769
Λεξικό Διατροφής

Βιταμίνη Α

06 Οκτωβρίου 2015

Η βιταμίνη Α ανήκει στην κατηγορία των λιποδιαλυτών βιταμινών και απαντάται στα τρόφιμα σε ποικιλία μορφών. Ως ρετινόλη εμφανίζεται σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης, ενώ τα καροτενοειδή, τα οποία είναι μορφές προβιταμίνης Α, περιέχονται μόνο σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης.

Η κυριότερη βιολογική λειτουργία της βιταμίνης Α είναι η συμμετοχή της στον σχηματισμό της ροδοψίνης, μίας ουσίας η οποία επιτρέπει την προσαρμογή του αμφιβληστροειδούς στο ημίφως. Επίσης, παίζει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, στην ανάπτυξη του εμβρύου και των οστών και στη διατήρηση υγιών επιθηλίων.

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη της βιταμίνης Α για τους ενήλικες είναι 900μg για τους άνδρες και 700μg για τις γυναίκες. Η πρόσληψη βιταμίνης Α θα πρέπει να είναι ελεγχόμενη, καθώς η έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει ακόμη και τύφλωση, ενώ η υπερβολική δοσολογία της προκαλεί συμπτώματα τοξικότητας, όπως εμβρυϊκή δυσπλασία.

Καλές διαιτητικές πηγές της βιταμίνης Α είναι το συκώτι, το βούτυρο, τα πλήρη γαλακτοκομικά, το αυγό καθώς και τα φρούτα και τα λαχανικά με βαθύ κίτρινο ή πορτοκαλί χρώμα.

  • Δέσποινα Γκακνή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Δέσποινα Γκακνή είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc. – MΜedSci) με εξειδίκευση στην παχυσαρκία και τη διαχείριση βάρους. Διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στο Βόλο και είναι επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition.

×

×