Θα βοηθούσε εαν γνωρίζαμε τις θερμίδες που αποδίδει το αγαπημένο μας junk food;
Δεδομένα ερευνών υποστηρίζουν πως πιθανών... όχι!
Η παχυσαρκία αποτελεί πλέον, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO), μια επιδημία και τον κυριότερο παράγοντα κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών κι όχι μόνο νοσημάτων. Δεδομένου οτι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού παγκοσμίως και ιδιαίτερα στις ΗΠΑ (αλλά και στην Ελλάδα) χαρακτηρίζεται ως παχύσαρκο, θεωρήθηκε πως η επισήμανση θερμίδων στα αγαπημένα junk food, θα αποτελούσε κίνητρο αλλαγής του τρόπου διατροφής.
Η αναγραφή θερμίδων στους καταλόγους βοηθάει;
Η επισήμανση θερμίδων στους καταλόγους (menu) των διάφορων ταχυγαφείων (fast-food restaurants) σχεδιάστηκε με σκοπό την παρότρυνση των καταναλωτών να αλλάξουν τη διατροφική τους συμπεριφορά, παρέχοντάς τους πληροφορίες σχετικά με την υγεία. Το 2006 η Νέα Υόρκη αποτέλεσε την πρώτη πόλη που εισήγαγε την επισήμανση θερμίδων στα μενού των ταχυφαγείων, με την Φιλαδέλφεια και το Σιάτλ να ακολουθούν το πρόγραμμα αυτό.
Παρόλη την ταχεία και θετική υιοθέτηση πολιτικών αναγραφής των θερμίδων στα εστιατόρια, τα αποτελέσματα των περισσότερων ερευνών που βασίστηκαν σε αυτό ανέφεραν ελάχιστα στοιχεία που να αποδεικνύουν την αλλαγή στη διατροφική συμπεριφορά των καταναλωτών fast food, που να οφείλεται στην επισήμανση. Έρευνα στην πόλη της Φιλαδέλφεια, όπου η επισήμανση θερμίδων έχει υιοθετηθεί έδειξε πως λιγότερο απο το 8% των fast food καταναλωτών κάνουν υγιεινές επιλογές βασισμένες στην επισήμανση.
Τα ευρύματα αυτά υποδηλώνουν πως η παροχή μόνο πληροφοριών σχετικά με το θερμιδικό περιεχόμενο, ενδεχομένως να μην οδηγεί σε αλλαγή της διατροφικής συμπεριφοράς.
Πώς θα γίνει πιο αποτελεσματική η επισήμανση θερμίδων;
Ο Scot Buton απο το πανεπιστήμιο του Αρκάνσας και ο Jeremy Kees απο το πανεπιστήμιο Villanova, περιέγραψαν πέντε προϋποθέσεις που χρειάζονται ώστε το καταναλωτικό κοινό των fast food αλυσίδων να είναι σε θέση να επηρεαστεί απο την επισήμανση θερμίδων. Αυτές είναι:
- Οι καταναλωτές θα πρέπει να δίνουν σημασία στην επισήμανση.
- Οι καταναλωτές πρέπει να ενθαρρύνονται να τρώνε υγιειενά.
- Θα πρέπει να γνωρίζουν τις θερμίδες που απαιτώνται για να διατηρήσουν ένα υγιές σωματικό βάρος.
- Η επισήμανση θα πρέπει να αποκρίνεται στους τακτικούς καταναλωτές των fast food.
- Η επισήμανση θα πρέπει να παρέχει πληροφορίες διαφορετικές απο το αναμενόμενο.
Η απλή επισήμανση θερμίδων φαίνεται να μην επαρκεί. Για να είναι αποτελεσματική, η διατροφική επισήμανση θα πρέπει να είναι πιο κατανοητή, μεγαλύτερη σε μέγεθος και να παρέχει ποικιλία πληροφοριών.
«Η συνειδητοποίηση αποτελεί το πρώτο βήμα στη διαδικασία αλλαγής της διατροφικής συμπεριφοράς», επισημαίνει η Connie Diekman, διευθύντρια του τμήματος διατροφής του πανεπιστημίου Washington στο St. Louis. H επισήμανση θερμίδων αποτελεί ένα πρώτο βήμα!
Το κίνητρο για αλλαγή αποτελεί βασικό παράγοντα.
Η επίτευξη στόχου απαιτεί χρόνο, εκπαίδευση, επιθυμία για αλλαγή καθώς επίσης κι ένα περιβάλλον το οποίο θα υποστηρίζει και θα ενισχύει την αλλαγή της διατροφικής συμπεριφοράς.