640
Διατροφή

Ο καφές αυξάνει το μεταβολισμό μου;

05 Ιουνίου 2017
1 λεπτό να διαβαστεί

Δεν έχει χαρακτηριστεί άδικα ως ο «μαύρος χρυσός»! Ο λόγος για το αγαπημένο μας ρόφημα, τον καφέ ο οποίος συγκαταλέγεται στα δημοφιλέστερα ροφήματα στη χώρα μας και η κατανάλωση του αποτελεί αγαπημένη συνήθεια όλες τις ώρες της ημέρας, κάθε μέρα του χρόνου. Θα μπορούσε όμως η μια τόσο αγαπημένη συνήθεια, πέραν της απόλαυσης που μας προσφέρει, να αυξήσει το μεταβολισμό και να συμβάλλει στην απώλεια λίπους; Η απάντηση είναι «Ναι»!

Πώς επιδρά ο καφές στην καύση του λίπους και στο μεταβολισμό;

Η δράση αυτή του καφέ οφείλεται στις βιοδραστικές ουσίες που περιέχει και κυρίως στην καφεΐνη, η οποία αποτελεί διεγερτικό του κεντρικού νευρικού συστήματος. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελετών, η πρόσληψη 100mg καφεΐνης μπορεί να αυξήσει το βασικό μεταβολισμό κατά 3% ενώ μεγαλύτερες δόσεις της τάξης των 200mg έχουν ακόμη μεγαλύτερη επίδραση οδηγώντας σε αύξηση έως και 11%.

Ο καφές αυξάνει το μεταβολισμό και συμβάλλει στη απώλεια λίπους

Πιο συγκεκριμένα σε 45 λεπτά μετά την κατανάλωση καφέ ολοκληρώνεται η απορρόφηση της καφεΐνης από τους ιστούς. Μετά την απορρόφησή της, η καφεΐνη, αυξάνει την απελευθέρωση ορισμένων νευροδιαβιβαστών όπως η ντοπαμίνη και η νορεπινεφρίνη. Οι ενώσεις αυτές διεγείρουν το νευρικό σύστημα, δίνοντας το μήνυμα για κινητοποίηση και διάσπαση του λίπους. Τέλος, η πρόσληψη καφεΐνης αυξάνει τα επίπεδα της αδρεναλίνης, μιας ορμόνης η οποία επίσης μηνυματοδοτεί τη διάσπαση του λίπους.

Ωστόσο, πρέπει να αναφερθεί πως το φαινόμενο αυτό είναι πιο συχνό όταν κάποιος ξεκινά την κατανάλωση καφεΐνης και όχι μετά από συστηματική πρόσληψη.

Ποιο είδος καφέ να επιλέξω;

Εδώ η απάντηση είναι εύκολη υπόθεση. Η πρώτη επιλογή είναι ο αγαπημένος σε όλους μας ελληνικός καφές. Ένα φλιτζανάκι ελληνικού καφέ (50mL) περιέχει 40mg καφεΐνης, 150mg πολύτιμων για την υγεία αντιοξειδωτικών, πολυφαινόλες και μόλις 1 θερμίδα (ένας σκέτος ελληνικός)! Λόγω της μέτριας ποσότητα καφεΐνης που περιέχει δε, μπορεί να καταναλώνεται συχνότερα μέσα στη μέρα.

Εξίσου αγαπημένη επιλογή αποτελεί και ο στιγμιαίος καφές. Μάλιστα το γεγονός ότι μπορούμε να τον απολαύσουμε και ζεστό και κρύο τον καθιστά κατάλληλο για κάθε περίσταση. Μια κούπα των 200ml μας δίνει 65-100mg καφεΐνης, ποσότητα αρκετή για να αποκομίσουμε τα παραπάνω οφέλη στην καύση λίπους και την αύξηση του μεταβολισμού.

Ωστόσο, τα οφέλη από την κατανάλωση του στιγμιαίου καφέ δε σταματούν εδώ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης μελέτης ο στιγμιαίος καφές περιέχει αυξημένη ποσότητα αντιοξειδωτικών, λόγω της μεθόδου παρασκευής του, ενισχύοντας την άμυνα του οργανισμού έναντι στις ελεύθερες ρίζες. Τέλος, η κατανάλωσή του μπορεί να ενισχύσει τη διάθεση, τη γνωστική λειτουργία αλλά και την απόδοση.

Απολαύστε λοιπόν ένα φλιτζάνι ελληνικού ή μια κούπα στιγμιαίου καφέ και ενισχύστε το μεταβολισμό σας! Καλή απόλαυση!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Acheson, K. J., Gremaud, G., Meirim, I., Montigon, F., Krebs, Y., Fay, L. B., ... & Tappy, L. (2004). Metabolic effects of caffeine in humans: lipid oxidation or futile cycling?. The American journal of clinical nutrition, 79(1), 40-46.

Dulloo, A. G., Geissler, C. A., Horton, T., Collins, A., & Miller, D. S. (1989). Normal caffeine consumption: influence on thermogenesis and daily energy expenditure in lean and postobese human volunteers. The American journal of clinical nutrition, 49(1), 44-50.

Kim, T. W., Shin, Y. O., Lee, J. B., Min, Y. K., & Yang, H. M. (2010). Effect of caffeine on the metabolic responses of lipolysis and activated sweat gland density in human during physical activity. Food Science and Biotechnology, 19(4), 1077-1081.

Koot, P., & Deurenberg, P. (1995). Comparison of changes in energy expenditure and body temperatures after caffeine consumption. Annals of nutrition and metabolism, 39(3), 135-142.

Niseteo, Tena et al. "Bioactive Composition And Antioxidant Potential Of Different Commonly Consumed Coffee Brews Affected By Their Preparation Technique And Milk Addition". Food Chemistry 134.4 (2012): 1870-1877.

Ruxton, C. H. S. "The Impact Of Caffeine On Mood, Cognitive Function, Performance And Hydration: A Review Of Benefits And Risks". Nutrition Bulletin 33.1 (2008): 15-25. Web.

Yashin, Α., Yashin, Y., Yuan Wang, J. and Nemzer, B. (2013) “Antioxidant and Antiradical Activity of Coffee”. Antioxidants. (2) 230-245.

  • Κωνσταντίνος Μπακόπουλος
    Κωνσταντίνος Μπακόπουλος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Ο Κωνσταντίνος Μπακόπουλος είναι τελειόφοιτος του τμήματος Διαιτολογίας – Διατροφής του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κρήτης. Στα πλαίσια της πρακτικής του άσκησης είναι μέλος και εργάζεται με την επιστημονική ομάδα του medNutrition.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.