743
magganio mn

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το μαγγάνιο (Mn) αποτελεί ένα από τα ιχνοστοιχεία που βρίσκονται σε μικρές ποσότητες στους ζωικούς ιστούς. Ένας υγιής ενήλικας γύρω στα 70kg περιέχει περίπου 10-20mg μαγγανίου.

Πηγές

Η περιεκτικότητα των τροφών σε μαγγάνιο ποικίλλει. Οι πλουσιότερες πηγές σε αυτό το ιχνοστοιχείο είναι τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί. Το τσάι επίσης περιέχει μεγάλη ποσότητα μαγγανίου, αλλά δεν απορροφώνται σε μεγάλο βαθμό. Επίσης, τα φρούτα και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά περιέχουν μαγγάνιο. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα θαλασσινά αποτελούν φτωχές πηγές μαγγανίου.

Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη (ΣΗΠ) (RDA)

Η ημερήσια δόση του μαγγανίου κυμαίνεται από 2,5 έως 5 mg.

Απορρόφηση

Το μαγγάνιο απορροφάται κατά μήκος του λεπτού εντέρου. Η απορρόφησή του ποικίλλει και εξαρτάται από την παρουσία και άλλων στοιχείων, όπως του σιδήρου. Συγκεκριμένα ο σίδηρος μειώνει την απορρόφηση μαγγανίου.

Το μαγγάνιο βρίσκεται στους περισσότερους ιστούς και όργανα, ενώ φαίνεται να περιέχεται σε λίγο μεγαλύτερες ποσότητες στα οστά, το ήπαρ, το πάγκρεας και τους νεφρούς.

Λειτουργίες

Το μαγγάνιο που βρίσκεται στο ανθρώπινο σώμα περιέχεται κυρίως σε ιστούς που έχουν πολλά μιτοχόνδρια. Είναι συστατικό πολλών ενζύμων και επομένως συμμετέχει σε πολλές μεταβολικές αντιδράσεις για την παραγωγή συνδετικών και σκελετικών ιστών, για την ανάπτυξη και την αναπαραγωγή και για το μεταβολισμό των υδατανθράκων και των λιπιδίων.

Αλληλεπιδράσεις με άλλα θρεπτικά συστατικά

Το μαγγάνιο αλληλεπιδρά με το σίδηρο. Συγκεκριμένα σε ασθενείς με σιδηροπενική αναιμία έχουν παρατηρηθεί υψηλά επίπεδα μαγγανίου. Ο ανταγωνισμός σιδήρου-μαγγανίου εντοπίζεται σε επίπεδο απορρόφησης και συγκεκριμένα το μαγγάνιο ανταγωνίζεται με το σίδηρο και το κοβάλτιο για τις θέσεις σύνδεσης σε ιόντα μεταφοράς. Για αυτό το λόγο και η απορρόφηση του μαγγανίου από τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε σίδηρο είναι υψηλή, ενώ τροφές πλούσιες σε σίδηρο έχουν χαμηλή βιοδιαθεσιμότητα σε μαγγάνιο.

Επίσης σε κάποιο βαθμό και το ασβέστιο αλλά και ο ψευδάργυρος φαίνεται να επηρεάζουν τη βιοδιαθεσιμότητα του μαγγανίου, αλλά δεν υπάρχουν επαρκείς πληροφορίες.

Ανεπάρκεια

Η ανεπάρκεια σε μαγγάνιο οδηγεί σε απώλεια σωματικού βάρους, αλλαγές στο χρώμα των μαλλιών, μειωμένη ανάπτυξη μαλλιών, δερματίτιδα. Επίσης η ανεπάρκεια σε μαγγάνιο επηρεάζει την αναπαραγωγική ικανότητα, την παγκρεατική λειτουργία και το μεταβολισμό των υδατανθράκων.

Τοξικότητα

Δεν έχουν αναφερθεί συμπτώματα τοξικότητας σε ανθρώπους που έχουν προσλάβει εώς και 9mg μαγγανίου την ημέρα. Μεταλλωρύχοι που έχουν εισπνεύσει αέρια με υψηλή συγκέντρωση μαγγανίου εμφανίζουν συμπτώματα παρόμοια με αυτά του Πάρκινσον.

  • Χριστίνα Φοντόρ Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Χριστίνα Φοντόρ πτυχιούχος της Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, με επιπλέον σπουδές στην Ψυχοσωματική θεραπεία. Διατηρεί Διαιτολογικό Γραφείο στην Αργυρούπολη όπου, καθημερινά, έρχεται σε επαφή με ανθρώπους παρέχοντας τους εξατομικευμένες διατολογικές υπηρεσίες.

  • Γεωργία Ίσαρη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Γεωργία Ίσαρη είναι απόφοιτος του τμήματος Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στη Νέα Σμύρνη όπου δίνει τις διατροφικές συμβουλές της σε ασθενείς και σε ειδικές ομάδες ατόμων. Είναι επιστημονική συνεργάτιδα της Ενδοκρινολογικής Μονάδας της Β' Προπαιδευτικής Παθολογικής Κλινικής της Μονάδας Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών και Διαιτολόγος-Διατροφολόγος του Ιατρείου Παχυσαρκίας του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου «Αττικόν».

×
×