Συστάσεις Διατροφής

Διαιτολόγοι στα supermarkets

του Γεράσιμου Κλαουδάτου
08 Αυγούστου 2015
2 λεπτά να διαβαστεί

Η ύπαρξη επαγγελματιών διαιτολόγων σε μέρη που εμπορεύονται τρόφιμα σίγουρα δεν είναι καινούρια ιδέα... Με την συγκέντρωση, ωστόσο, του καταναλωτικού κοινού σε πολυκαταστήματα και υπεραγορές τροφίμων, η οποία έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια, η παραπάνω ιδέα δείχνει πιο προσιτή από ποτέ και θα μπορούσε να αποτελέσει μια νέα στρατηγική για την βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των συμπολιτών μας.

Τι θα μπορούσε να κάνει ένας διαιτολόγος σε ένα supermarket;
Η ύπαρξη ενός επιστήμονα στα supermarkets έχει συσχετισθεί με προώθηση προϊόντων συγκεκριμένων εταιρειών. Η αλήθεια είναι, ωστόσο, πως ένας διαιτολόγος έχει πολύ περισσότερα από αυτό να προσφέρει σε έναν τέτοιο χώρο. Βασική προϋπόθεση γι' αυτό είναι να μην έχει καμία οικονομική σχέση και εξάρτηση με κάποια από τις εταιρείες τροφίμων.

Να δούμε όμως αναλυτικά, τι θα μπορούσε να κάνει σε ένα supermarket ένας διαιτολόγος:

Θα μπορούσε να κατευθύνει τον κόσμο να τρέφεται ποιοτικά σωστά, σύμφωνα με τις συστάσεις των μεγαλύτερων οργανισμών υγείας!

Μία επισήμανση σε κάποιον πελάτη ότι δεν αγόρασε αρκετά φρούτα και λαχανικά ώστε να φτάσουν αυτός και η οικογένεια του, να καταναλώνουν 5 μερίδες την ημέρα, ή το ότι αγόρασε αρκετό κρέας και καθόλου ψάρι ή όσπρια, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα έναυσμα, ώστε ο κόσμος να μάθει ποιες είναι οι συστάσεις των εγκυρότερων οργανισμών και συνειδητά να τις ακολουθήσει ή να τις απορρίψει.

Θα κατηύθυνε ειδικές ομάδες του πληθυσμού με προβλήματα υγείας στην αγορά των σωστών προϊόντων!

Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει ένα διαβητικό να καταναλώνει με χαρά και χωρίς μέτρο χυμούς και μπισκότα με την επισήμανση 'χωρίς ζάχαρη' επειδή κανείς δεν του εξήγησε πως ο χυμός έχει φυσικά σάκχαρα και τα μπισκότα αρκετούς σύνθετους υδατάνθρακες; Αυτό είναι ένα μόνο μικρό παράδειγμα. Σκεφτείτε σε πόσους ανθρώπους με δισλιπιδαιμίες, υπέρταση ή παχυσαρκία θα μπορούσε ένας διαιτολόγος να φανεί χρήσιμος και να τους ωθήσει να κάνουν τις σωστές επιλογές για τον έλεγχο του προβλήματός τους.

Θα μπορούσε να εξηγεί τις ετικέτες τροφίμων.

Πολλές φορές δημιουργείται σύγχυση με τις ετικέτες... Από τις ποσότητες βιταμινών που αναγράφονται μέχρι το αν τα λιπαρά του τυριού είναι ανά 100g νωπού ή ξηρού προϊόντος, ο καταναλωτής μπορεί εύκολα να παραπλανηθεί. Ένας ειδικός θα μπορούσε να το αποτρέψει αυτό!

Θα μπορούσε να καθοδηγεί στην αγορά του πιο υγιεινού προϊόντος.

Η επισήμανση για το πιο τυρί έχει λιγότερο λίπος, ποιοι ξηροί καρποί έχουν τη θρεπτικότερη σύσταση και ποιο λάδι την καλύτερη αντοχή στη θερμότητα, είναι κάτι που μπορεί να γίνει γρήγορα από έναν ειδικό. Με αυτόν τον τρόπο, μπορεί νακατευθύνει τον κόσμο στην αγορά του ανώτερου ποιοτικά προϊόντος και μακροπρόθεσμα να συνεισφέρει θετικά στη δημόσια υγεία.

Θα ερχόταν σε επαφή με άτομα από όλα τα οικονομικά στρώματα.

Δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την ίδια άνεση να επισκεφτούν ένα διαιτολόγο ή να ασχοληθούν πολύ με την ποιότητα της διατροφής τους σε καιρό λιτότητας. Ωστόσο, όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα στην καλή υγεία και στις βασικές γνώσεις διατροφής.

Θα μπορούσε να δίνει συμβουλές για τη συντήρηση και επεξεργασία των τροφίμων.

Το πώς θα αποθηκευτεί ένα τρόφιμο και κυρίως το πώς θα μαγειρευτεί για να κρατήσει το μέγιστο των θρεπτικών συστατικών του είναι κάτι που, επίσης, θα μπορούσε να συζητηθεί με έναν διαιτολόγο!

Τώρα πια και συμπληρώματα διατροφής σε supermarkets;

Αν το μέτρο αυτό εφαρμοστεί, η παρουσία ενός διαιτολόγου είναι για ακόμα έναν ευνόητο λόγο επιβεβλημένη στα supermarkets.

Όλοι έχουν να κερδίσουν από κάτι τέτοιο...

Η παρουσία των διαιτολόγων στα σούπερ μάρκετ θα μπορούσε πραγματικά να έχει πολύ θετικές επιδράσεις σε όλους τους εμπλεκομένους:

Το κράτος: Αν υποθέσουμε πως με το μέτρο αυτό θα βελτιωθούν οι διατροφικές συνήθειες των πολιτών, το κράτος θα αποταμιεύσει πολλά από τα λεφτά που θα σπαταλούσε για την θεραπεία των νοσούντων πολιτών του.

Τα supermarkets: Η στελέχωση με άριστα καταρτισμένους διαιτολόγους θα μπορούσε να προκαλέσει αύξηση στον αριθμό των πελατών τους.

Οι διαιτολόγοι: Θα συντελεστεί ένα πρωτοφανές άνοιγμα του κλάδου στον πολίτη, ο οποίος εσφαλμένα πιστεύει ότι ο διαιτολόγος είναι κάποιος που αναλαμβάνει το αδυνάτισμα πελατών και μόνο...

Και οι υγιώς σκεπτόμενες βιομηχανίες τροφίμων: Οι τελευταίες ίσως βρουν ένα έξτρα κίνητρο να παράγουν υγιεινότερα προϊόντα, με μειωμένα κορεσμένα λιπαρά ή πρόσθετη ζάχαρη. Ο κόσμος θα ενημερώνεται πια σωστά για όλα τα προϊόντα και οι εταιρείες δεν θα έχουν κανένα λόγο πια να παράγουν νέα τρόφιμα βασισμένα σε πρόσκαιρες μόδες και διατροφικούς μύθους όπως συχνά-πυκνά συμβαίνει!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

J Nutr Educ. 2001 Nov-Dec;33(6):314-21. Consumer misperceptions of diet quality. Variyam JN, Shim Y, Blaylock J.

J Health Care Poor Underserved. 2001 Nov;12(4):415-28. Behaviors, attitudes, and knowledge of low-income consumers regarding nutrition labels. McArthur L, Chamberlain V, Howard AB.

  • Γεράσιμος Κλαουδάτος
    Γεράσιμος Κλαουδάτος Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Γεράσιμος Κλαουδάτος είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακές σπουδές στην εφαρμοσμένη Βιοχημεία και Βιοτεχνολογία. Αγαπάει τα απαιτητικά περιστατικά και... τα ταξίδια

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.