Συστάσεις Διατροφής

Πρέπει να καταναλώνουμε την μερίδα εστιατορίου στο σπίτι μας;

05 Μαΐου 2010
17685 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
kopela servirei piata me fagito

Photo source: www.bigstockphoto.com

Όταν αναφερόμαστε στην ισορροπημένη διατροφή, πέραν της ποιότητας δε θα πρέπει να ξεχνάμε και την ποσότητα του φαγητού, μιας και είναι πλέον γνωστό ότι δεν υπάρχουν καλά και κακά φαγητά, παρά μόνο καλή και κακή ποσότητα. Για παράδειγμα, είναι σαφές ότι η συστηματική κατανάλωση φρούτων είναι ευεργετική για την υγεία μας. Ωστόσο είναι επιβεβαιωμένο ότι η υπέρμετρη κατανάλωση αυτών και δη των φυσικών χυμών, σχετίζεται με το αυξημένο σωματικό βάρος. Συνεπώς, η κατάλληλη επιλογή ποσότητας είναι εξαιρετικά σημαντική για μια σωστή διατροφή και συνεπακόλουθα για τη ρύθμιση του βάρους, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου το μέγεθος των μερίδων ολοένα και αυξάνεται.

Τις τελευταίες δεκαετίες το μέγεθος της μερίδας έχει διπλασιαστεί, με αποτέλεσμα σήμερα να προσλαμβάνουμε περίπου 200 θερμίδες επιπλέον την ημέρα, που ισοδυναμούν με 10 κιλά παραπάνω βάρος το χρόνο.

Τι σημαίνει μερίδα;

Σίγουρα συνειρμικά οι περισσότεροι θα σκεφτούν τη μερίδα των ταχυφαγείων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι και η κατάλληλη. Αφενός γιατί η μερίδα διαφέρει από μαγαζί σε μαγαζί και αφετέρου διότι σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη οι μερίδες στα ταχυφαγεία είναι 2 έως και 4 φορές μεγαλύτερες από το αρχικό μέγεθος. Για παράδειγμα, το μέγεθος των μπέργκερ από το 1950 που πρωτοπαρουσιάστηκαν στα φαστφούντ έως και σήμερα, έχει αυξηθεί κατά 500%, διπλασιάζοντας ταυτόχρονα και το θερμιδικό τους περιεχόμενο.


Διαβάστε επίσης: Φαγητό στο εστιατόριο: έξυπνοι τρόποι, να φάτε υγιεινά! [Δωρεάν EBOOK]


Τα τελευταία δε χρόνια, προσφέρονται μεγαλύτερες μερίδες, στην ίδια ή και παραπλήσια τιμή, με τη μερίδα πολλές φορές να αντιστοιχεί και σε δύο άτομα. Έτσι, παραδείγματος χάριν για ένα ρόφημα σοκολάτας με πρόσθετη επιβάρυνση μόνο εβδομήντα λεπτών, αγοράζουμε τη διπλάσια ποσότητα, με τις διπλάσιες βέβαια θερμίδες.

Τι ισχύει στις αγορές σας στο σουπερμάρκετ;

Βέβαια η αύξηση της μερίδας, δεν συμβαίνει μόνο στα ταχυφαγεία. Αρκεί μια βόλτα ως το σουπερμάρκετ, για να βεβαιωθούμε ότι τα μεγέθη έχουν αλλάξει. Σήμερα, όλα τα προϊόντα διατίθενται σε μεγαλύτερες συσκευασίες, δημιουργώντας σύγχυση για το πραγματικό μέγεθος της μερίδας και οδηγώντας έτσι σε μεγαλύτερη κατανάλωση συστατικών που μπορεί να είναι επιβλαβή για την υγεία μας, όπως η ζάχαρη και τα κορεσμένα λιπαρά.

Για παράδειγμα, τα αναψυκτικά ενώ αρχικά κυκλοφόρησαν σε συσκευασία των 240 ml, αργότερα αντικαταστάθηκαν με συσκευασίες των 330 ml και σήμερα πλέον διατίθενται κυρίως σε συσκευασίες του μισού λίτρου, υπερδιπλασιάζοντας ουσιαστικά τη μερίδα. Άρα βλέπουμε αύξηση στις θερμίδες και τη ζάχαρη που λαμβάνουμε σε μια μόνο συσκευασία. Για το λόγο αυτό και στα πλαίσια της εκστρατείας για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας και τη μείωση της πρόσληψης κορεσμένων λιπαρών και ζάχαρης, σήμερα οι βιομηχανίες τροφίμων ενθαρρύνονται να σχεδιάσουν υγιεινά σνακ σε μικρότερες ποσότητες.

Καθώς τα ποσοστά παχυσαρκίας αυξάνονται διαρκώς, το ίδιο συμβαίνει και με το μέγεθος των μερίδων που καταναλώνουμε. Τυχαίο; Η απάντηση σίγουρα είναι ξεκάθαρη και η λύση απλή.

Μια χρήσιμη συμβουλή

Σερβίρουμε το φαγητό μας σε μικρότερο πιάτο και φροντίζουμε να γεμίζουμε το ½ με σαλάτα, το ¼ με  αμυλώδεις τροφές, όπως ρύζι, ζυμαρικά, μακαρόνια, και το υπόλοιπο με τροφές που έχουν ως βάση την πρωτεΐνη, όπως κρέας, ψάρι, αυγά, γαλακτοκομικά, όσπρια κλπ.

 

megethos meridas kai diatrofh

 

Πάρης Παπαχρήστος
Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.
Ο Πάρης Παπαχρήστος παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες τροποποίησης διατροφικής συμπεριφοράς για πάνω από 15 χρόνια, συμβάλλοντας σε βελτίωση της ποιότητας ζωής.  Ως πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος, M.Sc. έχει ευρύτερη επιστημονική γνώση, η οποία συνδυάζεται στις διαιτολογικές συνεδρίες με την προσωπική του εμπειρία.
 
Είναι ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο και συγγραφέας του πρώτου βιβλίου της σειράς medNutrition wellness, με τίτλο «Μύθοι και Αλήθειες στη διατροφή μας». Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τις διαιτολογικές υπηρεσίες που παρέχει είτε στο Παγκράτι είτε αξιοποιώντας skype και viber σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, με χιλιάδες ανθρώπους, έχει δει τι είναι αποτελεσματικό και όχι.