769
Λεξικό Διατροφής

Σπιρουλίνα

25 Ιανουαρίου 2017
spiroulina

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η σπιρουλίνα είναι γένος (βρώσιμων) κυανοβακτηρίων. Πιο απλά, η σπιρουλίνα είναι ένα μονοκύτταρο, μικροσκοπικό θαλασσινό φυτό πράσινο-γαλαζωπού χρώματος. Το πράσινο χρώμα της οφείλεται στη χλωροφύλλη ενώ το γαλάζιο-μπλε στη φυκοκυανίνη. Το φυσικό της περιβάλλον είναι οι αλκαλικές λίμνες, που είναι πλούσιες σε μέταλλα. Το άρωμα και η γεύση της σπιρουλίνας είναι παρόμοια με των φυκιών.

Η χημική σύνθεση της σπιρουλίνας

Η σπιρουλίνα είναι μια πλήρης τροφή, πλούσια σε διάφορα θρεπτικά συστατικά και για τον λόγο αυτό χαρακτηρίζεται και ως υπερτροφή (superfood). Ορισμένα βασικά θρεπτικά συστατικά που έχει η σπιρουλίνα σε υψηλή περιεκτικότητα είναι τα ακόλουθα:

Πρωτεΐνες

Περίπου το 60% της αποξηραμένης σπιρουλίνας είναι πρωτεΐνες. Η πρωτεΐνη της σπιρουλίνας περιέχει όλα τα αμινοξέα αλλά σε μικρότερες ποσότητες από αυτές του αυγού, του κρέατος και του γάλακτος.

Βιταμίνες

Η σπιρουλίνα είναι πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως Β1, Β5 και Β6. Επίσης είναι πλούσια σε βιταμίνη Ε, της οποίας η βιολογική αξία είναι 49% μεγαλύτερη σε σχέση με εκείνη της συνθετικής βιταμίνης Ε. Περιέχει σε υψηλές ποσότητες και β-καροτίνη (προβιταμίνη Α). Αντίθετα από τη συνθετική βιταμίνη Α και εκείνη των ιχθυελαίων, η β-καροτίνη είναι μη τοξική ακόμα και σε μεγάλες ποσότητες.

Σίδηρος

Αποτελεί πηγή βιοχημικού σιδήρου και συγκεκριμένα είναι 58 φορές πιο πλούσια πηγή σιδήρου σε σχέση με το ωμό σπανάκι και 28 φορές πιο πλούσια σε σχέση με το βοδινό συκώτι. Κάθε 10 γραμμάρια σπιρουλίνας μπορεί να περιέχουν μέχρι και το 70% των ελάχιστων ημερήσιων απαιτήσεων ενός ανθρώπου σε σίδηρο.

Περιέχει επίσης καλά λιπαρά οξέα, όπως το γ-λινολενικό οξύ, πολυσακχαρίδες, σουλφολιπίδια και γλυκολιπίδια.

Τα οφέλη για τον οργανισμό

Εξαιτίας της πλούσιας σύνθεσή της, η σπιρουλίνα, παρουσιάζει πλήθος ευεργετικών για τον οργανισμό μας δράσεων.

  • Παρουσιάζει αντιοξειδωτικές, αντιγηραντικές και αντικαρκινικές ιδιότητες λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς της σε αντιοξειδωτικές ουσίες.
  • Ενισχύει την καρδιακή λειτουργία μειώνοντας τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα.
  • Ενισχύει την εγκεφαλική λειτουργία και τη μνήμη.
  • Βοηθάει σε περιπτώσεις αναιμίας ή χαμηλών τιμών αιματοκρίτη.
  • Βοηθάει στην ενίσχυση του μυϊκού ιστού καθώς και στην τόνωση και την απόδοση των αθλητών, των εγκύων και των ηλικιωμένων.
  • Διεγείρει την «καλή χλωρίδα» του εντέρου, συμβάλλοντας έτσι στην υγιή πέψη και καλή λειτουργία του εντέρου.
  • Καταστέλλει την όρεξη και βοηθάει στον καλύτερο έλεγχο του βάρους.

Ανεπιθύμητες ενέργειες

Σε σπάνιες περιπτώσεις η σπιρουλίνα μπορεί να έχει κάποια ανεπιθύμητα αποτελέσματα κυρίως όταν δεν λαμβάνεται σωστά με επαρκή λήψη νερού, ή να προκαλέσει αλλεργικές αντιδράσεις. Οι ομάδες ανθρώπων που θα πρέπει να είναι πιο προσεχτικοί στη χρήση της είναι όσοι πάσχουν από φαινυλκετονουρία, όσοι πάσχουν από αυτοάνοσα νοσήματα, καθώς και οι γυναίκες που βρίσκονται σε περίοδο εγκυμοσύνης ή θηλασμού. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει πάντα να συμβουλευτείτε πρώτα το γιατρό σας πριν προχωρήσετε στη λήψη της.

Δοσολογία & Διαθεσιμότητα

Η σπιρουλίνα βρίσκεται στα φαρμακεία και σε καταστήματα βιολογικών προϊόντων, σε μορφή χαπιού, σκόνης και νιφάδων. Η σκόνη και οι νιφάδες μπορούν να προστεθούν σε σούπες, σαλάτες, χυμούς κ.ο.κ., ενώ αν την αγοράσετε σε κάψουλες, την καταναλώνετε με ένα ποτήρι νερό πριν από τα κυρίως γεύματα. Η συνιστώμενη ημερήσια δόση είναι 1 με 5 γραμμάρια.

  • Δέσποινα Γκακνή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Δέσποινα Γκακνή είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc. – MΜedSci) με εξειδίκευση στην παχυσαρκία και τη διαχείριση βάρους. Διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στο Βόλο και είναι επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition.

×

×