Καρδιαγγειακά

Ο ελληνικός καφές «μιλάει» στην καρδιά σας

της Βικτωρίας Κονά
29 Σεπτεμβρίου 2014
1 λεπτό να διαβαστεί

Ο ελληνικός καφές είναι ένας αγαπημένος καφές τον οποίο συνεχίζουν να προτιμούν οι Έλληνες όλων των ηλικιών, παρά τη μεγάλη ποικιλία σε είδη καφέ που συναντάμε σήμερα! Ο κύριος λόγος που τον καταναλώνουμε είναι για να λάβουμε τις εμφανείς ιδιότητες που έχει η καφεΐνη στον οργανισμό μας, όπως είναι η ενίσχυση των σωματικών και διανοητικών λειτουργιών και οι οποίες μπορεί να μας βοηθήσουν να ανταπεξέλθουμε πιο ικανοποιητικά σε μια εργασία ή και στις υποχρεώσεις μας καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Επίσης, αποτελεί ένα ευχάριστο ρόφημα που συχνά συνοδεύει τις κοινωνικές μας συναθροίσεις και μας κρατάει «συντροφιά» σε διάφορες φάσεις της καθημερινότητάς μας. Όσον αφορά όμως στην υγεία της καρδιάς μας, τι έχει να μας προσφέρει ο ελληνικός καφές;

Πώς η κατανάλωση καφέ επηρεάζει τη λειτουργία της καρδιάς;

Σε πρόσφατη μελέτη που έγινε σε ηλικιωμένους κατοίκους της Ικαρίας βρέθηκε ότι όσοι κατανάλωναν περισσότερο ελληνικό καφέ κατά μέσο όρο καθημερινά στη διάρκεια της ζωής τους, εμφάνιζαν καλύτερη λειτουργία του ενδοθηλίου, από όσους κατανάλωναν μικρότερες ποσότητες. Η ενδοθηλιακή λειτουργία σχετίζεται με την υγεία των αιμοφόρων αγγείων και είναι ένας δείκτης της πιθανότητας καρδιαγγειακών νοσημάτων. Στην ίδια μελέτη επίσης φάνηκε ότι όσοι έπιναν κυρίως ελληνικό καφέ είχαν μεγαλύτερο προστατευτικό αποτέλεσμα από όσους κατανάλωναν άλλα καφεϊνούχα ροφήματα. Αυτή είναι μια σημαντική συσχέτιση, η οποία μπορεί να αναδείξει τις ευεργετικές επιδράσεις που μπορεί να έχει ο ελληνικός καφές στην καρδιαγγειακή υγεία, όπως φάνηκε στους κατοίκους της Ικαρίας, οι οποίοι είναι ένας από τους μακροβιότερους πληθυσμούς παγκοσμίως.

Πιο συγκεκριμένα, σε αυτήν τη μελέτη, οι ερευνητές αιτιολογούν το ευεργετικό αποτέλεσμα του ελληνικού καφέ στην λειτουργία των αγγείων, βάσει στοιχείων από προηγούμενες μελέτες. Σύμφωνα με αυτές, ο καφές μπορεί να έχει κάποιες ευεργετικές επιδράσεις που σχετίζονται με την υγεία της καρδιάς, όπως η βελτίωση της ανοχής στη γλυκόζη, η υψηλή του περιεκτικότητα σε φαινολικά αντιοξειδωτικά και η άμεση επίδραση που έχει στην παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου, το οποίο συμβάλλει στην εύρυθμη κινητικότητα των αγγείων.

Τι λένε τα αποτελέσματα των μελετών;

Γενικότερα, οι μελέτες που έχουν γίνει σχετικά με την κατανάλωση καφέ και τα καρδιαγγειακά νοσήματα μέχρι σήμερα δεν ξεκαθαρίζουν ακόμη το τοπίο σχετικά τόσο με τις επιδράσεις της χρόνιας, όσο και της άμεσης κατανάλωσης καφέ, στην καρδιαγγειακή λειτουργία. Όσον αφορά σε ασθενείς με καρδιαγγειακή νόσο ή άλλους παράγοντες, δεν υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένες συστάσεις για την κατανάλωση καφέ. Ωστόσο, στη μελέτη της Ικαρίας, η βελτίωση της λειτουργίας του ενδοθηλίου ανάλογα με την κατανάλωση ελληνικού καφέ φάνηκε να ισχύει και στα άτομα με υπέρταση.

Συμπέρασμα

Συνολικά, ο καφές αποτελεί ένα ρόφημα πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και ιχνοστοιχεία ευεργετικά για τον οργανισμό και η μέτρια κατανάλωσή του (περίπου 3-5 φλιτζάνια καφέ ημερησίως) από τους υγιείς ενήλικες θεωρείται ασφαλής σύμφωνα με Διεθνείς Οργανισμούς, ενώ πιθανόν προσφέρει και σημαντικά οφέλη στην καρδιά! Πιείτε λοιπόν έναν ελληνικό καφέ «στην υγειά σας»!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Bidel S, Hu G, Sundvall J, et al. (2006) Effects of coffee consumption on glucose tolerance, serum glucose and insulin levels – A cross-sectional analysis. Horm Metab Res, 38: 38–43.

Malerba S, Turati F, et al (2013) A meta-analysis of prospective studies of coffee consumption and mortality for all causes, cancers and cardiovascular diseases. Eur J Epidemiol, 28(7):527-39

Siasos G, Oikonomou E, et al. (2013) Consumption of a boiled Greek type of coffee is associated with improved endothelial function: the Ikaria study. Vasc Med, 18(2):55-62

  • Βικτωρία Κονά
    Βικτωρία Κονά Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc

    Μεγάλωσε στην Αθήνα και σπούδασε στο τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα πλαίσια των προπτυχιακών της σπουδών διετέλεσε την πρακτική της άσκηση σε πολλά Δημόσια Νοσοκομεία της Αθήνας όπως το ΓΝΑ Γ. Γεννηματά και το ΓΝΑ Αττικόν. Το 2010 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές με εξειδίκευση στην Παχυσαρκία και Διαχείριση Βάρους, στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.