738
Διατροφή

Μα το φυστικοβούτυρο δεν είναι παχυντικό;

11 Μαΐου 2016
της Μαγδαλένας Τσέκου
Μα το φυστικοβούτυρο δεν είναι παχυντικό;

Photo source: www.bigstockphoto.com

«Η παιδική παχυσαρκία είναι ένα από τα πιο σημαντικά θέματα που αντιμετωπίζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Θα μπορούσε το υψηλό ποσοστό αυτό να οφείλεται σε ανθυγιεινά σνακ που προσφέρονται στο σχολείο;»

Πηγή: www.medicaldaily.com

Στη σχέση σνακ και παιδικής παχυσαρκίας επικεντρώνει πρόσφατη μελέτη, η οποία βρίσκει βελτίωση στον Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) των παιδιών μετά από 6 μήνες παρέμβασης που περιλάμβανε την κατανάλωση φυστικιών ή φυστικοβούτυρου ως σνακ.

Στη μελέτη αυτή έγινε μια δευτερογενής ανάλυση του πληθυσμού προηγούμενης μεγάλης μελέτης, στην οποία 257 μαθητές Λατινο-Αμερικάνικης καταγωγής με μέσο όρο ηλικίας τα 12 έτη, υπέρβαροι είτε παχύσαρκοι, και από τα δυο φύλα, ακολούθησαν ένα διατροφικό παρεμβατικό πρόγραμμα 12 εβδομάδων. Το πρόγραμμα αυτό συμπεριλάμβανε διατροφική εκπαίδευση, φυσική δραστηριότητα, αλλά και την παροχή ως απογευματινού σνακ από το σχολείο είτε 30 γραμμαρίων φυστικιών, είτε 20 γραμμαρίων φυστικοβούτυρου.

Μετά τις 12 εβδομάδες, ζητήθηκε από τα παιδιά να συνεχίσουν το ίδιο πρόγραμμα για άλλες 12 εβδομάδες. Στο τέλος των 6 μηνών της μελέτης, παρατηρήθηκαν διαφορές μεταξύ των παιδιών που είχαν μεγαλύτερη προσκόλληση στη νέα αυτή συνήθεια (συνέχισαν την κατανάλωση του σνακ 4-6 φορές την εβδομάδα) και των παιδιών που δεν συνέχισαν να την ακολουθούν τόσο πιστά (συνέχισαν την κατανάλωση μόνο 1-2 φορές ανά 2 εβδομάδες). Συγκεκριμένα, ο ΔΜΣ των παιδιών με την μεγαλύτερη προσκόλληση έδειξε μεγαλύτερη βελτίωση σε σχέση με τα παιδιά με την μικρότερη προσκόλληση. Στο βάρος δεν φάνηκαν το ίδιο μεγάλες διαφορές, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για ηλικία ανάπτυξης, οπότε ενώ τα παιδιά ψηλώνουν περιμένουμε την αύξηση βάρους, άρα και όταν μιλάμε για παιδιά υπέρβαρα ή παχύσαρκα, ακόμα και η διατήρηση του βάρους σημαίνει μείωση του ΔΜΣ.

Τα φυστίκια επιλέχθηκαν ως σνακ λόγω του ότι υπάρχουν και προηγούμενες μελέτες που υποστηρίζουν την σχέση τους με καλύτερες διατροφικές συνήθειες και καλύτερη συνολική υγεία, αλλά κυρίως επειδή είναι ένα τρόφιμο που περιέχει πρωτεΐνη, «καλά» λιπαρά, βιταμίνες και γι’ αυτό είναι και αρκετά χορταστικό. Και μάλιστα όλα αυτά, παραμένοντας ένα τρόφιμο που αγαπούν τα παιδιά (και όχι μόνο τα παιδιά!). Αν λοιπόν πρόκειται να καταναλώσουν κάποιο σνακ, κάτι τέτοιο θα καλύψει την ανάγκη τους, αντικαθιστώντας άλλα, ανθυγιεινά σνακ. Όσο για αυτούς που φοβούνται την τυχόν εμφάνιση αλλεργίας στα φυστίκια, ερευνητικά έχει φανεί ότι όσο νωρίτερα εισάγουμε στην διατροφή του παιδιού τα φυστίκια, τόσο μειώνουμε τις πιθανότητες να εμφανίσει στην πορεία αλλεργία.

Στο μόνο που θα πρέπει να υπάρχει περιορισμός και προσοχή, είναι η ποσότητα. Μια ποσότητα όπως αυτή που λήφθηκε στην έρευνα είναι υπεραρκετή για να πάρουμε όλα τα θετικά τους στοιχεία, χωρίς να αυξήσουμε το βάρος μας. Και αν αναρωτιόμαστε για την καλύτερη επιλογή ανάμεσα στα δυο, θα έλεγα ότι ίσως είναι προτιμότερα τα ολόκληρα φυστίκια σε σχέση με το φυστικοβούτυρο, μιας και το δεύτερο έχει αρκετό αλάτι, το οποίο δεν μπορούμε να αφαιρέσουμε με κάποιον τρόπο. Αλλά μπορούμε να πάντα να φτιάξουμε το δικό μας σπιτικό φυστικοβούτυρο!

  • Μαγδαλένα Τσέκου Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

    Μεγάλωσε στην Κέρκυρα και σπούδασε στο Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κρήτης. Στα πλαίσια της πτυχιακής της εργασίας, πραγματοποίησε ερευνητική εργασία με θέμα: "Συσχέτιση διατροφικών συνηθειών και οδοντικής υγιεινής σε παιδιά ηλικίας 9-11 ετών Ηρακλείου Κρήτης".

×
×