743
Συστάσεις Διατροφής

Λιγούρες και έλλειψη θρεπτικών συστατικών

14 Ιουλίου 2017
gynaika pou ligoyreyetai glyko

Photo source: www.bigstockphoto.com

Οι λιγούρες είναι η έντονη επιθυμία μας για την κατανάλωση κάποιου τροφίμου και είναι σύνηθες φαινόμενο για όλους τους ανθρώπους. Μπορούν όμως εύκολα να οδηγήσουν σε ένα συνεχές τσιμπολόγημα, κυρίως τροφίμων αυξημένων σε λιπαρά, ζάχαρη και θερμίδες, με αποτέλεσμα να σαμποτάρουν το πρόγραμμα διατροφής σας και να οδηγήσουν σε αύξηση του βάρους και στην παχυσαρκία.

Τι προκαλεί τις λιγούρες;

Είναι συνδυασμός του στρεσογόνου περιβάλλοντος, με τις ορμονικές ανισορροπίες, τη συναισθηματική κατάσταση του ατόμου και κάποιες διατροφικές ελλείψεις. Εάν όμως γνωρίζουμε τί μας δημιουργεί τις λιγούρες, μπορούμε με τις σωστές διατροφικές τεχνικές να καλύψουμε αυτή τη διατροφική έλλειψη και σε πολλές περιπτώσεις και την ορμονική ανισορροπία. Το στρεσογόνο περιβάλλον είναι κάτι που χρειάζεται να το διαχειριστείτε εσείς, αναλόγως το περιβάλλον στο οποίο ζείτε καθημερινά, είτε εντός, είτε εκτός σπιτιού.

Ποιες είναι οι πιο συχνές λιγούρες και τι μας δείχνουν;

Σοκολάτα

Έχει προταθεί ότι η λιγούρα για σοκολάτα κάποιες φορές δείχνει την έλλειψη μαγνησίου στον οργανισμό μας. Το μαγνήσιο είναι απαραίτητο συστατικό καθώς βοηθά στη σύνθεση των οστών και των δοντιών, συμμετέχει σε πολλές χημικές αντιδράσεις στον οργανισμό μας και μπορεί να μειώσει το άγχος. Η σοκολάτα όμως είναι ένα τρόφιμο με αρκετά λιπαρά, ζάχαρη και θερμίδες, με αποτέλεσμα αυτή η συχνή λιγουρίτσα να αυξάνει το σωματικό βάρος. Όταν λοιπόν ο οργανισμός σας ζητάει μαγνήσιο, μπορείτε να καταναλώσετε άλλα τρόφιμα, πλούσια μεν σε αυτό το συστατικό, χαμηλότερα δε σε θερμίδες, όπως ξηροί καρποί (κάσιους, ηλιόσπποροι), ψωμί ολικής αλέσεως, γάλα και πράσινα λαχανικά όπως σπανάκι και μπρόκολο.

Γλυκά γενικότερα

Αυτή η λιγούρα ίσως υποδηλώνει την έλλειψη ενέργειας στον οργανισμό μας, σχετίζεται όμως κυρίως με την ορμονική ανισορροπία και το συναισθηματικό φαγητό. Όταν κάποιος έχει ακατάστατο πρόγραμμα διατροφής και δεν λαμβάνει αρκετούς υδατάνθρακες και πρωτεΐνες, έχει αρκετές πιθανότητες να εμφανίσει ανισορροπία στη σεροτονίνη, μία ορμόνη η οποία σχετίζεται με τη διάθεση. Η μείωση της σεροτονίνης έχει ως αποτέλεσμα τις λιγούρες για γλυκά. Επιπλέον, όταν συναισθηματικά ο οργανισμός δεν είναι καλά, θέλει κάποιο τρόφιμο πλούσιο σε ζάχαρη και λιπαρά, καθώς βοηθούν την έκκριση ενδορφινών, που είναι φυσικά παυσίπονα-οπιούχα του σώματος. Αυτή η δράση όμως είναι παροδική και η κακή διάθεση επιστρέφει αμέσως!

Για να αντιμετωπίσετε αυτές τις λιγούρες, αρχικά είναι σημαντικό να ακολουθήσετε μία διατροφή με μικρά και συχνά γεύματα (πχ 3 κύρια και 2 ενδιάμεσα, ανά 3 ώρες), με πρόσληψη υδατανθράκων και πρωτεϊνών σε κάθε γεύμα για την αύξηση παραγωγής της σεροτονίνης. Επιπλέον, η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε τρυπτοφάνη, ένα αμινοξύ από το οποίο παράγεται η σεροτονίνη, είναι σημαντική. Τέτοια τρόφιμα είναι τα ζυμαρικά και δημητριακά (ολικής), το κρέας, το ψάρι, το κοτόπουλο και το αβγό.

Λιπαρά σνακ

Έχετε όρεξη για την κατανάλωση σνακ όπως πατατάκια, πατάτες τηγανητές, ποπ κορν; Ίσως σας λείπουν απαραίτητα λιπαρά οξέα και ασβέστιο! Προτιμήστε να καταναλώσετε τρόφιμα πλούσια σε αυτά τα στοιχεία, όπως γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά, ξηρούς καρπούς, λαχανικά όπως μπρόκολο και ψάρια και γλιτώστε περιττές θερμίδες!

Τυρί

Η λιγούρα για τυρί μπορεί να υποδηλώνει έλλειψη απαραίτητων λιπαρών οξέων και πρωτεϊνών. Φροντίστε η διατροφή σας να περιλαμβάνει τρόφιμα όπως γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών, ψάρι και άπαχων κρεατικών για την επάρκεια σε πρωτεΐνη και ελαιόλαδο, ψάρι και ξηρούς καρπούς για τα απαραίτητα λιπαρά οξέα.

Καυτερά φαγητά

Η ανάγκη για την κατανάλωση καυτερού φαγητού συνήθως σχετίζεται με τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Το χειμώνα αναζητούμε φαγητά που μας ζεσταίνουν, όπως τα καυτερά.

Επιπλέον, η έλλειψη ύπνου και η αφυδάτωση δημιουργούν λιγούρες και αυξάνουν την ανάγκη για τσιμπολόγημα. Σε αυτή την περίπτωση καλό είναι να ρυθμίσετε τον ύπνο σας, είτε αυτό αφορά την ποιότητα αυτού η τη διάρκειά του. Επιπρόσθετα, το νερό είναι απαραίτητο στοιχείο του οργανισμού μας και η έλλειψή του συχνά εμφανίζεται ως πείνα στον οργανισμό. Έχετε λοιπόν υπόψιν σας να καταναλώνετε επαρκή υγρά(~8 ποτήρια) κατά τη διάρκεια της ημέρας, κατά προτίμηση χωρίς θερμίδες.

*Το παρόν άρθρο έχει δημοσιευθεί είτε αυτούσιο είτε μερικώς στο περιοδικό Forma.

  • Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

×
×