Διατροφή

Λευκό ή Καστανό ρύζι;

02 Σεπτεμβρίου 2016
741 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
leuko kai kastano ruzi

Photo source: www.bigstockphoto.com

Σύμφωνα με νεότερα δεδομένα, αν αντικαταστήσουμε έστω κατά ένα μέρος το λευκό με το καστανό ρύζι μειώνουμε τον κίνδυνο για διαβήτη, επιτυγχάνουμε καλύτερη λειτουργία των αγγείων κι επιπλέον χάνουμε πιο εύκολα βάρος ιδιαίτερα από την περιοχή της μέσης και των γοφών.

Πηγή: www.nutritionfacts.org

Εδώ και αιώνες το ρύζι αποτελεί βασικό συστατικό της διατροφής του ανθρώπου. Ανά τον κόσμο, το πιο διαδεδομένο ως προς την κατανάλωσή του είναι το λευκό ρύζι στις διάφορες ποικιλίες του. Τελευταία όμως έχουν γίνει μελέτες που προβάλλουν τις ευεργετικές δράσεις του καστανού ρυζιού στην υγεία. Συγκεκριμένα, το καστανό ρύζι:

Το καστανό ρύζι μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση του διαβήτη και να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισής του;

To 2012 δημοσιεύτηκε μια μετανάλυση για τη σχέση λευκού ρυζιού και διαβήτη ιδιαίτερα σε ασιατικές χώρες.

Βρέθηκε, λοιπόν, ότι αν αντικαταστήσουμε έστω το ένα τρίτο της μερίδας του λευκού ρυζιού με καστανό, ο κίνδυνος για διαβήτη ίσως μειωθεί κατά 16%.

Πιο πριν είχε γίνει μια μελέτη στην Ισπανία σε μικρό δείγμα όπου το λευκό ρύζι σχετιζόταν με μειωμένο κίνδυνο για διαβήτη. Στην Ισπανία συνηθίζουν να τρώνε λευκό ρύζι στην γνωστή παέγια όπου προσθέτουν το μπαχαρικό κρόκος, το οποίο μπορεί να έχει αντιδιαβητικές ιδιότητες. Επιπλέον, όσοι έτρωγαν ρύζι συνήθως κατανάλωναν και περισσότερα όσπρια με επίσης αντιδιαβητικές ιδιότητες. Οπότε δεν ήταν ασφαλής η διεξαγωγή συμπερασμάτων για τη σχέση λευκού ρυζιού και διαβήτη.

Βοηθάει το καστανό ρύζι στον έλεγχο του σωματικού βάρους και στη μείωση της αρτηριακής πίεσης;

Σε μια μελέτη, χώρισαν τυχαία υπέρβαρες γυναίκες σε δύο ομάδες χορηγώντας καθημερινά 1 φλιτζάνι μαγειρεμένο λευκό ρύζι στη μία και την ίδια ποσότητα καστανό ρύζι στην άλλη για έξι εβδομάδες στα πλαίσια δίαιτας για απώλεια βάρους και μετά αντέστρεψαν τις ομάδες. Παρατήρησαν ότι η ομάδα που έτρωγε καστανό ρύζι έχασε περισσότερο βάρος και ειδικά από την περιοχή της μέσης και των γοφών, είχε χαμηλότερη πίεση και χαμηλότερους δείκτες φλεγμονής. Παρόμοια ήταν τα αποτελέσματα αντίστοιχων μελετών σε προ-διαβητικούς. Επίσης, σε ανθρώπους με μεταβολικό σύνδρομο έδωσαν 1 φλιτζάνι μαγειρεμένο λευκό ρύζι και μέσα σε μια ώρα είχε πέσει η αρτηριακή λειτουργία κάτι που δεν συνέβαινε όταν έφαγαν καστανό ρύζι.

Μπορούμε να αντικαταστήσουμε το λευκό ρύζι με καστανό;

Βλέπουμε, λοιπόν, ότι το καστανό ρύζι έχει πλεονεκτήματα έναντι του λευκού. Πόσο εύκολο, όμως, είναι να το εντάξουμε στη διατροφή μας όταν το λευκό μας είναι πιο μαλακό και πιο εύγευστο;

Και για αυτό έχουμε κάποια ερευνητικά δεδομένα διαθέσιμα. Σε Ασιατικό πληθυσμό όπου ελάχιστοι είχαν δοκιμάσει καστανό ρύζι θεωρώντας ότι αυτό υστερεί σε γεύση και ποιότητα, έδωσαν καστανό ρύζι και τους ενημέρωσαν γύρω από την αξία του. Είδαν ότι οι περισσότεροι συμμετέχοντες στο τέλος άλλαξαν άποψη. Άρα, δεν έχουμε παρά να αντικαταστήσουμε έστω και σε μικρές ποσότητες το λευκό με το καστανό ρύζι. Δεν αμφισβητούμε όμως ότι και το λευκό ρύζι έχει κάποια θρεπτική αξία αλλά όπως λένε εχθρός του καλού, το καλύτερο.

  • Ελένη Δελβινιώτη
    Ελένη Δελβινιώτη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Ελένη Δελβινιώτη είναι Νοσοκομειακή Διαιτολόγος – Διατροφολόγος. Εργάζεται στο Τμήμα Διατροφής του Ιπποκρατείου Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών όπου ασχολείται με τη διατροφική υποστήριξη ασθενών.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.