/j.jand.2013.12.024

Sinha, R. &Jastreboff, A.M., 2013. Stress as a common risk factor for obesity and addiction. Biological Psychiatry, 73(9), pp.827–835. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2013.01.032

Sultson, H., Akkermann, K. & Nordblad, M., 2019. Disordered eating and emotion regulation difficulties: Mediating role of emotional eating and stress. Eating Behaviors, 33, pp.129–134. https://doi.org/10.1016/j.eatbeh.2019.05.002

Troisi, A., Moles, A., Panunzi, S. & Di Lorenzo, G., 2019. Eating to reward the self: A mechanism linking early abuse to obesity. Appetite, 140, pp.173–180. https://doi.org/10.1016/j.appet.2019.04.010

Tylka, T.L. & Kroon Van Diest, A.M., 2013. The Intuitive Eating Scale–2: Item refinement and psychometric evaluation with college women and men. Journal of Counseling Psychology, 60(1), pp.137–153. https://doi.org/10.1037/a0030893

Westenhoefer, J., 1991. Dietary restraint and disinhibition: Is flexible control of eating behavior possible? Appetite, 16(1), pp.45–52. https://doi.org/10.1016/0195-6663(91)90044-R

 
Αλέξανδρος Δασκαλάκης
Αλέξανδρος Δασκαλάκης Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Το Διαιτολογικό Γραφείο του Αλέξανδρου Δασκαλάκη βρίσκεται στην Ηλιούπολη και αναμαβάνει πλήθος περιστατικών με εξατομικευμένη ανθρωπιστική προσέγγιση.