Συστάσεις Διατροφής

Υγιεινή διατροφή. Γιατί είναι τόσο δύσκολη;

09 Ιουλίου 2012
523 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
Υγιεινή διατροφή. Γιατί είναι τόσο δύσκολη;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Στην εποχή που ζούμε, βομβαρδιζόμαστε συνεχώς από διαφημίσεις με τρόφιμα που πολλές φορές πλασάρονται σαν υγιεινή επιλογή, ενώ στην πραγματικότητα μπορεί να μην είναι.

Μια πρόσφατη έρευνα που έγινε στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και εξέτασε 1000 άτομα ηλικίας 18-80, βρήκε ότι το 52% των Αμερικάνων βρίσκει πιο εύκολο να κάνει τα λογιστικά του σπιτιού του, παρά να κάνει υγιεινή διατροφή. Στην ίδια έρευνα, το 50% των ατόμων ανακοίνωσε ότι προσπαθεί να χάσει βάρος και οι αλλαγές που έκανε στο τρόπο ζωής του για να πετύχει την απώλεια βάρους, ήταν να καταναλώνει περισσότερα φρούτα και λαχανικά, να καταναλώνει μικρότερη ποσότητα στα γεύματα, να μειώσει τα λιπαρά και το αλάτι στη διατροφή του και να αυξήσει την κατανάλωση νερού, μειώνοντας τα ποτά με ζάχαρη. Ενδιαφέρουσες ήταν οι δηλώσεις των γονέων: δύο στους τρεις γονείς ανησυχούσε περισσότερο για την υγιεινή διατροφή των παιδιών τους παρά για τη διατροφή των ίδιων. Επίσης, το 50% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι κάνουν επιλογές με βάση τη γεύση, παρά την ποιότητα του φαγητού. Οι περισσότεροι ερωτηθέντες δήλωσαν επίσης ότι βρίσκουν δύσκολο να κάνουν πιο υγιεινές επιλογές διότι ακούγοντε διάφορα για τη σωστή διατροφή, για τα μειωμένα λιπαρά, για τα γλυκαντικά και έτσι έχουν συγχυστεί σχετικά με το τι είναι υγιεινό και σωστό και τι όχι. Στην αγορά, μπορεί μια ετικέτα να γράφει «πλούσιο σε φυτικές ίνες» ή «ολικής αλέσεως» για κάποιο προϊόν, αλλά να είναι πλούσιο σε ζάχαρη και λιπαρά. Αυτό καταλήγει παραπλανητικό για τον καταναλωτή, γιατί πολλοί πιστεύουν ότι τα ολικής αλέσεως προϊόντα αποτελούν μια πιο υγιεινή επιλογή.

Το σωστό είναι να διαβάζουμε προσεχτικά τις ετικέτες τροφίμων και τα συστατικά τους και να κάνουμε την επιλογή που αρμόζει καλύτερα στις ανάγκες μας. Αυτό μπορεί να ακούγεται κουραστικό και ακατόρθωτο για κάποιους, αλλά αν πάρουμε τα πράγματα με πρόγραμμα, όλα γίνονται. Μπορούμε να επιλέγουμε διαφορετικές ομάδες τροφών που θα «εξετάσουμε» κάθε φορά, πηγαίνοντας στο σουπερμάρκετ. Έτσι, δεν θα μας φαίνεται κουραστικό κάθε φορά.

Ένας άλλος παράγοντας που κάνει πιο δύσκολη την υγιεινή διατροφή είναι το φαγητό απ’ έξω. Πολλές φορές αναγκαζόμαστε, λόγω χρόνου ή κοινωνικών υποχρεώσεων να καταναλώνουμε φαγητό από εστιατόρια, ψησταριές ή φαστ φουντ. Λόγω της οικονομικής κρίσης, πολλοί επιλέγουν τα φαστ φουντ που είναι πιο φτηνά από τις ψησταριές ή τα εστιατόρια. Αυτή όμως η επιλογή δεν είναι πάντοτε και η πιο υγιεινή. Μπορούμε όμως για συνοδευτικό, αντί να πάρουμε πατάτες τηγανητές, να προτιμήσουμε σαλάτα, έτσι ώστε να μειώσουμε τις θερμίδες και τα λιπαρά που θα λάβουμε. Σε πολλά μενού βλέπουμε φαγητά σχάρας που έχουν από πάνω αρκετό λάδι, κάτι που τα κάνει αμέσως πλούσια σε θερμίδες και λιπαρά, ενώ κάποιος θα τα επέλεγε θεωρώντας ότι είναι σχάρας και θα ήταν καλύτερη επιλογή.

Άλλες φορές μπορεί κάποιος να επιλέξει την «αυθεντική σπιτική συνταγή» νομίζοντας και πάλι ότι κάνει την καλύτερη επιλογή, αλλά να περιέχει αρκετό λάδι ή κρέμα γάλακτος. Καλό είναι να διευκρινίζουμε τι έχουν μέσα οι συνταγές και αν μπορούμε να κάνουμε κάποιες αλλαγές. Για παράδειγμα, να ζητήσουμε να μας φέρουν το λάδι στο τραπέζι και βάλουμε εμείς όσο θέλουμε ή να ζητήσουμε τη σος στο πλάι και να βάλουμε ελάχιστη στο φαγητό μας.

Δεν πρέπει όμως να κατηγορούμε πάντοτε το φαγητό απ’ έξω ότι κάνει τη ζημιά. Πολλές νοικοκυρές μπορεί να χρησιμοποιούν λανθασμένα υλικά ή ποσότητες, νομίζοντας ότι είναι υγιεινές επιλογές. Για παράδειγμα, πολλές νοικοκυρές λένε ότι τηγανίζουν μόνο στο ελαιόλαδο ή χρησιμοποιούν μόνο μαργαρίνη στο μαγείρεμα. Ναι μεν το ελαιόλαδο θεωρείται πιο υγιεινή επιλογή από άλλα λάδια, αλλά δεν παύει να είναι λάδι. Όπως όλα τα λάδια και το ελαιόλαδο είναι λίπος και ένα γραμμάριο προσδίδει 9 θερμίδες, άρα μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο μας δίνει 135 θερμίδες. Για κάποιον που θέλει να χάσει ή να διατηρήσει το βάρος του, πρέπει να προσέχει τα λιπαρά γενικότερα. Το ίδιο ισχύει για τη μαργαρίνη, που μπορεί να έχει λιγότερα κορεσμένα λιπαρά από το ζωικό βούτυρο, αλλά πάλι θεωρείται λίπος και προσδίδει περίπου τις ίδιες θερμίδες με το βούτυρο.

Προσοχή λοιπόν στο μαγείρεμα στο σπίτι, διότι μπορεί να φτιάξετε ένα φαγητό που να έχει τις διπλάσιες θερμίδες από το αντίστοιχό του που δεν περιέχει λιπαρά. Αν κάνουμε μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά μας με τα ψώνια στο σπίτι και τον τρόπο μαγειρέματος θα δούμε τεράστια βελτίωση στην υγεία και το βάρος μας και έτσι η υγιεινή διατροφή δεν θα είναι πια κάτι το ακατόρθωτο.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Nierenberg C. Picking Healthy Meals Harder Than Doing Taxes? [Internet]. 2012 May 25 [cited July 12, 2012]. Available from: http://www.webmd.com/diet/news/20120525/picking-healthy-meals-harder-than-doing-taxes?ecd=wnl_wlw_053012

  • Νικολέττα Ντορζή
    Νικολέττα Ντορζή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc., RD

    Η Νικολέττα Ντορζή είναι Κλινική Διαιτολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (Msc) στην Κλινική Διαιτολογία που ασχολείται με διάφορες ασθένειες και με πολύχρονη πείρα σε παιδική παχυσαρκία. Εργάζεται ως ιδιώτης κλινική διαιτολόγος και παράλληλα εργάζεται σαν εκπαιδεύτρια του τμήματος διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.