744
Κουζίνα

Γαστρονομικό ταξίδι στην Κύπρο

15 Δεκεμβρίου 2015

Είναι σίγουρο ότι ταξιδεύοντας στο όμορφο νησί της Αφροδίτης θα γευτείς πολλές και διάφορες παραδοσιακές νοστιμιές. Η Κυπριακή κουζίνα έχει επιρροές από την Τουρκία, την Αίγυπτο, τη Συρία και φυσικά την Ελλάδα.

Σύμφωνα με την παράδοση, οι Κύπριοι είναι οι αρχαιότεροι παραγωγοί κρασιού στον κόσμο. Παραδοσιακά, η Κύπρος παράγει δύο ποικιλίες σταφυλιών, το 'μαύρο' ή κόκκινο, που είναι και μοναδικό στην Κύπρο, και το 'ξυνιστέρι' ή άσπρο.

Όμως, οι Κύπριοι δεν παρέμειναν μόνο στην παραγωγή κρασιού. Με την εφευρετικότητα που διακατέχει με απλά υλικά (μούστο σταφυλιού, αλεύρι, μυρωδικά και ξηρούς καρπούς (αμύγδαλα ή καρύδια) έφτιαξαν ένα νόστιμο γλυκό γνωστό στην Κυπριακή διάλεκτο ως Σουσούκος (Σουτζιούκος).

Για την παρασκευή του σουσούκου, εκτός από τα υλικά που αναφέραμε παραπάνω χρειάζεται μια χοντρή κλωστή και μια χοντρή βελόνα. Πρώτα, φουσκώνουμε τα αμύγδαλα ή τα καρύδια σε κρύο νερό. Μόλις μαλακώσουν περνάμε τους ξηρούς καρπούς τον ένα δίπλα στ' άλλο σε οριζόντια θέση πάνω στη χοντρή κλωστή με τη βοήθεια της βελόνας. Όταν περάσουμε τους καρπούς δένουμε την κλωστή στις δύο άκρες και την αφήνουμε στον ήλιο για δυο-τρεις μέρες μέχρι να στεγνώσουν. Μετά φτιάχνουμε τη μουσταλευριά (ππαλουζέ) κι όταν είναι έτοιμη παίρνουμε τις κλωστές με τα αμύγδαλα και τα βουτάμε μέσα. Από μια κρεμάστρα θα κρεμάσουμε τις κλωστές τις περασμένες με τα αμύγδαλα ή τα καρύδια για να στεγνώσουν. Προσοχή, όχι στον ήλιο. Τα αφήνουμε γύρω στη μισή ώρα περίπου να στεγνώσουν καλά. Εν τω μεταξύ, ξαναβάζουμε την κατσαρόλα με τη μουσταλευριά στη φωτιά και την αφήνουμε να βράσει πάρα πολύ καλά και πάλι, ανακατεύοντας συνέχεια για να μην κολλήσει στον πάτο της κατσαρόλας. Ακολούθως, την κατεβάζουμε από τη φωτιά και βουτάμε και πάλι την κλωστή με τους ξηρούς καρπούς στη μουσταλευριά. Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία μέχρι 3 φορές και τον αφήνουμε πάλι για άλλη μισή ώρα να στεγνώσει. Αφήνουμε για 3 μέρες τον σουσούκο να στεγνώσει καλά. Μετά τον κόβουμε σε κομμάτια και τον διατηρούμε σε στεγνό και σκιερό μέρος ή στην κατάψυξη.

Ο σουσούκος αποτελούσε στα παλαιότερα χρόνια μέρος της διατροφής των κατοίκων του νησιού. Ήταν συνοδευτικό στις χαρές (π.χ. γάμους, οικογενειακές εκδηλώσεις) αλλά και τις λύπες (π.χ. πένθος). Είναι αναμφισβήτητα μια πολύ νόστιμη και γλυκιά λιχουδιά, αλλά και μια πολύ θρεπτική και υγιεινή επιλογή.

Η κατανάλωση σουσούκου έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία μας, εφόσον οι πρώτες ύλες του είναι μούστος σταφυλιού (μια τροφή πλούσια σε κάλιο, βιταμίνες Α, Β και C και σε ρεσβερατρόλη και φλαβονοειδή) και ξηροί καρποί (εξαιρετική πηγή πολυακόρεστων λιπαρών οξέων ('καλών' λιπαρών), πρωτεϊνών, ιχνοστοιχείων (όπως μαγνησίου), φυτικών ινών, αλλά και πολλών βιταμινών (όπως η Ε). Επίσης, είναι τρόφιμο με λίγα λιπαρά, πλούσιο σε σύνθετους υδατανθράκες (σάκχαρα από το σταφύλι) - έτσι αποτελεί καλή πηγή ενέργειας για τον οργανισμό (δείτε Πίνακα 1) .

Εντάξτε τον σουσούκο στην διατροφή, σας καταναλώστε τον ως δεκατιανό ή απογευματινό σνακ, καταναλώστε τον στη θέση κάποιου γλυκού που συνήθως είναι φορτωμένο με κορεσμένα λιπαρά και ζάχαρη –τέλος μπορεί να συνοδέψει τέλεια το κρασί σας.

Πίνακας 1: Διατροφική Ετικέτα για τον σουσούκο

Ανά 100γρ.  
Ενέργεια (kcal) 349
Πρωτεΐνη 4.6
Λίπος 6.0
Υδατάνθρακας 81

 

  • Ιωάννα Μασούρα Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc.

    Είμαι η Ιωάννα Μασούρα Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (MSc) στη Δημόσια Υγεία και Διατροφή. Εργάζομαι στο επιστημονικό τμήμα της TERRANOVA HEALTH CYPRUS και παρέχω διατροφολογική υποστήριξη στο γραφείο μου στη Λευκωσία.

×
×