Συστάσεις Διατροφής

Ψωνίζοντας με ασφάλεια για το γιορτινό τραπέζι...

της Ελένης Ανδέου Γιωργάκη
19 Δεκεμβρίου 2009
3 λεπτά να διαβαστεί
Ψωνίζοντας με ασφάλεια για το γιορτινό τραπέζι...

Photo source: www.bigstockphoto.com

Χριστούγεννα και πάλι!  Τα χριστουγεννιάτικα εδέσματα πληθώρα και ο φόβος των παραπανίσιων κιλών παραμονεύει.  Είναι σχεδόν ακατόρθωτο να πιστέψουμε ότι σε αυτές τις γιορτινές μέρες δεν θα παρεκτραπούμε καθόλου από μια σωστή διατροφή.  Όμως μπορούμε να κάνουμε ορισμένες προσαρμογές στην διατροφή μας για να μπορέσουμε να μειώσουμε κάπως το λίπος, τις θερμίδες, και την ζάχαρη στο καθημερινό μας διαιτολόγιο.

Σήμερα περισσότερο από ποτέ όλοι μας ανησυχούμε για της επιπτώσεις του λίπους, αλατιού, και θερμίδων στην υγεία μας.  Αν κάνετε προσπάθειες για την εφαρμογή πιο υγιεινών συνηθειών διατροφής, οι πιο κάτω εισηγήσεις μπορεί να σας βοηθήσουν για να μην πέσετε στις παγίδες που κρύβονται στην αγορά τροφίμων.

Όταν ψωνίζετε τα τρόφιμα σας:

Διαβάζετε τις επιγραφές με την ανάλυση θρεπτικών ουσιών (αν υπάρχει) και τα συστατικά.  Μην σας ξεγελούν οι όροι όπως «lite» ή «light» ή «low» γιατί δεν σημαίνει απαραιτήτως χαμηλό σε λίπος, θερμίδες, ή αλάτι.  O όρος ΕΛΑΦΡΥ (LIGHT ή LITE) σημαίνει ότι:

  • Το προϊόν περιέχει 1/3 λιγότερες θερμίδες ή ½ από το λίπος του πρότυπου / κανονικού προϊόντος.
  • Επίσης, η περιεκτικότητα σε νάτριο (αλάτι) κάποιου χαμηλού σε θερμίδες ή χαμηλού σε λίπος τροφίμου έχει μειωθεί κατά 50%.
  • Ακόμα, ένα προϊόν που υπάρχει ο ισχυρισμός ότι είναι «ελαφρύ σε αλάτι» (light in sodium) μπορεί να σημαίνει ότι η περιεκτικότητα του νατρίου έχει μειωθεί τουλάχιστο κατά 50%.
  • Τέλος, ο όρος ελαφρύ, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει χαρακτηριστικό όπως υφή, χρώμα – νοουμένου ότι υπάρχει επεξήγηση στην επιγραφή.

Και να θυμάστε ότι το πρώτο συστατικό που αναγράφεται στο κατάλογο συστατικών είναι και σε μεγαλύτερη περιεκτικότητα.  Προσέχετε από τους όρους όπως γλυκόζη, σουκρόζη, σιρόπι που σημαίνει περίπου το ίδιο με ζάχαρη.  Επίσης, όταν αναγράφεται στα συστατικά hydrogenated oil (υδρογονοποιημένο λίπος), palm oil(φοινικέλαιο) ή coconut oil με τον  ισχυρισμό ότι είναι χαμηλό σε χοληστερόλη, κάπως ανακριβές γιατί τα πιο πάνω περιέχουν κορεσμένα λίπη που οδηγούν στην ψηλή χοληστερόλη στο αίμα.  Έχετε υπόψη σας ότι όλα τα φυτικά λάδια δεν περιέχουν χοληστερόλη (εκτός από το φοινικέλαιο και ινδοκάρυδο που περιέχουν κορεσμένα λίπη που οδηγούν στην χοληστερόλη) για αυτό μην αφήνετε τους πωλητές να σας παραπλανούν.

Κρέας:

  • Διαλέγετε μόνο άπαχα κομμάτια κρέατος και αφαιρείτε το εμφανές λίπος από το κρέας πριν να μαγειρευτεί.  Προτιμάτε το κοτόπουλο, κουνέλι, ψάρι (όπως γαλέο, γλώσσα και περιορίστε τα θαλασσινά), χοιρινό και αποφεύγετε τα κόκκινα κρέατα (αρνί, βοδινό), εντόσθια και λιπαρά ψάρια.
  • Το βασικό έδεσμα των εορτών είναι η παραδοσιακή γαλοπούλα. Αν σκοπεύετε να αγοράσετε νωπή γαλοπούλα θα πρέπει να προσέξετε να μην έχει ανεπτυγμένες μυϊκές μάζες, ούτε δερματικές αλλοιώσεις. Επιπλέον, το κρέας δεν θα πρέπει να είναι μελανό, πρασινωπό ή κάκοσμο στις περιοχές της κοιλιάς, του λαιμού, του εσωτερικού των μηρών ή τις μασχάλες. Τέλος, δεν θα πρέπει να υπάρχει γλοιώδες επίστρωμα στην επιφάνεια του δέρματος και στις εσωτερικές κοιλότητες.
  • Αν σκοπεύετε να αγοράσετε κατεψυγμένη γαλοπούλα θα πρέπει να προσέξετε ώστε να είναι συσκευασμένη αεροστεγώς και να φέρει τις προβλεπόμενες από το νόμο ενδείξεις. Η σύστασή της θα πρέπει να είναι συμπαγής και σκληρή, ενώ δεν θα πρέπει να έχει υποστεί απόψυξη και επανάψυξη. Αυτό μπορείτε εύκολα να το διαπιστώσετε αν φέρει κρυστάλλους πάγου, δυσάρεστη οσμή, εκδορές και άφθονα ορροαιματηρά υγρά (αίμα με ορρό). Σημειώνουμε, ότι η θερμοκρασία συντήρησης των εν λόγω τροφίμων γενικότερα είναι οι -88 βαθμοί Κελσίου.
  • Ένα άλλο κλασικό έδεσμα είναι και το κοτόπουλο. Αυτό πρέπει να φέρει το ειδικό καρτελάκι του κρεοσκοπικού ελέγχου από τις κτηνιατρικές υπηρεσίες και όταν είναι κατεψυγμένο πρέπει οπωσδήποτε να συντηρείται στους -18 βαθμούς Κελσίου.
  • Όταν αγοράζετε κιμά θα πρέπει να είστε παρόντες κατά την κοπή του, ώστε να ελέγχετε τι κρέας αγοράζετε. Αν πρόκειται για συσκευασμένο κιμά φροντίστε να βεβαιωθείτε ότι αναγράφεται το όνομα του παρασκευαστηρίου και η ημερομηνία λήξης, η οποία δεν θα πρέπει να είναι προγενέστερη της ημερομηνίας αγοράς. Τυριά, αβγά και αλλαντικά

Οι χριστουγεννιάτικες λιχουδιές δεν περιορίζονται στο κρέας. Υπάρχουν επίσης τα κάθε λογής τυριά, τα αβγά και τα αλλαντικά, που συμπληρώνουν το εορταστικό τραπέζι αλλά κρύβουν και αυτά κινδύνους κατά την αγορά τους. Ίσως, μάλιστα, στη συγκεκριμένη περίπτωση οι κίνδυνοι να είναι μεγαλύτεροι, καθώς τα κατά καιρούς κρούσματα σχετικά με τα προϊόντα κρέατος έχουν στρέψει την προσοχή του κόσμου σε αυτό το είδος τροφίμων, ενώ έχουν ενισχύσει ασυναίσθητα την αμέλεια όσον αφορά τα τυροκομικά. Για όλα αυτά αξίζει να προσέξετε τα εξής:

  • Τα τυριά πρέπει να αναγράφουν στη συσκευασία τους την ημερομηνία παραγωγής τους. Τα μαλακά τυριά πρέπει να πωλούνται δύο ημέρες μετά την παραγωγή τους και τα σκληρά τρεις μήνες μετά την παραγωγή. Τέλος, η οσμή και η γεύση τους θα πρέπει να είναι ευχάριστες και να μην παρουσιάζουν οποιασδήποτε μορφής αλλοίωση, πικρότητα ή ταγκάδα.
  • Όσον αφορά τα αβγά θα πρέπει να είναι συσκευασμένα, καθαρά και να μην κουνιέται ο κρόκος τους. Ένας τρόπος να αντιληφθείτε αν το αβγό που αγοράσατε είναι χαλασμένο είναι να το τοποθετήσετε σε μια λεκάνη με νερό. Αν είναι φρέσκο θα βυθιστεί, ενώ αν είναι μπαγιάτικο θα επιπλεύσει. Επιπλέον, θα πρέπει να θυμάστε ότι αν πρόκειται να τοποθετήσετε τα αβγά στο ψυγείο, δεν θα πρέπει να τα πλύνετε, διότι κατ' αυτόν τον τρόπο αφαιρείται το εξωτερικό υμενίδιό τους και επιταχύνεται η αλλοίωσή τους.
  • Τα αλλαντικά ανήκουν σε μια πραγματικά πολύ επικίνδυνη κατηγορία τροφών και θα πρέπει να χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Γι' αυτό προσέξτε να είναι επώνυμα και το περίβλημά τους να είναι καθαρό, στεγνό και γυαλιστερό. Πολύ σημαντικό είναι, επίσης, να μην έχουν προσβληθεί από μούχλα, διότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να αποβεί πολύ επιζήμιο για την υγεία.
  • Αν αγοράζετε κονσέρβες προτιμάτε να είναι σε νερό ή χυμό ντομάτας.  Περιέχουν λιγότερες θερμίδες/ ή και λίπος από εκείνα του λαδιού ή σιρόπι.
  • Ελένη Ανδρέου Γιωργάκη
    Ελένη Ανδρέου Γιωργάκη Κλινική Διαιτολόγος, RD, LD

    Είναι Κλινική Διαιτολόγος και κατέχει διδακτορικό στην Kλινική Διαιτολόγια, Διατροφή και Αγωγή Υγείας. Επίσης κατέχει Β.Sc.(με τη διάκριση Summa Gum Laude) του Youngstown State University, Αμερικής, στη Διαιτολογία (Food and Nutrition / Dietetics).

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.