Δίαιτα

H Protein Power Diet στο μικροσκόπιο του διαιτολόγου

11 Μαΐου 2014
3 λεπτά να διαβαστεί
gynaika pou pinei rofhma

Photo source: www.bigstockphoto.com

Πρόκειται για μια διάσημη δίαιτα, που υποστηρίζει την πρόσληψη υψηλής ποσότητας πρωτεϊνών και χαμηλών ποσοστών υδατανθράκων. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1996 υπό μορφή βιβλίου, από το ζευγάρι των γιατρών Eades. Το 2001 κυκλοφόρησε η ανανεωμένη έκδοση του βιβλίου, με τίτλο Protein Power LifePlan.

Ποιά είναι όμως η διαφορά της Protein Power Diet σε σχέση με τις άλλες διάσημες πρωτεϊνικές δίαιτες (π.χ. δίαιτα Dukan, δίαιτα Atkins, δίαιτα Ζώνης, κ.λπ.);

H δίαιτα βασίζεται στην ορμόνη ινσουλίνη, η οποία βοηθά στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης, της χοληστερίνης, των τριγλεκυριδίων, στην αποθήκευση του λίπους και ρυθμίζει τον μεταβολισμό των υδατανθρακών. Εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει ακόμα μια ορμόνη, η γλυκαγόνη. Ο κυριότερος ρόλος της είναι η αύξηση της γλυκόζης στο αίμα.

Σε αυτή τη δίαιτα, με την προτεινόμενη μείωση των υδατανθράκων, έχουμε χαμηλά επίπεδα της ινσουλίνης στον οργανισμό, με αποτέλεσμα να παράγεται περισσότερη γλυκαγόνη, που βοηθά στην καύση του αποθηκευμένου λίπους. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί απώλεια βάρους.

Το πλάνο της δίαιτας περιλαμβάνει τη λήψη 25 γραμμαρίων φυτικών ινών και 8 ποτηριών νερό κάθε ημέρα. Από τις ζωικές πρωτεΐνες επιτρέπονται τα πουλερικά, το κόκκινο κρέας, το ψάρι και το τυρί. Το ελαιόλαδο, το βούτυρο και το αβοκάντο μπορούν να καταναλωθούν, όπως επίσης τα αναψυκτικά και οι γλυκαντικές ύλες, αλλά σε μέτριες ποσότητες. Προσοχή συστήνεται επίσης στην κατανάλωση κρασιού, λόγω των υδατανθράκων που περιέχει. Συστήνεται επίσης η λήψη συμπληρωμάτων βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Για παράδειγμα, προτείνεται η λήψη 90mg καλίου. Ενώ, συστήνεται η άσκηση με βάρη, για να βοηθηθεί η καύση του λίπους.

Φάσεις της δίαιτας

Η Power Protein Diet χωρίζεται σε τρεις φάσεις: Στην πρώτη φάση (φάση παρέμβασης) οι υδατάνθρακες ανέρχονται συνολικά σε μόλις 30 γρ κάθε ημέρα. Η ποσότητα των πρωτεϊνών διαφοροποιείται, ανάλογα με το βάρος, το ύψος και το φύλο του διαιτώμενου. Το λίπος μπορεί να καταναλώνεται σε απεριόριστες ποσότητες. Απαγορεύονται τα τρανς λιπαρά, ενώ τα ωμέγα- 3 λιπαρά οξέα μπορούν να καταναλωθούν σε μεγάλες ποσότητες. Αυτή η φάση συνεχίζεται μέχρι η αρτηριακή πίεση και η γλυκόζη του αίματος να έλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα και το βάρος ομαλοποιηθεί.

Στην δεύτερη φάση (φάση μετάβασης), οι υδατάνθρακες αυξάνονται στα 55γρ την ημέρα, ενώ σταθερές παραμένουν οι πρωτεΐνες και τα λίπη. Προτείνεται αύξηση στην κατανάλωση λαχανικών και φρούτων, που περιέχουν φυτοθρεπτικά συστατικά. Η συγκεκριμένη φάση μπορεί να διαρκέσει έως και δύο μήνες.Στην τρίτη φάση (φάση διατήρησης) προστίθενται 5γρ υδατανθράκων σε κάθε γεύμα ή σνακ κάθε εβδομάδα ώστε να διατηρηθεί το βάρος.

Θετικά & Αρνητικά

Εκτός από τη γρήγορη απώλεια βάρους και τη βελτίωση στους καρδιαγγειακούς παράγοντες κινδύνου αρχικά, η δίαιτα παρέχει ικανοποιητικό αίσθημα κορεσμού, με αποτέλεσμα οι διαιτώμενοι να μην καταναλώνουν πολλές θερμίδες.

Επίσης, βοηθά στη διατήρηση της άπαχης μάζας του σώματος και στην ελλάτωση της κατανάλωσης ραφιναρισμένων σακχάρων. Αποτελεί επομένως καλή επιλογή για τα άτομα που έχουν σακχαρώδη διαβήτη και αντίσταση στην ινσουλίνη.

Στα αρνητικά της δίαιτας περιλαμβάνονται η ανεπαρκής πρόσληψη ανόργανων στοιχείων και βιταμινών, λόγω της περιορισμένης λήψης υδατανθράκων. Ως αποτέλεσμα, λαμβάνονται ελλιπείς ποσότητες από πολλές ομάδες τροφίμων, όπως τα δημητριακά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα φρούτα και τα λαχανικά.

Η υπερβολική λήψη πρωτεϊνών όμως, μπορεί να οδηγήσει σε βλάβη των νεφρών και στην αποθήκευσή τους ως λίπος. Επίσης, αποβάλλουν το άζωτο και το ασβέστιο μέσα από τα ούρα, με αποτέλεσμα πιθανή αφυδάτωση του οργανισμού.

Παρατηρείται επίσης ανεπαρκής λήψη βιταμίνης D και ασβεστίου, που μπορεί να οδηγήσουν σε οστεοπόρωση. Μπορεί να αναπτυχθούν καρδιαγγειακά νοσήματα, λόγω της αυξημένης πρόσληψης κορεσμένων λιπαρών. Η μείωση των τροφίμων που περιέχουν υδατάνθρακες, όπως των δημητριακών και ορισμένων λαχανικών και φρούτων μπορούν να κάνουν την δίαιτα δύσκολη να ακολουθηθεί από πολλούς διαιτώμενους.

Στην περίπτωση που ο διαιτώμενος είναι υπέρβαρος, στην πρώτη φάση της δίαιτας, όπου οι υδατάνθρακες είναι περιορισμένοι, είναι πολύ πιθανό ο οργανισμός να οδηγηθεί σε κατάσταση κέτωσης. Αυτό συμβαίνει όταν το λίπος διασπάται και απελευθερώνεται στην κυκλοφορία του αίματος. Φυσιολογική χαρακτηρίζεται μόνο η περιοδική κέτωση και παρέχει οφέλη, όπως νευροπροστασία σε διάφορους τύπους κυτταρικής βλάβης.

Συγκεντρωτικά, η Protein Power Diet, δεν αποτελεί μια ισορροπημένη δίαιτα όσον αφορά στα θρεπτικά συστατικά που λαμβάνονται για τις λειτουργίες του σώματος και για την απώλεια βάρους. Αν και η απαγόρευση ραφιναρισμένων υδατανθράκων θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα βήμα προς έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, αυτό δεν συστήνεται. Οι υδατάνθρακες ήταν και θα είναι η βάση της διατροφικής πυραμίδας καλύπτοντας το 50% των αναγκών μας σε ενέργεια. Η μακροχρόνια δίαιτα μπορεί να οδηγήσει σε καρδιαγγειακά προβλήματα, λόγω της υψηλής λήψης κορεσμένων λιπαρών και των παρενεργειών κέτωσης. Αν και έχουν παρατηρηθεί μειώσεις στις τιμές του λίπους, αυτές παρατηρούνται μετά από μικρό χρονικό διάστημα και πιθανόν να οφείλονται στην ελαττωμένη πρόσληψη τροφής. Δεν υπάρχουν έρευνες σε βάθος χρόνου που να υποστηρίζουν αυτή την δίαιτα. Είναι σημαντικό τέλος να αναλογιστούμε για κάθε «δίαιτα» κατά πόσο είναι συνυφασμένη με την καθημερινότητά μας και την κοινωνική μας ζωή!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

American Heart Association, American Heart Association website, High protein diets (updated on March 2014), accesed on 30th April 2014: http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/High-Protein-Diets_UCM_305989_Article.jsp#.T0o_cxyq0bw

Bueno NB., Very-low-carbohydrate ketogenic diet v. low-fat diet for long-term weight loss: a meta-analysis of randomised controlled trials., British Journal of Nutrition. 2013 Oct;110(7):1178-1187.

Dansinger ML, Gleason JA, Griffith JL, Selker HP, Schaefer EJ., Comparison of the Atkins, Ornish, Weight Watchers, and Zone Diets for Weight Loss and Heart Disease Risk Reduction: A Randomized Trial, JAMA: the Journal of the American Medical Association. 2005 Jan;293(1):43–53.

Eades, M.R., Eades, M.D. (1996). Putting It All Together: Designing Your Food Plan. In The Protein Power Diet, pp.99-100 [F. McCullough, editor], New York: Bantam Books.

Gasior M, Rogawski MA, Hartman AL., Neuroprotective and disease-modifying effects of ketogenic diet., Behav Pharmacology. 2006 Sep;17(5-6):431-439.

Halton TL, Willett WC, Liu S, Manson JE, Albert CM, Rexrode K, Hu FB., Low-Carbohydrate-Diet Score and the Risk of Coronary Heart Disease in Women., New England Journal of Medicine. 2006 Feb; 355(19):1991–2002.

Hession M, Rolland C, Kulkarni U, Wise A, Broom J., Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. Low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities. Obesity Reviews. 2009 Jan; 10(1): 36–50.

Institute of Medicine (US) (2011). Overview of Calcium. In Committee to Review Dietary Reference Intakes for Vitamin D and Calcium, pp41-42 [AC Ross, CL Taylor, AL Yaktine, et al., editors]. Washington (DC): National Academies Press (US).

Merchant AT, Vatanparast H, Barlas S, Dehghan M, Shah SMA, De Koning L, Steck SE., Carbohydrate Intake and Overweight and Obesity among Healthy Adults., Journal of the American Dietetic Association. 2009 July;109 (7):1165–1172.

Nordmann AJ, Nordmann A, Briel M, Keller U, Yancy WS, Brehm, BJ, Bucher HC., Effects of Low-Carbohydrate vs Low-Fat Diets on Weight Loss and Cardiovascular Risk Factors: A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Archives of Internal Medicine. 2006 Feb;166(3): 285–93.

Samaha FF, Iqbal N, Seshadri P, Chicano KL, Daily, Denise A, McGrory J, Williams T, Williams M, et al., A Low-Carbohydrate as Compared with a Low-Fat Diet in Severe Obesity., New England Journal of Medicine. 2003 May; 348(21): 2074–2081.

Weigle DS, Breen PA, Matthys CC, Callahan HS, Meeuws KE, Burden VR, Purnell JQ., A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin and ghrelin concentrations., The American journal of clinical nutrition. 2005 July;82 (1):41–48.

Westman EC, Feinman RD, Mavropoulos JC, Vernon MC, Volek JS, Wortman JA, Yancy WS, Phinney SD., Low-carbohydrate nutrition and metabolism., Am J Clin Nutr. 2007 Aug;86(2)276-284

  • Μαρία Παπαγιαννάκη
    Μαρία Παπαγιαννάκη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος Διεθνούς Δημόσιας Υγείας, M.Sc.

    Η Μαρία Παπαγιαννάκη είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με μεταπτυχιακό στη Διεθνή Δημόσια Υγεία. Ζεί και εργάζεται στο Λονδίνο σε εταιρία διατροφής, όπου ασχολείται με τη νομοθεσία τροφίμων. Εργάζεται επίσης ως καθηγήτρια Διατροφής καθώς και ως αρθρογράφος στο επιστημονικό περιοδικό International Journal of Excellence in Healthcare Management και στο mednutrition.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.