Διατροφή

Πόσο super είναι τα superfoods;

10 Οκτωβρίου 2017
665 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
mpwl me diafora superfoods

Photo source: www.bigstockphoto.com

Σε αυτό το επεισόδιο της εκπομπής Υγεία πάνω απ’όλα με τη Φωτεινή Γεωργίου, κάναμε μία ακτινογραφία των πιο διαδομένων superfoods, με στόχο να διερευνήσουμε το κατά πόσο είναι όντως τόσο ευεργετικά, αλλά και να δώσουμε έμφαση και στα ελληνικά superfoods με ερευνητικά αποδεδειγμένες ιδιότητες.

Τι εννοούμε με τον όρο «υπερ-τροφές»;

Ο όρος «υπερ-τροφές» αναφέρεται σε τρόφιμα τα οποία έχουν μεγάλη συγκέντρωση βιταμινών, ιχνοστοιχείων, μετάλλων, ισχυρών αντιοξειδωτικών και άλλων θρεπτικών συστατικών, σε μικρό όγκο τροφίμου και έχουν συγκεκριμένα οφέλη για την υγεία, τα οποία πιστοποιούνται από κλινικές μελέτες.

Τα «ξενόφερτα» superfoods και οι ιδιότητές τους

Θα αναφέρω επιγραμματικά τα βασικά superfoods που έρχονται από το εξωτερικό και είναι αρκετά δημοφιλή στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, καθώς στο video της εκπομπής στο τέλος του άρθρου θα έχετε την ευκαιρία να δείτε περισσότερο αναλυτικά τις ιδιότητές τους.

Cranberries

Έχουν ισχυρό αντιοξειδωτικό περιεχόμενο και έχει μελετηθεί ο ρόλος τους κυρίως στην προστασία του ουροποιητικού ενάντια στις λοιμώξεις. Μάλιστα φαίνεται πως μπορεί να μειώσει τη συχνότητα εμφάνισης ουρολοίμωξης σε άτομα που ήδη έχουν προσβληθεί μία φορά.

Blueberries

Είναι το γνωστό μας μύρτιλλο, δηλαδή πρόκειται για μπλε μούρα με αυξημένη περιεκτικότα σε ανθοκυανίνες που αποτελούν ισχυρά αντιοξειδωτικά. Η δράση τους εστιάζει στην προστασία του καρδιαγγειακού συστήματος, αλλά και στη βελτίωση της εγκεφαλικής λειτουργίας και της μνήμης λόγω αυτών των αντιοξειδωτικών.

Goji berries

Έγιναν μόδα τα τελευταία χρόνια, χωρίς όμως να υπάρχει κάποιο επιστημονικά αποδεδειγμένο όφελος στην υγεία, μέσα από έρευνες. Περιέχουν πληθώρα βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων και έχουν και αυτά ισχυρήη αντιοξειδωτική δράση.

 

poso super einai ta superfoods

 

Τα ελληνικά superfoods

Έχουμε δώσει βάση στις «ξενόφερτες» υπερτροφές, οι οποίες έρχονται από το εξωτερικό σε συνθήκες στις οποίες δεν γνωρίζουμε εάν το τελικό προϊόν περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά που αναμένουμε, και μάλιστα σε αυξημένη τιμή αγοράς, έχοντας παραμελήσει λίγο τις ελληνικές υπερτροφές που έχουμε σε αφθονία και έχουν επιβεβαιωμένα οφέλη στην υγεία μας (κλινικές μελέτες). Ας δούμε ποιά είναι τα πιο γνωστά ελληνικά superfoods και τις ιδιότητές τους επιγραμματικά. Πιο αναλυτικά οι ιδιότητές τους στο video της εκπομπής στο τέλος του άρθρου.

Μαστίχα Χίου

Έχει ισχυρή δράση ενάντια στη δυσπεψία και τις παθήσεις του πεπτικού, καθώς μπορεί να αντιμετωπίσει ή και να μειώνει την ένταση των συμπτωμάτων της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης, της καούρας, της γαστρίτιδας κ.ά. Επιπλέον, έχει αντιμικροβιακή και αντιφλεγμονώδη δράση έναντι μεγάλου εύρους βακτηρίων και μυκητών, όπως η Escherichia coli, καθώς και επουλωτική δράση στο δέρμα.

Κορινθιακή σταφίδα

Η ισχυρή αντιοξειδωτική της δράση (περιέχει φλαβονοειδή, ανθοκυανίνες, ρεσβερατρόλη κ.ά.) συμβάλλει στην καρδιαγγειακή προστασία, στη μείωση του κινδύνου αθηροσκλήρωσης, καθώς και στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και της «κακής» LDL χοληστερόλης σε άτομα με διαβήτη. Επιπλέον, έχει αντιμικροβιακή και αντιβακτηριδιακή δράση και βοηθάει στη διαχείριση του σωματικού βάρους, καθώς όταν χρησιμοποιείται ως σνακ αυξάνει το αίσθημα του κορεσμού. Η μερίδα προς κατανάλωση είναι 2 κουταλιές της σούπας και αντιστοιχεί σε 1 φρούτο.

Φιστίκια Αιγίνης

Περιέχουν τις πολύτιμες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, καθώς και χαλκό, μαγγάνιο, αντιοξειδωτικά, φυτικές ίνες, μονοακόρεστα λιπαρά και φυτοστερόλες που βοηθούν στη μείωση της χοληστερόλης. Επιπλέον, μπορούν να βελτιώσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Σε πολλές από τις μελέτες τα φιστίκια είναι ψημένα, που σημαίνει ότι με το ψήσιμο δεν υποβαθμίζεται θρεπτικά το προϊόν!

Κρόκος Κοζάνης

Σε έρευνα όπου χρησιμοποιήθηκε εκχύλισμα, φάνηκε ότι έχει αντικαταθλιπτική δράση και μάλιστα ανάλογη αντίστοιχής φαρμακευτικής αγωγής. Επιπλέον, λόγω της ισχυρής αντιοξειδωτικής του δράσης (περιέχει ζεαξανθίνη, λυκοπένιο, α- και β-καροτένιο και φλαβονοειδή), παρέχει καρδιαγγειακή προστασία και έχει αντιυπερτασική δράση.

Ιπποφαές

Περιέχει περισσότερα από 190 φυσικά συστατικά, όπως αντιοξειδωτικά (φλαβονοειδή, καροτενοειδή), βιταμίνες Α, Ε, C, μέταλλα, αμινοξέα, φυτοστερόλες και ω-3 λιπαρά οξέα. Κυκλοφορεί σε διάφορες μορφές, όπως αποξηραμένος σπόρος, κάψουλα που περιέχει έλαιο ιπποφαούς κ.ά. Τα οφέλη του για την υγεία προκύπτουν κυρίως από την κάλυψη των αναγκών σε θρεπτικά συστατικά και από την σημαντική αντιοξειδωτική του προστασία!

Ελαιόλαδο

Πόσα να χωρέσουν σε μία μικρή παράγραφο για το «υγρό χρυσάφι»; Ενδεικτικό είναι ότι στις χώρες που το χρησιμοποιούν ως κύριο έλαιο, όπως η χώρα μας, η θνησιμότητα είναι χαμηλή. Έχει ισχυρή αντιοξειδωτική και αγγειοδιασταλτική δράση, με αποτέλεσμα να παρέχει καρδιαγγειακή προστασία, μείωση της LDL και αύξηση της HDL χοληστερόλης. Επιπλέον, παρέχει αντιφλεγμονώδη δράση, αντίστοιχη φαρμακευτικής αγωγής.

Αυγό

Περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σίδηρο, φώσφορο, μαγγάνιο, λιποδιαλυτές βιταμίνες και χολίνη, η οποία είναι σπουδαία για τη λειτουργία του εγκεφάλου. Επιπλέον, λόγω της περιεκτικότητάς του στα ισχυρά αντιοξειδωτικά λουτεΐνη και ζεαξανθίνη προστατεύει από παθήσεις των οφθαλμών, όπως η εκφύληση ωχράς κηλίδος.

Σκόρδο και Κρεμμύδι

Παρέχουν αντιφλεγμονώδη, αντιμικροβιακή και αντιιική δράση, λόγως της αλυσίνης και της κουερσετίνης που περιέχουν, ουσίες στις οποίες οφείλουν και την έντονη μυρωδιά.

Πώς μπορείτε να τα εντάξετε στην καθημερινότητά σας;

Οι υπερ-τροφές μπορούν να ενταχθούν στο καθημερινό πλάνο διατροφής είτε σε μορφή συμπληρώματος (χάπι ή κάψουλα με το έλαιο ή τη σκόνη της τροφής), είτε ως φρέσκο ή αποξηραμένο τρόφιμο. Με τη μορφή συμπληρώματος η ποσότητα είναι συμπυκνωμένη, κάτι που σημαίνει ότι τα ευεργετικά συστατικά βρίσκονται σε αρκετά μεγαλύτερη ποσότητα από το αντίστοιχο φρέσκο ή αποξηραμένο τρόφιμο.

Για το τέλος, σας αφήνω με ένα ενδεικτικό διαιτολόγιο όπου μπορείτε να δείτε πώς να εντάξετε τις υπερτροφές στη διατροφή σας!

Πρωινό: Γιαούρτι με 1 κ.σ. cranberries

Σνακ: 2 κ.σ. κορινθιακή σταφίδα + 10 τμχ φιστίκια αιγίνης

Μεσημεριανό: Ριζότο με κρόκο κοζάνης και λαχανικά + σαλάτα με 1 κ.σ. ιπποφαές και ελαιόλαδο

Σνακ: smoothie με ρόδι

Βραδινό: Σαλάτα με goji berries, ελαιόλαδο, τυρί και κρουτόν

Μέσα στην ημέρα

Μαστίχα Χίου αντί τσίχλας

Αφέψημα 

Τσάι του βουνού με 1 κ.γλ. μέλι

Δείτε περισσότερα στο video που ακολουθεί.

  • Εύα Τσάκου
    Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.