Διατροφή

Brazzein, η νέα φυσική γλυκαντική ουσία.

της Νεκταρίας Καρακώστα
07 Μαρτίου 2008
13335 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
brazzein i nea fysiki glykantiki ousia

Photo source: www.bigstockphoto.com

Φυσική, με μηδέν θερμίδες, ίδια γεύση, αλλά χίλιες φορές πιο έντονη από τη ζάχαρη, μια νέα γλυκαντική ύλη με το όνομα μπραζεΐνη αναμένεται να ταράξει σύντομα τα νερά στην παγκόσμια βιομηχανία τροφίμων και αναψυκτικών. Με πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα τεχνητά γλυκαντικά, θεωρείται ικανή να τα ανταγωνιστεί και να «απαντήσει» με τον πιο φυσικό τρόπο στην αυξανόμενη ανάγκη για προϊόντα με λίγη ή καθόλου ζάχαρη. Η εταιρεία Natur Research Ingredients που έλαβε τα αποκλειστικά δικαιώματα παραγωγής και διανομής του νέου γλυκαντικού που θα κυκλοφορήσει στην αγορά με το όνομα «Cweet» - παραφθορά της αγγλικής λέξης sweet (=γλυκό) έχει ήδη καταθέσει αίτηση αξιολόγησης της ασφάλειας και έγκρισης του προϊόντος από τον FDA.

Προέλευση της μπραζεΐνης

Γνωστή εδώ και χιλιάδες χρόνια στους ιθαγενείς της Δυτικής Αφρικής, η γλυκιά πρωτεΐνη απομονώνεται στους αποξηραμένους καρπούς του φυτού Pentadiplandra Brazzeana (είδος βατομουριάς). Η ανακάλυψή της από επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Ουισκόνσιν έγινε το 1994. Η θαυματουργή ουσία ωστόσο χρειαζόταν ένα… θαύμα για να περάσει από τη θεωρία στην πράξη, από την απομόνωση δηλαδή στο εργαστήριο, στη μαζική παραγωγή. Τη λύση έδωσε τελικά η δρ Fariba Assadi Porter ερευνήτρια στο ίδιο Πανεπιστήμιο αναπτύσσοντας ένα ξεχωριστό σύστημα απομόνωσης της ουσίας.

Πότε αναμένεται να κυκλοφορήσει;

Λόγω της ιστορίας χρήσης της από τους ιθαγενείς δυτικοαφρικανούς, η νέα ουσία μοιάζει να ξεπερνά –θεωρητικά τουλάχιστον- το «σκόπελο» της τοξικότητας που αντιμετωπίζουν πολλές από τα υποκατάστατα ζάχαρης που ήδη κυκλοφορούν στην αγορά, για τα οποία εγείρονται –συχνά σοβαρά- ερωτηματικά. Αν όλα πάνε καλά με την έγκριση της μπραζεΐνης, ο «αντίπαλος της ασπαρτάμης», που έχει ήδη κερδίσει το ενδιαφέρον εκατοντάδων εταιρειών τροφίμων και ποτών ανά τον κόσμο, υπολογίζεται να βρει το δρόμο για τα ράφια του σούπερ μάρκετ σε 12-18 μήνες οδηγώντας στο «ξαναμοίρασμα της πίτας» μιας διαρκώς αναπτυσσόμενης αγοράς. Με όχημα τα αναψυκτικά και την επιτραπέζια χρήση, αλλά και την αύξηση των κρουσμάτων διαβήτη που εξελίσσεται σε «επιδημία» του ανεπτυγμένου κόσμου, η αξία της αμερικανικής αγοράς των γλυκαντικών θα αγγίξει το 2010 τα 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια.

Εν αναμονή της σχετικής έκθεσης του FDA, ο διευθυντής ερευνών της Natur Research Ingredients, Νόρμαν Μάιλς, κρατά χαμηλά τους τόνους. «Πάντα θα υπάρχει χώρος στην αγορά για τα τεχνητά γλυκαντικά. Δεν πιστεύω ότι το Cweet θα αντικαταστήσει τη σουκραλόζη και την ασπαρτάμη. Απλά θα προσφέρει τόσο στις εταιρείες τροφίμων όσο και στους καταναλωτές μια  πιο φυσική επιλογή», σημειώνει.

Σε ένα επόμενο στάδιο, οι ειδικοί επιστήμονες θα προσπαθήσουν, εισάγοντας το γενετικό κώδικα αυτών των πρωτεϊνών σε φυτά, να οδηγήσουν σε παραγωγή φρούτων και λαχανικών που θα έχουν -εν τη γενέσει τους- πιο γλυκιά γεύση.

Νεκταρία Καρακώστα
Νεκταρία Καρακώστα Δημοσιογράφος M.A.