Διατροφή

Στιγμιαίος καφές: Απόλαυση με διαρκή οφέλη

της Σίλιας Κορελή & του Μιχάλη Κάβδα
19 Νοεμβρίου 2015
12207 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
Στιγμιαίος καφές: Απόλαυση με διαρκή οφέλη

Ισχύουν όλα όσα έχετε ακούσει για το στιγμιαίο καφέ ή μήπως υπάρχουν και μυθοπλασίες γύρω από το όνομά του;

Είναι γεγονός, πως όταν γνωρίσουμε τη διαδικασία παρασκευής ενός προϊόντος, από την αρχή μέχρι να φτάσει σε εμάς, είμαστε πιο σίγουροι για το τι καταναλώνουμε. Ο στιγμιαίος καφές μπορεί να μην έχει ιστορία εκατοντάδων χρόνων, όπως άλλα είδη καφέ, σίγουρα όμως έχει κατακτήσει τις καρδιές μας, μιας και αποτελεί καθημερινή μας συνήθεια. Η ευκολία στην παρασκευή του όποτε τον θελήσουμε χωρίς να χρειάζεται κάποιου είδους μηχανή, τον καθιστά μια απο τις πρώτες μας επιλογές.

Πόσα από αυτά βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα;

Σίγουρα ακούγονται αρκετά γύρω από το όνομά του, την προέλευσή του, αλλά και την επεξεργασία του. Στο infographic που ακολουθεί θα μάθετε όλη την αλήθεια. Θα ταξιδέψετε πίσω στον χρόνο, θα δείτε την πορεία του στιγμιαίου καφέ από τον καρπό μέχρι το ποτήρι και τέλος θα ανακαλύψετε όλα τα οφέλη που προσφέρει για την ανθρώπινη υγεία.

Στόχος μας είναι να γνωρίσετε τις ρίζες αλλά... και τον καρπό της ιστορίας μιας καθημερινής συντροφιάς που σερβίρεται ζεστή ή κρύα!Είστε έτοιμοι να έλθετε μαζί μας σε ένα ταξίδι στην ιστορία του καφέ, που μπορεί να μην είναι πολύ πίσω στο χρόνο, αλλά ξεκινά από την Ελβετία του 1938;

infographic stigmiaiou kafe

Γυρνώντας πίσω στο χρόνο

Εφευρέθηκε το 1901 από τον Ιάπωνα Σατόρι Κάτο (Satori Kato), επιστήμονα που δούλευε στο Σικάγο των ΗΠΑ. Την 1η Απριλίου 1938 ο στιγμιαίος καφές παρουσιάστηκε στο εμπόριο από την ελβετική εταιρία Νεστλέ (Nestlé) .

Το 1957 στη ΔΕΘ, στο περίπτερο της Nestlé, ένας εργαζόμενος είχε μια ιδέα: Ανακάτεψε στο σέικερ, στιγμιαίο καφέ με κρύο νερό. Έτσι «γεννήθηκε» ο κρύος στιγμιαίος καφές.

Ένα 100% φυσικό προϊόν

Η φύση μας δίνει τα καφεόδεντρα και εκείνα, τον καρπό τους.

Μέθοδος Παραγωγής: Από το καρπό στο ποτήρι

Συλλογή

Χρειάζονται 9 μήνες για να ωριμάσει ο καρπός του καφεόδεντρου και να συλλεχθεί σε μορφή που μοιάζει με κεράσι.

Επιλογή των κόκκων

Ο καρπός αποφλοιώνεται και προκύπτουν οι πράσινοι κόκκοι καφέ. Στη συνέχεια, ταξινομούνται και ελέγχονται για τη διασφάλιση της υψηλής ποιότητας του τελικού προϊόντος.

Χαρμάνι

Ο συνδυασμός των κατάλληλων ποικιλιών είναι καθοριστική για την τελική γεύση, το άρωμα και την ποιοτική σταθερότητα του καφέ.
Καβούρδισμα: Η θερμοκρασία και διάρκεια του καβουρδίσματος προσδιορίζουν επιπλέον τη γεύση και το άρωμα του καφέ.
Άλεση: Ο καβουρδισμένος καφές αλέθεται σταδιακά για να αποκτήσει το κατάλληλο μέγεθος κόκκων.

Φιλτράρισμα

Ο καφές περνά από ειδικά σχεδιασμένα φίλτρα που κρατούν το κατακάθι. Το ένα φιλτράρισμα διαδέχεται το άλλο έως ότου αποβληθεί και το τελευταίο ίχνος από το κατακάθι.

Βρασμός

Μετά το φιλτράρισμα, ο καφές βράζεται σε νερό και στη συνέχεια αφυδατώνεται για να προκύψει ο στιγμιαίος καφές όπως τον γνωρίζουμε.

Ποτήρι

Τελικά φτάνει στο ποτήρι μας μόνο η “καρδιά” του κόκκου καφέ, από το καφεόδεντρο.

Ποια είναι τα ποσοστά κατανάλωσης καφέ;

Ο στιγμιαίος καφές καλύπτει το 21% της εγχώριας κατανάλωσης

Καφές και Αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά στοιχεία που περιέχει ο καφές είναι το χλωρογενικό οξύ, το καφεϊκό οξύ και οι μελανοϊδίνες, της ομάδας των πολυφαινολών.

Τα ανιοξειδωτικά

  • Εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν βλάβες στα κύτταρα, τα όργανα και την επιδερμίδα.
  • Θωρακίζουν τον οργανισμό έναντι του οξειδωτικού στρες και προβλήματα υγείας όπως τα καρδιαγγειακά.

1 μερίδα (2g) στιγμιαίου καφέ περιέχει 430mg αντιοξειδωτικών και η αντιοξειδωτική του ικανότητα είναι έως και 28 φορές μεγαλύτερη από του κρασιού

Καφές & Θερμιδική αξία

Ο στιγμιαίος καφές αποδίδει 2 θερμίδες/φλιτζάνι

Υλικά Θερμίδες
Ζάχαρη +20-60 
Γάλα +20 
Σιρόπι +40 
1 μπάλα παγωτό +190 
Σφηνάκι ποτό +40 -  65 

 

Πνευματική εγρήγορση – Εγκέφαλος 

Η καφεΐνη είναι μια φυσική ουσία που αποτελεί ήπιο διεγερτικό του κεντρικού νευρικού συστήματος!

  • Βελτιώνει την πνευματική εγρήγορση.
  • Υπάρχουν ερευνητικές αναφορές για την θετική επίδραση στη μνήμη (Hameleers PA et al, 2000; Ryan L et al, 2002; Koppelstaetter F et al, 2008).
  • Η κατανάλωση ενός φλιτζανιού καφέ μετά το μεσημεριανό γεύμα μπορεί να αυξήσει την εγρήγορση βελτιώνοντας έτσι την ικανότητα συγκέντρωσης στην εργασία (Smith AP et al, 1990).

Περιεκτικότητα σε καφεΐνη 

Είδος καφέ ανά μερίδα Περιεκτικότητα σε καφεΐνη
Καφές φίλτρου (~200ml) 115-175mg
Στιγμιαίος καφές (~200ml) 65-100mg
Ντεκαφεϊνέ στιγμιαίος καφές (~200ml) 2-3mg
Ελληνικός καφές (50ml) 40mg
Ντεκαφεϊνέ ελληνικός καφές (50ml) 0-1mg
Εσπρέσο (30ml) 0-40mg

Πηγή: The Coffee Science Information Centre, www.cosic.org

Η ασφαλής ημερήσια πρόσληψη είναι 400mg για τους ενήλικες, δηλαδή 4-6 ποτήρια (200 ml) στιγμιαίου καφέ! [Institute for Scientific Research on Coffee. 2013] Θα πρέπει να συνυπολογίσετε σε αυτό όμως και άλλες πηγές καφεΐνης όπως από τη σοκολάτα, άλλα αφεψήματα όπως τσάι, ενεργειακά ποτά και αναψυκτικά.

Τι γίνεται με την ενυδάτωση;

Η συστηνόμενη ημερήσια πρόσληψη υγρών σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) είναι 2lt για τις γυναίκες και 2,5lt για τους άνδρες. Αυτή η ποσότητα μεταβάλλεται αναλόγως την ηλικία, το φύλο και τη φυσική δραστηριότητα.

1 κούπα στιγμιαίου καφέ περιέχει περίπου 150ml νερό, το οποίο αντιστοιχεί στο 10% της τυπικά συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης νερού.

Τα καφεϊνούχα ροφήματα, συμβάλλουν στην ενυδάτωση του οργανισμού εξίσου με τα μη καφεϊνούχα! EFSA

Ανακαλύψτε λοιπόν τη δική σας «μαγική στιγμή»... πιείτε ένα στιγμιαίο καφέ! 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies (NDA); Scientific Opinion on Dietary reference values for water. EFSA Journal 2010; 8(3):1459. [48 pp.]. Available online:www.efsa.europa.eu

Hameleers PAVan Boxtel MPHogervorst ERiedel WJHoux PJBuntinx FJolles J., Habitual caffeine consumption and its relation to memory, attention, planning capacity and psychomotor performance across multiple age groups., Hum Psychopharmacol. 2000 Dec;15(8):573-581.

International Coffe Organisation (I.C.O.) http//www.ico.org/map.asp (Last access October 2013). 2011.

Zampelas, A., et al., Associations between coffee consumption and inflammatory markers in healthy persons: the ATTICA study, 2004 American Society for Clinical Nutrition

Richelle MTavazzi IOfford E., Comparison of the antioxidant activity of commonly consumed polyphenolic beverages (coffee, cocoa, and tea) prepared per cup serving. J Agric Food Chem. 2001 Jul;49(7):3438-42.

Smith APClark RGallagher J., Breakfast cereal and caffeinated coffee: effects on working memory, attention, mood, and cardiovascular function., Physiol Behav. 1999 Aug 1;67(1):9-17.

Vinson JA, Presentation during the symposium: the potential health benefits of antioxidants. The American Chemical Society Meeting and Exposition. Washington, DC, August 28, 2005

  • Σίλια Κορελή
    Σίλια Κορελή Δαιτολόγος-Διατροφολόγος

    Η Σίλια Κορελή είναι Διαιτολόγος- Διατροφολόγος απόφοιτη του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα δίνοντας τις διαιτολογικές συμβουλές της σε κάθε ενδιαφερόμενο. Εργάστηκε ώς ιατρικός επισκέπτης στην ενημέρωση για τα συμπληρώματα διατροφής και αρθρογραφεί για το mednutrition.

  • Μιχάλης Κάβδας
    Μιχάλης Κάβδας Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    O Μιχάλης Κάβδας είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον κατάρτιση στην Αθλητική Διατροφή και την Τροποποίηση Διατροφικής Συμπεριφοράς. Συνεργάζεται με τα γυμναστήρια Holmes Place Athens ως Διατροφολόγος, με το CrossFit Coast ως αποκλειστικός Διατροφολόγος του γυμναστηρίου αλλά και προσωπικός Διατροφολόγος της αγωνιστικής ομάδας (Elite team) με πανελλαδικές και πανευρωπαϊκές διακρίσεις.