741
Οικογένεια

Πρωινό και σχολικές επιδόσεις. Για να γίνει… πρώτος μαθητής

03 Σεπτεμβρίου 2016
Πρωινό και σχολικές επιδόσεις. Για να γίνει… πρώτος μαθητής

Photo source: www.shutterstock.com

Πόσες φορές δεν έχετε παιδευτεί να ξυπνήσετε το παιδί σας στην ώρα του για να φάει ήρεμα το πρωινό του πριν το σχολείο; Πριν αποφασίσετε και τον αφήσετε 5 λεπτά ακόμη να κοιμηθεί, σκεφτείτε ποιοι είναι οι λόγοι που ένα πλήρες πρωινό είναι καλό να ενταχτεί καθημερινά στη διατροφή του.

Ο πρώτος και πολύ ουσιαστικός λόγος έχει να κάνει με την ώρα που είναι νηστικό το στομαχάκι του- δηλαδή όλη νύχτα! Για τις πρώτες κιόλας δραστηριότητες ο οργανισμός του χρειάζεται επείγουσα μορφή ενέργειας που θα την βρει από τους υδατάνθρακες. Είναι προτιμότερο δε, να επιλέξετε σύνθετους υδατάνθρακες για παράδειγμα από αμυλούχα τρόφιμα όπως τα δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης ή το ψωμί ή κάποιο κουλουράκι ολικής άλεσης. Αυτά τα τρόφιμα κατά την πέψη τους, διασπώνται σε γλυκόζη στο αίμα και τροφοδοτούν σταδιακά και διαρκώς μέχρι το δεκατιανό του, τον εγκέφαλο με ενέργεια. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις εργασίες του στην τάξη.

Μπορεί η επίδοση στο σχολείο να απασχολεί τους γονείς πιο άμεσα, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά είναι ακόμη στην ανάπτυξη! Άλλωστε μέρος της ανάπτυξης είναι και οι εγκεφαλικές και γνωσιακές λειτουργίες, οι δεξιότητες και οι ικανότητες του ατόμου. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι είναι καλό για όλες τις δρστηριότητές του, το παιδί να λαμβάνει τις απαραίτητες θερμίδες αλλά και τα θρεπτικά συστατικά από το ξεκίνημα της ημέρας. Ο σίδηρος, το ασβέστιο, οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, το μαγνήσιο και άλλα, θα του δώσουν δύναμη και συγκέντρωση, θα το φέρουν σε εγρήγορση, θα το βοηθήσουν να αυξήσουν την μυική και οστική τους μάζα αλλά θα του παρέχoυν και άλλα εφόδια για μια υγιή ανάπτυξη. Η ολική άλεση για παράδειγμα στα δημητριακά πρωινού είναι μια λεπτομέρεια της ετικέτας που αξίζει να την αναζητήσετε καθώς εξασφαλίζουν περισσότερες βιταμίνες του συμπλέγματος Β που έχουν νά κάνουν με τους νευρώνες (κυτταρα του εγκεφάλου). Αυτός είναι και ένας λόγος που πρέπει να ζητήσετε ψωμί ολικής άλεσης από το φούρναρη. Το γαλακτοκομικό (γάλα, γιαούρτι, τυρί) στα παιδιά που δεν έχουν πρόβλημα βάρους δεν είναι απαραίτητο να είναι ημίπαχο, έτσι μπορεί να απορροφήσει μεγαλύτερη ποσότητα της βιταμίνης D από αυτό. Ωστόσο, πρέπει να γνωρίζετε ότι εμπλουτισμένα σε βιταμίνη D, ασβέστιο αλλά και σίδηρο είναι και τα δημητριακά πρωινού. Με ένα φρούτο εποχής θα κλείσει ένα πλήρες και ισορροπημένο πρωινό γεύμα γεμάτο βιταμίνες και ενέργεια.

Γιατί είναι σημαντικό να γίνει το πρωινό συνήθεια; Εκτός από τα ημερήσια οφέλη λοιπόν, το να μην παραλείπει το παιδί το πρωινό του, είναι σημαντικό και για την ρύθμιση ενός «εσωτερικού ρολογιού» ή αλλιώς προγραμματισμού των ορμονών και λειτουργιών του οργανισμού. Ένα απλό παράδειγμα που μπορείτε να φανταστείτε είναι η επίσκεψη στην τουαλέτα- το καθημερινό πρωινό αλλά και οι φυτικές ίνες αυτού (πχ από την ολική άλεση) διευκολύνουν την επίσκεψη στην τουαλέτα. Ένα συνήθειο, ικανό να επηρεάσει σημαντικά την ποιότητα ζωής του.

Κι αν ως γονείς καταλαβαίνετε πόσο σημαντικό είναι τελικά το πρωινό γεύμα για το παιδί σας και πόσο μπορεί να επηρεάσει και την απόδοσή του στο σχολείο, είναι ο τρόπος που του το επικοινωνείτε που θα παίξει ίσως κομβικό ρόλο στο αν το παιδί θα το κάνει πράξη. Είναι γεγονός ότι αν πείτε στο παιδί «Το πρωινό θα σε κρατά υγιή», είναι λιγότερο αποτελεσματικό από ότι αν του ποσοτικοποιούσατε το αποτέλεσμα σε ενδιαφέροντα για αυτόν μέτρα και σταθμά, πχ «Το πρωινό θα σε κάνει πιο δυνατό για να τρέξεις πιο γρήγορα». Το παιδί ζητάει απόλαυση (να βρίσκει ενδιαφέρον), να νιώθει ωραία (να χαμογελάει), να είναι ανέμελο (να παίζει)- αυτά λοιπόν είναι καλά παραδείγματα. Δώστε του τη δυνατότητα επιλογής στο πρωινό για παράδειγμα από τα δημητριακά πρωινού, που εσείς θα διαλέξετε να είναι ολικής άλεσης, ας επιλέξει αυτά που τον ευχαριστούν περισσότερο (υπάρχουν διάφορα σχήματα, χρώματα, μελένιες γεύσεις κα), το ψωμί με το τυρί που του αρέσει περισσότερο. Μην το ζορίστε να φάει παραπάνω απ’όσο θέλει και δυσανασχετήσει. Μιλήστε του για το τα τρόφιμα σαν να του λέτε παραμύθι με θησαυρούς, πείτε του ότι το πρωινό θα τον βοηθήσει όχι μόνο να σκέφτεται στην τάξη αλλά και να αντέχει να παίζει στα διαλείμματα. Πείτε του όσα πραγματικά ισχύουν αλλά στη δική του «γλώσσα».

Για να πάρει λοιπόν, άριστα στη διατροφή αλλά και για μια υγιή ανάπτυξη ένα πλήρες και θρεπικό πρωινό είναι απαραίτητο. Είναι στο δικό σας χέρι εν τέλει, 5 λεπτά παραπάνω ύπνος ή θρεπτικό και ευχάριστο πρωινό καθημερινά;

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Adolphus K, Lawton CL, Dye L. The effects of breakfast on behavior and academic performance in children and adolescents. Front Hum Neurosci. 2013 Aug 8;7:425.

Edefonti V, Rosato V, Parpinel M, Nebbia G, Fiorica L, Fossali E, Ferraroni M, Decarli A, Agostoni C. The effect of breakfast composition and energy contribution on cognitive and academic performance: a systematic review. Am J Clin Nutr. 2014 Aug;100(2):626-56.

Institute of Medicine. Dietary Carbohydrates: sugars and starches. Dietary Reference Intakes for Energy, Carbohydrate, Fiber, Fat, Fatty Acids, Cholesterol, Protein, and Amino Acids. Washington, DC: National Academies Press, 2002.

Lazarou C, Panagiotakos DB, Kouta C, Matalas AL. Dietary and other lifestyle characteristics of Cypriot school children: results from the nationwide CYKIDS study. BMC Public Health. 2009 May 20;9:147.

  • Ειρήνη Κύρα Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    H Eιρήνη Κύρα είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc. - MMedSci) στην παχυσαρκία και στη διαχείριση του βάρους. Τον περισσότερο επαγγελματικό της χρόνο καταλαμβάνουν οι διαιτολογικές της συνεδρίες στην περιοχή όπου μεγάλωσε, το Νέο Κόσμο, βοηθώντας εξατομικευμένα κάποιον να βελτιώσει τη διατροφή και το βάρος του.

×
×