640
Δίαιτα

Φάτε καλά, γλιτώστε κιλά

20 Δεκεμβρίου 2010
3 λεπτά να διαβαστεί
Φάτε καλά, γλιτώστε κιλά

Photo source: www.bigstockphoto.com

Με τις γιορτές να πλησιάζουν, το πρώτο που μας έρχεται στο μυαλό είναι το γιορτινό τραπέζι και οι λιχουδιές που το συνοδεύουν. Αυτό ίσως είναι μια νοοτροπία που πρέπει να αλλάξει.

Είναι πολύ σημαντικό, να μην ταυτίζουμε την απόλαυση των γιορτών με την κατανάλωση των παραδοσιακών εδεσμάτων και γλυκισμάτων. Οι γιορτές δεν περιορίζονται μόνο στο φαγητό αλλά και σε άλλες γιορτινές συνήθειες, όπως η συνάντηση με αγαπημένα πρόσωπα, ο περίπατος στα κεντρικά σημεία μεγάλων πόλεων που πραγματοποιούν πλήθος εκδηλώσεων, η ανταλλαγή δώρων και άλλες όμορφες συνήθειες, που δεν περιέχουν φαγητό.

Αποσυνδέστε λοιπόν στο μυαλό σας  την ευχαρίστηση των γιορτών από το φαγητό και οι παρακάτω συμβουλές θα είναι πολύ εύκολο να εφαρμοστούν.

  • Μην πάτε στο γιορτινό τραπέζι νηστικοί.  
    Κρατείστε μια ισορροπία τις γιορτινές ημέρες και μην κάνετε το λάθος να πείτε «Δεν τρώω όλη μέρα γιατί επιφυλάσσομαι για το βραδινό δείπνο». Τακτικές αυτού του είδους, συνήθως οδηγούν σε υπερφαγία και μεγαλύτερη κατανάλωση θερμίδων. Ακόμη καλύτερα είναι, να έχετε καταναλώσει ένα μικρό σνακ, όπως ένα φρούτο μία ώρα πριν το γεύμα. Διατηρήστε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο στη διάρκεια της ημέρας.
  • Μην καταδικάσετε τον εαυτό σας να στερηθεί όλες τις γιορτινές λιχουδιές.
    Η στέρηση από τα παραδοσιακά γλυκά ή ακόμη και το αίσθημα των ενοχών όταν τα απολαμβάνετε, δεν αποτελεί σωστή τακτική. Είναι προτιμότερο να καθορίσετε ποιά από τα γλύκα των γιορτών θα φάτε, με ιδιαίτερη προσοχή στο μέγεθος της μερίδας.

    Πάρτε τον έλεγχο και επιλέξτε τι και πόσο θα φάτε. Το μέτρο είναι ο καλύτερος σύμβουλος – σύμμαχος για να διατηρήσουμε το βάρος μας. To πιο σωστό είναι, να φάτε το αγαπημένο σας γλυκό σε κάποιο από τα γευματά σας, π.χ. ένα μελομακάρονο στο πρωινό σας αντί τα δημητριακά σας.
  • Αποφύγετε το τσιμπολόγημα.
    Είτε βρίσκεστε σε μπουφέ είτε όχι, γεμίστε από την αρχή ένα μεγάλο πιάτο: το μισό με σαλάτα, το ¼ με κρέας (προτιμήστε γαλοπούλα) και το υπόλοιπο ¼ με αμυλούχα όπως ψωμί, πατάτες, ρύζι, μακαρόνια.

    Μην ξεχνάτε ότι τα κιλά που προστίθενται στην περίοδο των γιορτών δεν οφείλονται σε ένα ή δύο γεύματα, αλλά κυρίως σε τσιμπολογήματα που κάνετε όλη την ημέρα. Μην έχετε για παράδειγμα μια πιατέλα με μελομακάρονα στην τραπεζαρία και παίρνετε ένα κάθε φορά που περνάτε από εκείνο το σημείο. Με αυτόν τον τρόπο χάνετε τον έλεγχο και κερδίζετε κιλά.
  • Προτιμήστε γαλοπούλα αλλά προσοχή στη γέμιση
    Η γαλοπούλα επικρατεί στα περισσότερα τραπέζια αυτές τις ημέρες. Πρόκειται για κρέας χαμηλό σε λιπαρά, εάν αφαιρέσουμε την πέτσα. Ωστόσο, η γέμιση που τη συνοδεύει, μπορεί να αυξήσει πολύ το θερμιδικό περιεχόμενο του πιάτου μας. Είναι καλύτερα να επιλέξουμε μια γέμιση με βάση τα λαχανικά και τα φρούτα και να αποφύγουμε τα εντόσθια, τον κιμά και τα κάστανα, ή τουλάχιστον να τα περιορίσουμε στη μισή ποσότητα από αυτή που αναφέρει η συνταγή.

    Τα κάστανα είναι μεν θρεπτικά αλλά στα 100γρ οι θερμίδες τους φτάνουν τις 130 θερμίδες (USDA). Εάν δεν έχετε επιμεληθεί εσείς τη γέμιση, ώστε να γνωρίζεται τι περιέχει, είναι καλύτερο να την αποφύγετε. Αν βέβαια, είστε λάτρης, φροντίστε να αντικαταστήσετε με αυτήν, το ¼ του πιάτου σας που περιέχει το αμυλούχο.
  • Αφαιρέστε το ορατό λίπος από το χοιρινό
    Η γαλοπούλα συνιστά ξενόφερτο έθιμο. Σε πολλά μέρη της Ελλάδας για τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς τηρείται η παράδοση του χοιρινού. Εάν δεν μπορείτε να αποφύγετε το χοιρινό, προτιμήστε να το μαγειρέψετε με λαχανικά, όπως το σέλινο ή με άλλα χόρτα –αυτό είναι και το παραδοσιακό φαγητό σε πολλές επαρχίες της Ελλάδας.

    Αποφύγετε τις τηγανητές πατάτες και συνοδέψτε το με πατάτες φούρνου ή με μια πατατοσαλάτα, όπου οι πατάτες είναι βραστές κι ένα ωραίο ντρέσινγκ με μουστάρδα.

    Το λίπος του χοιρινού είναι ορατό οπότε είναι εύκολο να το αφαιρέσετε όπως επίσης και την πέτσα.
  • Εξισορροπήστε την αυξημένη πρόσληψη θερμίδων
    Κάντε έναν περίπατο με τα πόδια, ειδικά εάν βρεθείτε σε εξοχή. Εάν έχετε κάποιο πρόγραμμα άσκησης, μην το εγκαταλείψετε όλες τις ημέρες των γιορτών.
  • Προσοχή στις υγρές θερμίδες
    Το αλκοόλ συνιστά παγίδα περιττών θερμίδων. Οι διαιτολόγοι ακούμε συχνά τη φράση «Δεν έφαγα πολύ την περίοδο των γιορτών, γιατί πήρα κιλά;», από άτομα που ναι μεν δεν έφαγαν, αλλά ήπιαν πολύ. Το αλκοόλ περιέχει 7 Kcal/ γραμμάριο, όσο δηλαδή σχεδόν και το λίπος.

    Μην καταναλώσετε πολύ αλκοόλ, και μην το συνοδεύετε με αναψυκτικά που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Προτιμήστε το κρασί, αντί για ποτά με υψηλούς βαθμούς αλκοόλ. Αναμίξτε τα αλκοολούχα ποτά σας με σόδα ή ανθρακούχο νερό, που δεν περιέχουν θερμίδες. Έτσι θα απολαύσετε μεγαλύτερη ποσότητα ποτού, με λιγότερες θερμίδες. Τέλος, μπορείτε να προθυμοποιηθείτε να είστε ο οδηγός της βραδιάς, ώστε να εξασφαλίσετε ότι δεν θα πιείτε καθόλου!
  • Μαγειρέψτε ελαφριά
    Εάν είστε η μαγείρισσα, φροντίστε να μειώσετε τις θερμίδες με υλικά χαμηλότερα σε λιπαρά. Χρησιμοποιήστε χαμηλά σε λιπαρά γαλακτοκομικά και στα ντρέσινγκ αντί για μαγιονέζα αναμίξετε ¾ γιαούρτι και ¼ μαγιονέζα.  Η μουστάρδα είναι επίσης ένας τρόπος για να νοστιμίσει το φαγητό, χωρίς επιπρόσθετες θερμίδες.

    Με τις παραπάνω συμβουλές, θα απολαύσετε τις γιορτές σε όλες τους τις διαστάσεις και θα γλιτώσετε τη σωματική και ψυχολογική δυσφορία που νιώθετε όταν ξεφεύγετε από το μέτρο.
  • Κατερίνα Φαντούση
    Κατερίνα Φαντούση Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Κατερίνα Φαντούση είναι Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος και Τεχνολόγος Ιατρικών Εργαστηρίων. Σπούδασε στο τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων από όπου αποφοίτησε τον Ιούνιο του 2001. Εκπόνησε πτυχιακή εργασία με θέμα « Αυτοάνοσα Νοσήματα και Γονιδιακή θεραπεία» με βαθμό 10. Συνέχισε της σπουδές της στο τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου όπου εισήχθηκε με κατατακτήριες εξετάσεις.

     

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.