Διατροφή

Σοκολάτα: Ασπίδα προστασίας κατά των εγκεφαλικών

της Αναστασίας Κόκκαλη
29 Νοεμβρίου 2011
851 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
Σοκολάτα: Ασπίδα προστασίας κατά των εγκεφαλικών

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η αγαπημένη γλυκιά απόλαυση της σοκολάτας, ευτυχώς απενοχοποιείται όσο γίνονται περισσότερες επιστημονικές έρευνες, όσον αφορά στην κατανάλωσή της, αφού οι ευεργετικές τις ιδιότητες στην ανθρώπινη υγεία είναι σημαντικές. Οι πλούσιες θερμίδες της βέβαια, δεν επιτρέπουν την αυξημένη κατανάλωσή της, αλλά όπως ισχύει σε αρκετά τρόφιμα το μέτρο είναι το παν.

Πρόσφατη μελέτη από τον Καναδά, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η σοκολάτα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης εγκεφαλικού επεισοδίου, αλλά και τον κίνδυνο θανάτου σε άτομα που έχουν ήδη υποστεί τέτοιο επεισόδιο. «Παρόλο που χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για να διαπιστωθούν οι λόγοι για τους οποίους η σοκολάτα συμβάλλει στη μείωση εμφάνισης εγκεφαλικού, η σοκολάτα είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά και ίσως γι' αυτό λειτουργεί προστατευτικά», σημειώνει ο νευρολόγος Δρ Γκουστάβο Σαπόσνικ.

Η συγκεκριμένη μελέτη ολοκληρώθηκε σε 33.000 εθελόντριες γυναίκες, ηλικίας 49 έως 83 ετών και διήρκεσε 10 χρόνια. Στη διάρκεια της δεκαετίας, 1.549 από αυτές έπαθαν εγκεφαλικό. Και οι ερευνητές διαπίστωσαν πως όσο περισσότερη σοκολάτα έτρωγαν, τόσο λιγότερα εγκεφαλικά επεισόδια πάθαιναν. Συγκεκριμένα, μεταξύ των εθελοντριών με την υψηλότερη εβδομαδιαία κατανάλωση σοκολάτας (πάνω από 45 γραμμάρια), καταγράφηκαν 2,5 εγκεφαλικά ανά 1.000 γυναίκες ανά χρόνο. Η αντίστοιχη αναλογία στις γυναίκες με την μικρότερη εβδομαδιαία κατανάλωση σοκολάτας (κάτω από 8,9 γραμμάρια) ήταν 7,8 εγκεφαλικά ανά 1.000 γυναίκες ανά έτος. Ακόμα και όταν ελήφθησαν υπόψη παράγοντες που συνδέονται με το εγκεφαλικό επεισόδιο, η ερευνήτρια Larsson ανακάλυψε ότι η σοκολάτα προστάτευε.

Η συσχέτιση αυτή φαίνεται ότι βασίζεται στα φλαβονοειδή που περιέχει το κακάο, και είναι παρόμοια με αυτά που υπάρχουν στο πράσινο τσάι. Τα φλαβονοειδή είναι μία κατηγορία αντιοξειδωτικών θρεπτικών συστατικών τα οποία συμβάλλουν στον καλύτερο έλεγχο της αρτηριακής πίεσης, η οποία αποτελεί τον κύριο παράγοντα κινδύνου για εγκεφαλικό. Δρουν βελτιώνοντας τα τοιχώματα των αρτηριών και μειώνοντας την αρτηριακή πίεση. Έτσι μειώνεται ο κίνδυνος καρδιοπάθειας και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Η σοκολάτα και το κακάο είναι 2 διαφορετικές έννοιες και δεν θα πρέπει να συγχέονται. Το κακάο είναι το άπαχο συστατικό των σπόρων του κακάο (cocoa liquor - finely ground cocoa beans), το οποίο χρησιμοποιείται στην παρασκευή της σκόνης κακάο (12% λιπαρά), για ροφήματα και ζαχαροπλαστική. Το Cocoa liquor περιέχει 55% βούτυρο κακάο και μαζί με αυτό αποτελούν τα στερεά υλικά του κακάο, που αναφέρονται συχνά στην συσκευασία της σοκολάτας. Η σοκολάτα ουσιαστικά είναι ο συνδυασμός του κακάο μαζί με βούτυρο κακάο, ζάχαρη και άλλα υλικά, όπως γάλα, ξηρούς καρπούς κ.λπ.

Είναι γνωστό ότι η σοκολάτα είναι ένα τρόφιμο που προσφέρει απόλαυση και έχει αρκετούς … φανατικούς οπαδούς! Βέβαια, όσοι ακολουθούν κάποιο πρόγραμμα αδυνατίσματος, θα πρέπει να καταναλώνουν μικρές ποσότητες σοκολάτας, καθώς τα 100γρ. προσδίδουν 450- 550 θερμίδες. Η μαύρη σοκολάτα περιέχει περισσότερο κακάο και λιγότερη ζάχαρη, συγκριτικά με την σοκολάτα γάλακτος και αυτός είναι ο λόγος που συστήνεται στο πλαίσιο μίας ισορροπημένης διατροφής. Βέβαια, οι συστάσεις δεν θα μπορούσαν να δοθούν σε ελεύθερη κατανάλωση σοκολάτας σε απεριόριστες ποσότητες, λόγω του υψηλού θερμιδικού περιεχομένου της. Μπορεί αποτελεί ένα απολαυστικό σνακ κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, όχι όμως συχνότερα από 2-3 φορές και όχι σε ποσότητες μεγαλύτερες των 50 γραμμαρίων.

Η σοκολάτα....

  • Αποτελούσε ιερό ρόφημα για τους Ινδιάνους της Κάτω Αμερικής, από όπου και κατάγεται
  • Ανεβάζει τα επίπεδα σεροτονίνης στον εγκέφαλο, γεγονός που μας φτιάχνει τη διάθεση
  • Ο συνδυασμός του λίπους με τη ζάχαρη αποδεσμεύει τις ενδορφίνες που ευθύνονται για την ικανοποίηση, την αίσθηση χαράς, καθώς και την αυξημένη αντοχή στον πόνο και στο στρες.
  • Περιέχει φλαβονοειδή με πολύτιμη αντιοξειδωτική δράση
  • Βοηθάει στη διατήρηση της καλής αρτηριακής πίεσης
  • Προσδίδει αρκετή ενέργεια – τα 100γρ. μας δίνουν 520 θερμίδες
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Chocolate Consumption and Risk of Stroke in Women, Journal of the American College of Cardiology Vol. 58, No. 17, 2011, 2011 by the American College of Cardiology Foundation

Review Article: Cocoa and health: a decade of research, Karen A. Cooper1, Jennifer L. Donovan2, Andrew L. Waterhouse3 and Gary Williamson, Nestle´ Research Center, British Journal of Nutrition (2008), 99, 1–11

Chocolate, Lifestyle, and Health, Francesco Visioli et al., Critical Reviews in Food Science and Nutrition , Volume 49, Issue 4, 2009

  • Αναστασία Κόκκαλη
    Αναστασία Κόκκαλη Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.