Δίαιτα

Δίαιτα South Beach

31 Ιουλίου 2007
5 λεπτά να διαβαστεί
staxia

Photo source: www.bigstockphoto.com

Λίγα λόγια...

Πρόκειται για τη δίαιτα που δεν είναι ούτε χαμηλών υδατανθράκων ούτε χαμηλού λίπους, καθώς βασίζεται στους καλούς υδατάνθρακες και στα καλά λίπη, απομακρύνοντας από τη διατροφή τους κακούς υδατάνθρακες και τα κακά λίπη. Επιτρέπει δηλαδή τα φρούτα, τα λαχανικά και τα πλήρη σιτηρά και περιορίζει τους πολύ επεξεργασμένους υδατάνθρακες, αυτούς που έχουν υποστεί αφαίρεση των φυτικών ινών. Με τον τρόπο αυτό συμβάλλει σημαντικά στην καλή υγεία και παράλληλα στο πολυπόθητο αδυνάτισμα. Η ολοκλήρωσή της έγκειται στην επιτυχή ολοκλήρωση τριών φάσεων, από τις οποίες η πρώτη είναι η πιο αυστηρή και δύσκολη, ενώ η τρίτη η πιο “χαλαρή” από διατροφική άποψη.

Η φιλοσοφία της

Όλα ξεκίνησαν όταν ο Dr. Arthur Agatston απογοητευμένος από τη δίαιτα χαμηλού λίπους και υψηλών υδατανθράκων του Αμερικανικού Καρδιολογικού Συλλόγου για σωστή διατροφή και διατήρηση του βάρους σε φυσιολογικά επίπεδα, αποφάσισε μόνος του να δημιουργήσει μία δίαιτα αποσκοπώντας στην πρόληψη και αντιμετώπιση των προβλημάτων που γεννά η παχυσαρκία.

Αρχικά η δίαιτα South Beach υιοθετήθηκε από πολλούς με σκοπό την αντιμετώπιση της καρδιοπάθειας. Ωστόσο, η εν λόγω δίαιτα δεν αφορά μόνο τους καρδιοπαθείς, αλλά γενικότερα όλους όσους ενδιαφέρονται για την πρόληψη και την καλή φυσική κατάσταση του οργανισμού τους, η οποία επιτυγχάνεται χάρη στην κατανάλωση κοτόπουλου, γαλοπούλας, ψαριών και θαλασσινών, άφθονων λαχανικών, αυγών, τυριού, ξηρών καρπών, και γνήσιου ελαιόλαδου. Η δίαιτα South Beach συνιστά κατανάλωση τριών ισορροπημένων γευμάτων ημερησίως, με τα οποία θα εκλείψει το ενοχλητικό αίσθημα της πείνας. Μάλιστα, για την οριστική εξάλειψη αυτής της αίσθησης η εν λόγω δίαιτα προτείνει την υποχρεωτική κατανάλωση σνακ το πρωί μετά το πρόγευμα και το απόγευμα μετά το γεύμα και επιδορπίου μετά το βραδινό ανεξάρτητα δηλαδή από το αν πεινάτε ή όχι. Επιπλέον, συνιστά μεγάλη κατανάλωση νερού και απαγορεύει για τις δύο πρώτες τουλάχιστον βδομάδες την κατανάλωση ψωμιού, ρυζιού, ζυμαρικών, φρούτων, πατάτας, ειδών αρτοποιίας, αλκοόλ, μπίρας, γλυκών, παγωτών και γενικότερα ζάχαρης. Μετά τις δύο πρώτες βδομάδες ξεκινά η σταδιακή πρόσθεση μικρής ποσότητας των παραπάνω απαγορευμένων τροφίμων.

Τι ακριβώς συντελείται στο σώμα;

Κατά τη διάρκεια της πρώτης φάσης, η οποία διαρκεί 14 μέρες, απαγορεύεται η κατανάλωση γλυκών, παγωτών, κέικ, μπίρας, αλκοόλ, ψωμιού, ρυζιού, πατάτας, ζυμαρικών, φρούτων και ειδών αρτοποιίας. Σκοπό σ’ αυτή τη φάση είναι η εκκίνηση αντιστροφής της ενδεχόμενης ανικανότητας του οργανισμού για σωστή επεξεργασία των σακχάρων και των αμύλων. Μετά από 14 ημέρες θα δείχνετε ήδη πιο αδύνατοι, αφού θα ζυγίζετε 4-6 κιλά λιγότερο. Τα αποτελέσματα γίνονται περισσότερο ορατά στην περιοχή γύρω από τη μέση και κατά συνέπεια στην εφαρμογή των ρούχων σας. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου θα έχετε καταφέρει να διορθώσει τον τρόπο με τον οποίο το σώμα σας αντιδρά στις τροφές εκείνες που σας προκαλούν παχυσαρκία κι επομένως θα έχετε καταπολεμήσει τις ανεξέλεγκτες επιθυμίες σας για φαγητό. Αυτό δε σημαίνει ότι θα τρώτε λιγότερο. Απλώς, θα καταναλώνετε λιγότερες «επικίνδυνες» τροφές.

Περνώντας στη δεύτερη φάση της δίαιτας, αρχίζουν σταδιακά να προστίθενται στο διαιτολόγιο ορισμένες από τις «απαγορευμένες» τροφές, όπως για παράδειγμα ψωμί. Η δίαιτα συνεχίζεται, με τη διαφορά ότι έχετε μεγαλύτερη ελευθερία όσον αφορά στην κατανάλωση ορισμένων τροφών. Για παράδειγμα, εάν θέλετε να φάτε ψωμί ή ζυμαρικά, μπορείτε, όπως επίσης και φρούτα ή σοκολάτα. Πάντα όμως με μέτρο. Η παραμονή σας στη δεύτερη φάση της δίαιτας εξαρτάται από τα πόσα κιλά θέλετε να χάσετε.

Η τρίτη φάση μπορεί να διαρκέσει εφ’ όρου ζωής και στο σημείο αυτό θα διαπιστώσετε ότι ο τρόπος αυτός της διατροφής που έχετε μάθει να ακολουθείτε, είναι τρόπος ζωής μάλλον, παρά απαιτητική δίαιτα.

Μετά την ολοκλήρωση της δίαιτας, θα διαπιστώσετε βελτίωση της χημικής σύστασης του αίματός σας και συνακόλουθη μακροπρόθεσμη βελτίωση του καρδιαγγειακού σας συστήματος.

Ποιες τροφές επιτρέπονται;

Προκειμένου να αναπληρωθεί η μείωση των υδατανθράκων, επιτρέπονται τα λίπη και οι ζωικές πρωτεΐνες. Ειδικότερα, επιτρέπονται:

  • το βοδινό (κόντρα φιλέτο, κιμάς, μπον φιλέ, στρογγυλό, άλλα άπαχα κομμάτια)
  • τα πουλερικά χωρίς την πέτσα (κοτόπουλο, μπέικον γαλοπούλας, στήθος κοτόπουλου και γαλοπούλας)
  • όλα τα είδη ψαριών και οστρακοειδώντο χοιρινό (άπαχο μπέικον, βραστό ζαμπόν, μπον φιλέ)
  • το μοσχάρι (μπριζόλα, στρογγυλό, μπούτι κοτολέτα)
  • η κονσέρβα λάντσιον μιτ (χωρίς λιπαρά ή με χαμηλά)
  • τυρί με λίγα ή μηδέν λιπαρά (κότατζ, μοτσαρέλα, παρμεζάνα, προβολόνε, ρικότα, τσένταρ, φέτα, τυρί του τοστ και τυρί κρέμα light)
  • οι ξηροί καρποί (πέκαν, φιστίκια Αιγίνης, φιστικοβούτυρο)
  • αυγάτοφού (κυρίως οι μαλακές light ποικιλίες)
  • τα λαχανικά (αγγούρια, αγκινάρες, αλφάλφα, αρακάς, γογγύλια, κολοκυθάκια, λάχανο, κουνουπίδι, μανιτάρια, μαρούλι, μελιτζάνες, μπρόκολο, σόγια, σπανάκι, ρεβίθια, σπαράγγια, φακές, φασολάκια, φασόλια, σέλινο, μπιζέλια, σπαράγγια).τα λίπη (ελαιόλαδο και έλαιο κανόλα)
  • τα μπαχαρικά και τα καρυκεύματα (εκχυλίσματα, ζωμός κρέατος, μαργαρίνη χαμηλών λιπαρών, πιπέρι)
  • τα γλυκά, αρκεί η κατανάλωσή τους να περιορίζεται ημερησίως στις 75 θερμίδες (γρανίτες, ζελέ, καραμέλες, τσίχλες όλα χωρίς ζάχαρη, σκόνη κακάο, σκόνη σοκολάτας χωρίς προσθήκη ζάχαρης, υποκατάστατο ζάχαρης)

Ποιες τροφές απαγορεύονται;

  • το βοδινό (στήθος, συκώτι, παϊδάκια)
  • τα πουλερικά (επεξεργασμένα προϊόντα πουλερικών, πάπια, χήνα, φτερά και μπούτια κοτόπουλου)
  • το χοιρινό (ζαμπόν ψημένο με μέλι)το μοσχάρι (στήθος)τα τυριά (ένταμ, μπρι και όλα όσα έχουν πλήρη λιπαρά)
  • τα λαχανικά (γλυκοπατάτες, γιαμ, καλαμπόκι, καρότα, ντομάτες, πατάτες, παντζάρια)
  • τα γαλακτοκομικά (γάλα, γάλα σόγιας, γιαούρτι, παγωτό)
  • τα φρούτα και οι φρουτοχυμοί (αχλάδια, βατόμουρα, βερίκοκα, γκρέιπ φρουτ, μήλα, πεπόνι κανταλούπ, ροδάκινα)
  • τα άμυλα και οι υδατάνθρακες (δημητριακά πρωινού, ζυμαρικά, ρύζι, ψωμί, κουάκερ, γλυκά και είδη αρτοποιίας)
  • το αλκοόλ

Τι εγγυάται;

Η δίαιτα South Βeach εγγυάται απώλεια 4-6 κιλών σε διάρκεια 2 εβδομάδων, κατά τη διάρκεια δηλαδή της πρώτης φάσης.


Ο διατροφολόγος σχολιάζει

Η κεντρική φιλοσοφία αυτής της δίαιτας αδυνατίσματος στηρίζεται στο γλυκαιμικό δείκτη. Δηλαδή πόσο αυξάνονται τα επίπεδα σακχάρων στο αίμα 2 έως 3 ώρες μετά την κατανάλωση ενός τροφίμου, το οποίο συγκρίνεται με ένα τρόφιμο αναφοράς [γλυκόζη ή άσπρο ψωμί]. Επομένως σύμφωνα με τη δίαιτα, οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, καθώς και οι απλοί (μόνο- ή δισακχαρίτες) υδατάνθρακες πρέπει να είναι περιορισμένοι.

Η πρόταση της δίαιτας για 6 μετριασμένα γεύματα και σωστά κατανεμημένα στην διάρκεια της ημέρας είναι σωστή και ενδείκνυται από την επιστημονική κοινότητα. Με αυτόν τον τρόπο διατηρούνται σταθερά τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα, οπότε και τροφοδοτείται ο οργανισμός συνέχεια με ενέργεια και αποφεύγονται οι έντονες υπεργλυκαιμικές και υπογλυκαιμικές κρίσεις, υπεύθυνες για την κούραση και την υπερφαγία ή τις λανθασμένες διατροφικές επιλογές.

Όμως ο γλυκαιμικός δείκτης σχετίζεται με την ποιότητα και όχι με την ποσότητα των υδατανθράκων, επειδή δεν λαμβάνεται υπ’ όψη η μερίδα ενός τροφίμου που καταναλώνεται. Επίσης και η επεξεργασία τροφίμου διαφοροποιεί τον γλυκαιμικό δείκτη του, όπως για παράδειγμα η πατάτα φούρνου έχει υψηλότερο γλυκαιμικό δείκτη από την βραστή, αλλά και από την τηγανιτή, λόγω της παρατεταμένης θερμικής επεξεργασίας.

Η απόρριψη των αμυλούχων τροφών στην πρώτη φάση της δίαιτας δεν δημιουργεί προβλήματα υγείας σε φυσιολογικές καταστάσεις ατόμων, εφόσον διαρκέσει 14 ημέρες. Για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μπορούν να εμφανιστούν συμπτώματα δυσθρεψίας, τα οποία θα επιδεινώνονται όσο επιμηκύνεται χρονικά αυτή η φάση. Επίσης για ειδικές παθολογικές καταστάσεις, για εγκυμονούσες, παιδιά, έφηβους, αθλητές και άτομα που έχουν ανάγκη για επιπρόσθετη ενέργεια, καλό είναι να μην εφαρμόζουν αυτού του τύπου την δίαιτα.

Επίσης πρέπει να αναφερθεί ότι δεν υπάρχουν τροφές που προκαλούν παχυσαρκία, διότι μπορεί και η υπερκατανάλωση τροφών που χαρακτηρίζονται υγιεινές να οδηγήσει σε σταδιακή αύξηση βάρους. Άρα καλό είναι να μην κατηγορούμε τροφές ή να κοιτάμε για ελιξίρια τροφές, αλλά να προσπαθούμε να τροποποιήσουμε την διατροφή μας στο σύνολο της.

Η απώλεια βάρους (4-6 κιλά) τις πρώτες 2 βδομάδες θα τονώσει την ψυχολογία του ατόμου. Ωστόσο πρέπει να τονιστεί ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτής της απώλειας προέρχεται από νερό και γλυκογόνο. Ενώ, ο πραγματικός στόχος απώλειας πρέπει να επικεντρώνεται στην μέγιστη απώλεια λίπους και στην ελάχιστη απώλεια μυϊκής μάζας. Οπότε αυτή η γρήγορη απώλεια βάρους τις πρώτες 2 βδομάδες δεν μπορεί να αποτελέσει επιπρόσθετο κίνητρο για την εφαρμογή αυτής της δίαιτας.

Η πιο ενδεδειγμένη επιλογή είναι να συμβουλευθείτε έναν πτυχιούχο διαιτολόγο που θα καταρτίσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής, που θα περιέχει όλα τα θετικά της δίαιτας South Beach, ενώ δεν θα περιέχει όλα τα κατά της.

  • Πάρης Παπαχρήστος
    Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Πάρης Παπαχρήστος είναι Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc, ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο, όπου διατηρεί ένα πολυδιαιτολογικό γραφείο στο Παγκράτι, παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.