Συστάσεις Διατροφής

Έξυπνες επιλογές στο σουπερμάρκετ για να γλιτώσετε θερμίδες

22 Οκτωβρίου 2014
1 λεπτό να διαβαστεί
kopela sto supermarket pou psonizei

Photo source: www.bigstockphoto.com

 

Γεια σας! Κοντά σας στο μικρόφωνο, η κλινική διαιτολόγος Νικολέττα Ντορζή, για να σας βοηθήσει να κάνετε έξυπνες επιλογές στο σουπερμάρκετ ώστε να τρώτε μεν τρόφιμα που αγαπάτε, γλιτώνοντας ταυτόχρονα περιττές θερμίδες.

Στο σημερινό podcast, θα ασχοληθούμε με το πώς θα πρέπει να διαβάζετε τις ετικέτες τροφίμων, ώστε να αποφεύγετε την αγορά τροφίμων που είναι πλούσια σε θερμίδες και λίπος. Μπορείτε, με μικρές αλλαγές στα ψώνια σας, να έχετε μεγάλες επιδράσεις στην υγεία και το βάρος σας.

Δε χρειάζεται να αλλάξετε τελείως τα τρόφιμα που αγοράζετε. Με μερικές χρήσιμες συμβουλές, μπορείτε να κάνετε έξυπνες επιλογές στα τρόφιμα και να γλιτώσετε ταυτόχρονα αρκετές θερμίδες.

Πριν μάθετε τα πάντα για το πώς να κάνετε έξυπνες αγορές στο σουπερμάρκετ για να γλιτώσετε θερμίδες, ας ακούσουμε ένα διαφημιστικό σποτ.

Ας επανέλθουμε λοιπόν στο θέμα μας και στο τι πρέπει να προσέχετε στις ετικέτες τροφίμων, έτσι ώστε να κάνετε έξυπνες αγορές στο σουπερμάρκετ και να γλιτώνετε θερμίδες.

Σε κάθε συσκευασμένο τρόφιμο, υπάρχει ο πίνακας διατροφικών πληροφοριών, ο οποίος συνήθως περιλαμβάνει 4 σημαντικά στοιχεία πληροφόρησης: ενέργεια, πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λιπαρά ή τα 4 παραπάνω στοιχεία και επίσης, τα σάκχαρα, τα κορεσμένα λιπαρά, τις διαιτητικές ή φυτικές ίνες, το αλάτι ή το νάτριο, τις βιταμίνες και κάποια ιχνοστοιχεία (συνοδευόμενα από τη Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη - που συναντιόνται και ως ΣΗΠ ή RDA - για υγιείς ενήλικες). Οι περιεκτικότητες όλων των παραπάνω στοιχείων, δίνονται είτε ανά 100 g ή ml τροφίμου ή και ανά μερίδα εφόσον αναφέρεται πόσες μερίδες περιέχονται σε μια συσκευασία. Πρέπει λοιπόν, να διαβάζετε προσεχτικά τις ετικέτες τροφίμων και να συγκρίνετε όμοια προϊόντα, έτσι ώστε να κάνετε την επιλογή που αρμόζει καλύτερα στη ζωή και στη διατροφή σας.

Το πρώτο που αναγράφεται στην ετικέτα τροφίμων είναι οι θερμίδες (Kcal) και οι θερμίδες σε λιπαρά. Προσέξετε να διαλέγετε το προϊόν που δεν έχει μόνο πιο χαμηλές θερμίδες από το αντίστοιχο προϊόν, αλλά να έχει και λιγότερα λιπαρά. Επίσης, προτιμήστε να επιλέξετε το προϊόν που έχει λιγότερα κορεσμένα λιπαρά, λιγότερη ζάχαρη, λιγότερο νάτριο (δηλαδή αλάτι) και είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες.

Κάτι άλλο που πρέπει να προσέξετε, είναι οι διατροφικοί ισχυρισμοί. Δηλαδή, ο ισχυρισμός που δηλώνει, υπονοεί η οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ένα τρόφιμο διαθέτει ιδιαίτερες ευεργετικές θρεπτικές ιδιότητες λόγω της ενέργειας (θερμιδικής αξίας) ή της θρεπτικής ή άλλης ουσίας που περιέχεται ή δεν περιέχεται ή περιέχεται σε μειωμένο ή αυξημένο ποσοστό στο τρόφιμο, όπως είναι για παράδειγμα Light προϊόντα ή τα προϊόντα χωρίς λιπαρά ή τα προϊόντα με χαμηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα ή τα προϊόντα με μειωμένη ενεργειακή αξία.

Τα πιο σημαντικά στοιχεία που πρέπει να γνωρίζετε στους διατροφικούς ισχυρισμούς που έχουν να κάνουν με το πώς να γλιτώσετε θερμίδες είναι:

  • Χαμηλή ενεργειακή αξία: Το προϊόν δεν περιέχει περισσότερες από 40 θερμίδες ανά 100γρ για στερεές τροφές και 20 θερμίδες ανά 100ml για υγρές τροφές. Για τα επιτραπέζια γλυκαντικά ισχύει το όριο των 4 θερμίδων ανά μερίδα.
  • Μειωμένη ενεργειακή αξία ή Light: Η ενεργειακή αξία έχει μειωθεί τουλάχιστον κατά 30% σε σύγκριση με το κανονικό προϊόν.
  • Χωρίς ενεργειακή αξία: Το προϊόν δεν περιέχει περισσότερες από 4 θερμίδες ανά 100ml. Για τα επιτραπέζια γλυκαντικά ισχύει το όριο των 0,4 θερμίδων ανά μερίδα.
  • Χαμηλά λιπαρά: Το προϊόν δεν περιέχει περισσότερα από 3γρ λιπαρών ανά 100γρ για στερεές τροφές ή 1.5γρ λιπαρών ανά 100ml για υγρές τροφές.
  • Χωρίς λιπαρά: Το προϊόν δεν περιέχει περισσότερα από 0.5γρ λιπαρών ανά 100γρ ή 100ml.
  • Χαμηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα: το προϊόν δεν περιέχει περισσότερα από 5γρ σακχάρων ανά 100γρ για στερεές τροφές ή2,5γρ σακχάρων ανά 100 ml για υγρές τροφές.
  • Χωρίς σάκχαρα: το προϊόν δεν περιέχει περισσότερα από 0,5 g σακχάρων ανά 100 g ή 100 ml.
  • Χωρίς πρόσθετα σάκχαρα: το προϊόν δεν περιέχει πρόσθετους μονοσακχαρίτες ή δισακχαρίτες ή άλλο τρόφιμο που χρησιμοποιείται για τις γλυκαντικές του ιδιότητες. Εάν υπάρχουν φυσικά σάκχαρα στο τρόφιμο, η επισήμανση θα πρέπει να φέρει και την ακόλουθη ένδειξη:"ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΦΥΣΙΚΑ ΣΑΚΧΑΡΑ"

Πριν κλείσουμε, έχω για σας μια πολύ χρήσιμη συμβουλή

Αυτά τα εξειδικευμένα προϊόντα, αν και χαμηλά σε ενεργειακή αξία ή φτωχά σε θερμίδες ή λιπαρά ή ζάχαρη δεν παύουν να έχουν θερμίδες.

Έτσι, ναι μεν είναι καλύτερα από τα αντίστοιχα αυθεντικά προϊόντα, αλλά θα πρέπει να τα καταναλώνετε με μέτρο αν θέλετε να διατηρήσετε το βάρος σας. Μέχρι την επόμενη φορά που θα με ακούσετε, δοκιμάστε να κάνετε καλύτερες επιλογές στο σουπερμάρκετ για να γλιτώνετε περιττές θερμίδες και λιπαρά.

  • Νικολέττα Ντορζή
    Νικολέττα Ντορζή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc., RD

    Η Νικολέττα Ντορζή είναι Κλινική Διαιτολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (Msc) στην Κλινική Διαιτολογία που ασχολείται με διάφορες ασθένειες και με πολύχρονη πείρα σε παιδική παχυσαρκία. Εργάζεται ως ιδιώτης κλινική διαιτολόγος και παράλληλα εργάζεται σαν εκπαιδεύτρια του τμήματος διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.