Καρδιαγγειακά

Μύθοι και αλήθειες για την καρδιά

05 Μαρτίου 2014
2 λεπτά να διαβαστεί

 

Γεια σας! Κοντά σας και πάλι ο podcaster, Πάρης Παπαχρήστος, για να σας βοηθήσει να ξεχωρίσετε τους Μύθους από τις Αλήθειες για την υγεία της καρδιάς.

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα αποτελούν τη νούμερο 1 αιτία θανάτου παγκοσμίως. Μελέτη που έχει γίνει στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην περιοχή της Αττικής σε 3000 άτομα, έδειξε ότι μέσα σε μόλις 5 χρόνια τα καρδιαγγειακά νοσήματα αυξήθηκαν κατά 11% στους άντρες και κατά 6% στις γυναίκες. Η διατήρηση της υγείας της καρδιάς είναι επομένως πολύ σημαντική και ένας από τους παράγοντες που την επηρεάζουν είναι η ποιότητα και η ποσότητα των λιπαρών στη διατροφή και στο αίμα μας. Πάμε να δούμε μύθους και αλήθειες σχετικά με την υγεία αυτού του πολύτιμου οργάνου!

Μύθος 1: Εφόσον το βάρος μου είναι φυσιολογικό, δεν κινδυνεύω από καρδιαγγειακά νοσήματα.

Πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν ότι εφόσον διατηρούν το βάρος τους σε φυσιολογικά, δε διατρέχουν κάποιον κίνδυνο υγείας. Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία δεν είναι μόνο το σωματικό βάρος αλλά η φυσική κατάσταση και το ποσοστό λίπους στο σώμα. Όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, ένας υπέρβαρος άνθρωπος με έντονη φυσική δραστηριότητα ενδέχεται να είναι περισσότερο προστατευμένος από τα καρδιαγγειακά νοσήματα, σε σχέση με ένα άτομο που έχει μεν φυσιολογικό βάρος, αλλά ακολουθεί ανθυγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής.

Μύθος 2: Καθετί λιπαρό βλάπτει την υγεία της καρδιάς

Στο άκουσμα της λέξης «λίπος» συνήθως... τρέχουμε μακριά! Η αλήθεια είναι ότι, παρά την αρνητική εικόνα που έχει δημιουργηθεί για τα λιπαρά στη διατροφή μας, δεν είναι όλα τα λιπαρά «κακά». Τα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, πηγές των οποίων είναι το ελαιόλαδο, η φυτική μαργαρίνη, τα ψάρια και οι ξηροί καρποί είναι ιδιαίτερα ωφέλιμα. Η πρόσληψή τους μάλιστα, έχει συσχετιστεί με την υγεία της καρδιάς. Αντίθετα, η κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών οξέων, όπως το λίπος του κρέατος και του ζωικού βουτύρου, επιβαρύνει σημαντικά την καρδιακή λειτουργία.

Μύθος 3: Τα λιπαρά θα πρέπει να αποτελούν το μικρότερο μέρος στη διατροφή μας. 

Ματαίως παλεύουμε να εξαλείψουμε τα λιπαρά από τη διατροφή μας! Πρώτον, γιατί είναι σχεδόν αδύνατον να τα αποφύγουμε και δεύτερον, γιατί μας είναι περισσότερο κι από απαραίτητα! Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις αρχές της μεσογειακής διατροφής, τα λιπαρά θα πρέπει να αποτελούν το 30% της ενεργειακής μας πρόσληψης. Αν σκεφτούμε ότι τρόφιμα, όπως τα γαλακτοκομικά, το κόκκινο κρέας, το κοτόπουλο, το ψάρι και το ελαιόλαδο περιέχουν λίπος, ανταλαμβανόμαστε ότι δεν είναι δύσκολο να φτάσουμε αυτόν τον στόχο. Το σημαντικό είναι να διαλέγουμε λιπαρά από τις σωστές τροφές, ώστε να επωφελούμαστε από τις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές τους.

Μύθος 4: Δε χρειάζεται να ελέγχω τη χοληστερόλη μου και να προσέχω τη διατροφή μου μέχρι τα 50. 

Όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτου ηλικίας, οφείλουν να υποβάλλονται ετησίως σε εξετάσεις αίματος και κυρίως να ακολουθούν έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Στις μέρες μας, οι μεταβολικές διαταραχές, όπως η υπερλιπιδαιμία, εμφανίζονται σε ολοένα και μικρότερες ηλικίες.
Οι μεταβολικές διαταραχές, μακροπρόθεσμα, μπορούν να οδηγήσουν σε σοβαρές επιπλοκές, όπως π.χ. τα καρδιαγγειακά νοσήματα. Καλό είναι λοιπόν να δώσετε σημασία στην πρόληψή τους - όσο νωρίτερα μάλιστα, τόσο το καλύτερο. Φροντίστε ώστε να ακολουθείτε μία υγιεινή διατροφή, καταναλώνετε 2-3 φορές την εβδομάδα ψάρια, ασκηθείτε και ελέγχετε τακτικά τα επίπεδα της χοληστερόλης σας.
Ωστόσο, επειδή οι σημερινοί ρυθμοί διαβίωσης δε μας επιτρέπουν πάντα να καταναλώνουμε την ποικιλία και την ποσότητα των τροφών που θα θέλαμε, υπάρχουν συμπληρώματα διατροφής που μπορούν να γίνουν σύμμαχοί σας στην προσπάθεια ρύθμισης των επιπέδων χοληστερόλης σας. Τέτοια είναι συμπληρώματα που περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα. που προέρχονται από σολομό καθώς και πολυκοζανόλη ζαχαροκάλαμου.

Μύθος 5: Θα πρέπει να αποφεύγω τα αυγά, αν έχω χοληστερίνη. 

Είναι αλήθεια, ότι μέχρι πριν από μερικά χρόνια, το αυγό θεωρείτο ιδιαίτερα βλαβερό για την υγεία της καρδιάς και στους πάσχοντες από υπερχοληστερολαιμία, συστηνόταν η αποφυγή του, ιδίως του πλούσιου σε χοληστερόλη κρόκου. Οι έρευνες έδειξαν ωστόσο, ότι η χοληστερόλη που λαμβάνουμε από τις τροφές δεν επηρεάζει τόσο σημαντικά τις τιμές χοληστερόλης στο αίμα ώστε να αποκλείσουμε το αυγό από το διαιτολόγιό μας. Το μεγαλύτερο ποσοστό χοληστερόλης συντίθεται από τον οργανισμό μας. Οι νέες συστάσεις, λοιπόν, επιτρέπουν την κατανάλωση 2-3 αυγών την εβδομάδα, ακόμη και από τα άτομα με αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης.

Αγαπήστε και φροντίστε την καρδιά σας σε όποια ηλικία και σωματική κατάσταση κι αν βρίσκεστε! Στον χώρο της υγείας και της διατροφής «κυκλοφορούν» πολλές λανθασμένες και ξεπερασμένες απόψεις. Αυτό που έχει σημασία είναι να συμβουλεύεστε τους σωστούς επαγγελματίες και να προσέχετε την υγεία σας!

  • Πάρης Παπαχρήστος
    Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Πάρης Παπαχρήστος είναι Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc, ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο, όπου διατηρεί ένα πολυδιαιτολογικό γραφείο στο Παγκράτι, παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.