745
Καρδιαγγειακά

Μειώστε την LDL – χοληστερίνη σας αλλάζοντας τη ζωή σας

margarinh panw se pswmi

Photo source: www.bigstockphoto.com

Πόσες φορές δεν έχετε ακούσει ή διάβασει για την LDL χοληστερίνη, τη λεγόμενη «κακή» χοληστερίνη; Φαντάζομαι αμέτρητες! Σε κάποιο ιατρείο, από κάποιο συγγενή ή φίλο που πρόσφατα έκανε ιατρικό έλεγχο, στα ΜΜΕ, σε διαφημίσεις τροφίμων κλπ. Σχεδόν παντού, συζητούν για την επιβλαβή επίδραση της στην ανθρώπινη υγεία.

Τι είναι όμως αυτή η περίφημη LDL;

Επί της ουσίας δεν είναι κακή, όπως έχουμε συνηθίσει να την αποκαλούμε. Πρόκειται για έναν ειδικό μεταφορέα, μια λιποπρωτεΐνη, που έχει ως ρόλο να μεταφέρει τη χοληστερόλη από το συκώτι στους διάφορους ιστούς του σώματος. Ύπο συγκεκριμένες συνθήκες, η LDL χοληστερίνη μπορεί να προσκολληθεί στα τοιχώματα των αρτηριών και να στενέψει με αυτόν τον τρόπο η διάμετρός τους. Η κατάσταση αυτή, που είναι γνωστή ως αθηροσκλήρωση, αυξάνει την πιθανότητα να δημιουργηθούν θρόμβοι στο αίμα, δημιουργώντας έτσι μεγαλύτερη πιθανότητα εμφάνισης καρδιακού ή εγκεφαλικού επεισοδίου.

Η διαδικασία αυτή είναι και η κύρια αιτία που οι αιματολογικές τιμές της LDL χοληστερίνης είναι τόσο σημαντικές. Τα επιθυμητά όρια της τροποποιούνται συνεχώς και διαφοροποιούνται από άτομο σε άτομο, ανάλογα με το βαθμό του καρδιαγγειακού κινδύνου στον οποίο βρίσκεται. Οι τιμές της δηλαδή, αποτελούν ένα μόνο κομμάτι της εκτίμησης του συνολικού καρδιαγγειακού κινδύνου ενός ασθενή και είναι απαραίτητο να αξιολογούνται μόνο από το θεράποντα ιατρό.

Πώς θα μπορούσατε να μειώσετε τις τιμές της LDL χοληστερίνης;

Είμαι σχεδόν σίγουρη ότι όλοι σας μπορείτε να απαντήσετε στην ερώτηση αυτή με πολλές σωστές απαντήσεις, όπως: «Θα περιορίσω το κόκκινο κρέας και τα πλήρη γαλακτοκομικά» ή «Θα μειώσω το σωματικό μου βάρος» ή «Θα αυξήσω την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών». Όλες οι απαντήσεις είναι σωστές! Ὀλες οι προαναφερόμενες αλλαγές θα έχουν κάποια επίδραση στα επίπεδα της LDL χοληστερίνης στο αίμα. Πώς ομως θα επιτευχθεί ένα μακροχρόνιο αποτέλεσμα που πραγματικά θα έχει προστατευτική επίδραση για την υγεία της καρδίας σας; Αρκούν τμηματικές αλλαγές που αφορούν συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά για να φτάσετε στον επιθυμητό στόχο;

Φαίνεται, πως όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, αμφισβητείται η ενασχόληση με συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά. Συνολικές και μακροπρόθεσμες αλλαγές στο διατροφικό μοτίβο και στο τρόπο ζωής είναι το πιο σημαντικό όπλο που έχετε στην προσπάθεια σας να διασφαλίσετε την καρδιαγγειακή σας υγεία. Τροποποιείστε λοιπόν συνολικά, τον τρόπο με το οποίο μέχρι τώρα αντιλαμβανόσασταν το φαγητό, αλλά και τη ζωή σας υιοθετώντας τις ακόλουθες συμβουλές:

  1. Τραφείτε με βάση τις αρχές της Μεσογειακὴς Διατροφής που ίσως να έχετε ξεχάσει. Να θυμάστε ότι βάση της αποτελούν τα όσπρια, τα λαχανικά, τα φρούτα, τα δημητριακά ολικής άλεσης, το ελαιόλαδο και τα ψάρια
  2. Καταναλώνετε φρούτα και λαχανικά καθημερινά
  3. Αυξήστε την κατανάλωση προϊόντων ολικής άλεσης
  4. Αποφύγετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα όπως τα αλλαντικά και τα έτοιμα προϊόντα ή ζύμες και γλυκά, όπως κρουασάν, τυρόπιτα, πατατάκια, fast food κ.ο.κ.
  5. Αυξήστε την κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν φυτοστερόλες. Μειώνουν αποτελεσματικά την LDL χοληστερίνη. Επειδή οι φυσικές τροφές περιέχουν μικρές ποσότητες φυτοστερολών αναζητείστε τρόφιμα εμπλουτισμένα σε αυτές όπως, προϊόντα επάλειψης, ροφήματα γιαουρτιού, επιδόρπια γιαουρτιού και προϊόντα γάλακτος.
  6. Μειώστε την κατανάλωση ζωικών προιόντων
  7. Βελτιώστε τον τρόπο μαγειρέματος σας και αποφύγετε το τηγάνισμα
  8. Αυξήστε τη φυσική σας δραστηριότητα
  9. Διακόψτε το κάπνισμα

Στην περίπτωση που το σωματικό σας βάρος είναι αυξημένο, ακολουθώντας τις παραπάνω οδηγίες είναι σίγουρο ότι και αυτό θα βελτιωθεί, επηρεάζοντας με τη σειρά του προς το καλύτερο και τα επίπεδα της LDL χοληστερίνης. Φροντίστε λοιπόν για συνολικές και μακροπρόθεσμες αλλαγές και θα έχετε κερδίσει τη μάχη της προστασίας της καρδιάς σας!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ben-Yehuda Ori., DeMaria Ν. Anthony, ‘LDL-Cholesterol Targets After the ACC/AHA 2013 Guidelines*Evidence That Lower Is Better?’, JOURNAL OF THE AMERICAN COLLEGE OF CARDIOLOGY, VOL. 64, NO. 5, 2014

Dildy Theresa., ‘Evidence For and Against Dietary Recommendations to Prevent Cardiovascular Disease’ Tex Heart Inst J 2015;42(3):234-6.

Ooi M.M. Esther, Watts F. Gerald, Ng W.K.Theodore andR. Barrett P. Hugh, ‘Effect of Dietary Fatty Acids on Human Lipoprotein Metabolism: A Comprehensive Update’, Nutrients 2015, 7, 4416-4425.

Richard C., et al., ‘Effect of the Mediterranean diet with and without weight loss on surrogate markers of cholesterol homeostasis in men with the metabolic syndrome’, Br J Nutr. 2012 Mar;107(5):705-11.

  • Παρασκευή Κουστουράκη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MSc

    Η Παρασκευή Κουστουράκη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc. - MMedSci) στην Κλινική Διατροφή. Διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στην Καλλιθέα και ανήκει στους συνεργάτες του medNutrition.

×

×