747
Παχυσαρκία

Τα σχολικά διαλείμματα μπορεί να μειώσουν την παιδική παχυσαρκία

paidia pou trexoun se parko

Photo source: www.bigstockphoto.com

Όλοι χρειάζονται διάλειμμα - τα παιδιά ακόμη περισσότερο. Μάλιστα, μελέτες δείχνουν ότι το διάλειμμα στο σχολείο αυξάνει την επίδοση και την απόδοση των παιδιών καθώς μπορούν κατά τη διάρκειά του να εφαρμοστούν καινοτόμα προγράμματα. Το σχολικό διάλειμμα, διάρκειας 1 ώρας/ημέρα, θεωρείται συνάμα ότι είναι ένας τρόπος καταπολέμησης του προβλήματος της παιδικής παχυσαρκίας, ενώ έχει φανεί ότι το ελεύθερο παιχνίδι που συνοδεύει το διάλειμμα είναι σημαντικό και για την γνωσιακή, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.

Παράλληλα μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι στο σχολικό περιβάλλον υπάρχει λιγότερη καθιστική δραστηριότητα από ότι στο περιβάλλον εκτός σχολειού και μπορεί με τα κατάλληλα προγράμματα άθλησης να αυξηθεί σημαντικά η σωματική δραστηριότητα των παιδιών και να μειωθεί η εμφάνιση της παιδικής παχυσαρκίας. Σε αυτό συμβάλλει και η κατανάλωση υγιεινών σνακ (σπιτικό ή από νόμιμο κυλικείο) κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, η οποία συμβάλλει:

  • στη διατήρηση σε σταθερά επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα
  • στην ελάττωση της διάρκειας της ασιτίας ρυθμίζοντας έτσι την όρεξη
  • στην υιοθέτηση μιας ισορροπημένης διατροφικής συμπεριφοράς

Έτσι πολλοί είναι οι γονείς οι οποίοι επικρίνουν την τάση, σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο, που θέλει να ελαττώνει ή ακόμη και να εξαφανίζει το χρόνο του σχολικού διαλείμματος και να αφιερωθεί σε περισσότερο χρόνο διδασκαλίας ή προετοιμασίας μαθημάτων. Πολλοί είναι οι σύλλογοι και οι οργανισμοί που πιέζουν τους νομοθέτες να εξασφαλίσουν περισσότερο χρόνο (τουλάχιστον 1 ώρα) στο διάλειμμα αλλά και περισσότερο ελεύθερο παιχνίδι για τα παιδιά στο σχολείο.

Σύμφωνα πάντως με την Αμερικάνικη Ακαδημία Παιδιατρικής (Α.Α.Π.) με δήλωσή της τονίζονται τα πλεονεκτήματα του διαλείμματος «καθώς αντιπροσωπεύει ένα βασικό σχεδιασμένο διάλειμμα από το αυστηρό γνωσιακό πλαίσιο και προσφέρει χρόνο για ξεκούραση, παιχνίδι, συνεργασία, φαντασία, σκέψη, κίνηση, εκτόνωση και κοινωνικοποίηση. Βοηθάει επίσης τα παιδιά να «καθαρίσουν» το μυαλό τους για την υπόλοιπη μέρα. Έτσι μετά το διάλειμμα τα παιδιά ή μετά από μια σύντομη διακοπή ή ανάπαυλα οι έφηβοι έχουν μεγαλύτερη ικανότητα παρακολούθησης και εκμάθησης» υποστηρίζει η Ακαδημία.

Τι προσφέρουν τα διαλείμματα;

Αλλά, όσο σημαντικό είναι στη γνωσιακή ανάπτυξη το διάλειμμα, άλλο τόσο είναι σημαντικό στην ανάπτυξη των ικανοτήτων κοινωνικοποίησης και επικοινωνίας στο χώρο παιχνιδιού - κάτι που συνήθως δεν διδάσκεται μέσα στην τάξη. «Το διάλειμμα είναι το μοναδικό μέρος στο σχολείο, ίσως και το μοναδικό μέρος στην κοινωνική ζωή, όπου τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους ικανότητες με τους συνομηλίκους τους» δήλωσε ο R.Murray ένας από τους συγγραφείς της αναφοράς της Α.Α.Π.

Από την άλλη πλευρά το μάθημα της γυμναστικής στο σχολείο δεν προσφέρει τα ίδια οφέλη όπως το διάλειμμα, διότι προσφέρει μόνο ένα αθλητικό πρόγραμμα γυμναστικής, μέρος ενός δομημένου εκπαιδευτικού προγράμματος σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον. Η κα. Turner υποστηρίζει ότι τα παιδιά χρειάζονται μια ευκαιρία «απλά να βγουν έξω να παίξουν και να περάσουν καλά» και να απολαύσουν την κίνηση, πράγμα το οποίο δεν συμβαίνει στο κανονικό μάθημα γυμναστικής. «Τα παιδιά χρειάζονται χρόνο σε ένα πιο ελεύθερο περιβάλλον για να φανερώσουν την δημιουργικότητά τους και να μάθουν πραγματικά πώς είναι να μοιράζονται αλλά και να συνυπάρχουν με τους γύρω τους»

Δεν πρέπει να παραληφθεί ότι είναι βασικό να εξασφαλίζεται η επίβλεψη από εξειδικευμένους ενήλικες, οι οποίοι ενθαρρύνουν τα παιδιά για αθλητικές δραστηριότητες, επιβάλουν κανόνες-πλαίσιο δράσης, διαθέτουν και συντηρούν ασφαλή τον εξοπλισμό και προλαμβάνουν φαινόμενα εκφοβισμού ή επιθετικής συμπεριφοράς.

Τελειώνοντας, να αναφέρουμε ότι το σχολικό περιβάλλον έχει χρησιμοποιηθεί σε ποικίλα προγράμματα παρέμβασης μείωσης του φαινομένου της παιδικής παχυσαρκίας και η πραγματικότητα είναι ότι εκμεταλλευόμενοι όλες τις παροχές και τις συνθήκες που επικρατούν στο σχολείο (ακόμη και το διάλειμμα) τα αποτελέσματα θα είναι περισσότερο ενθαρρυντικά.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Beck J, Chard CA, Hilzendegen C, Hill J, Stroebele-Benschop N, In-school versus out-of-school sedentary behavior patterns in U.S. children, BMC Obes. 2016 Jul 13;3:34.

Black IE, Menzel NN, Bungum TJ, The relationship among playground areas and physical activity levels in children, J Pediatr Health Care. 2015 Mar-Apr;29(2):156-68

Chin JJ, Ludwig D, Increasing children's physical activity during school recess periods, Am J Public Health. 2014 Apr;104 Suppl 2:S200-13

Howe CA, Freedson PS, Alhassan S, Feldman HA, Osganian SK, A recess intervention to promote moderate-to-vigorous physical activity, Pediatr Obes. 2012 Feb;7(1):82-8

  • Παναγιώτης Βαραγιάννης Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Med.Sc , PhD c

    Ο Παναγιώτης Α. Βαραγιάννης είναι Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση M.Med.Sc στην Κλινική Διατροφή ενώ σήμερα είναι Υποψήφιος Διδάκτωρ του ΓΠΑ με ερευνητικό θέμα την Παιδική Παχυσαρκία. Διατηρεί Ιδιωτικό Διαιτολογικό γραφείο στο νησί της Σαλαμίνας.

×

×