Συστάσεις Διατροφής

Οδηγός επιβίωσης στο εστιατόριο

07 Μαΐου 2012
4 λεπτά να διαβαστεί
Οδηγός επιβίωσης στο εστιατόριο

Photo source: www.bigstockphoto.com

Αναρωτιέμαι πώς γίνεται να βγαίνω σε εστιατόριο και να τρώω υγιεινό φαγητό; Μήπως είναι σωστότερο, όσο κάνω δίαιτα να αποφεύγω τις εξόδους που εμπεριέχουν γεύμα;

Πρόκειται για μια συνηθισμένη ερώτηση που ακούω στο διαιτολογικό γραφείο. Η αλήθεια είναι ότι ήδη πολλά εστιατόρια εκδίδουν διατροφικές πληροφορίες για τα μενού τους, όμως τα περισσότερα δεν το κάνουν. Στο εξωτερικό, και συγκεκριμένα σε κάποιες πολιτείες της Αμερικής, σε μια προσπάθεια να εκπαιδευτεί ο πελάτης ενός εστιατορίου να κάνει πιο υγιεινές επιλογές όταν τρώει εκτός σπιτιού, έχουν ψηφιστεί νόμοι που επιβάλλουν στα εστιατόρια να προβάλλουν στους καταλόγους και την θερμιδική αξία των γευμάτων τους. Αυτοί οι νόμοι συνήθως εφαρμόζονται σε αλυσίδες εστιατορίων ή σε αλυσίδες fast food. Ακόμη κι αν ο κατάλογος δεν περιλαμβάνει την συγκεκριμένη πληροφορία, πολλά εστιατόρια και κυρίως οι αλυσίδες, αναρτούν τις διατροφικές αυτές πληροφορίες στις ιστοσελίδες τους. Στην Ελλάδα, αυτό συμβαίνει σε πολύ μικρότερη έκταση και δεν είναι υποχρεωτικό από τον νόμο.

Πολύς κόσμος υποστηρίζει ότι, με το να υπάρχουν οι διατροφικές πληροφορίες πάνω στους καταλόγους, χαλάει η «διασκέδαση» του να τρως έξω, επειδή αισθάνονται σαν να κάνουν δίαιτα. Αλλά και από την πλευρά τους, τα εστιατόρια δεν βρίσκουν ελκυστική την πρόταση αυτή, καθώς γνωρίζουν ότι πολύς κόσμος, που συνηθίζει να τρώει έξω, θα τρομοκρατηθεί αν μάθει πόσες θερμίδες έχουν τα αγαπημένα του πιάτα. Τη στιγμή μάλιστα που οι μερίδες που συνήθως σερβίρονται σε αρκετά εστιατόρια και ταχυφαγεία είναι διπλάσιες, ώστε να είναι πιο ελκυστικές για τον πελάτη.

H εξοικονόμηση θερμίδων δεν ανήκει στις προτεραιότητες των chef, διότι συνήθως θέλουν το φαγητό τους να έχει ωραία γεύση. Στην πράξη, είναι πολύ πιο εύκολο να δημιουργήσει ένα νόστιμο πιάτο, αν δεν χρειάζεται να υπολογίσει την ποσότητα βουτύρου που θα χρησιμοποιήσει. Ωστόσο, στην ενότητα της μαγειρικής του medNutrition.eu, που επιμελείται ο Food-Chef writer, Βαγγέλης Δρίσκας, έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη θρεπτική αξία των πρώτων υλών, χωρίς να υπάρχει στόχος για υπερβολική μείωση των θερμίδων, εις βάρος της γεύσης.

Παραβλέποντας το γεγονός του αν είναι δίκαιο να υποχρεώνονται τα εστιατόρια να βάλουν την ένδειξη θερμίδων και θρεπτικών συστατiκών στα μενού τους, εκεί που εφαρμόστηκε, φαίνεται να έχει επιφέρει θετικές αλλαγές σε δείκτες της δημόσιας υγείας. Το να πρέπει τα εστιατόρια να συμπεριλάβουν στον κατάλογο τις θερμίδες των πιάτων τους, έχει παρακινήσει πολλές αλυσίδες να συμπεριλάβουν στον κατάλογο χαμηλότερες θερμιδικά επιλογές και σαφώς πιο υγιεινές. Ακόμα και αν οι πελάτες λένε πως δεν θέλουν να γνωρίζουν πόσες θερμίδες περιέχει ένα freddoccino, ένας γλυκός freddo cappuccino, με το να περιέχει ο κατάλογος την θερμιδική τους αξία, αργά ή γρήγορα θα κάνουν πιο υγιεινές επιλογές.

Εντούτοις, καλό είναι να γνωρίζετε ότι όσον αφορά στις πληροφορίες που δέχεστε από καταλόγους ή ιστοσελίδες των εστιατορίων, μπορεί να υπάρχει σημαντική απόκλιση. Όταν ένα πρότυπο πιάτο ετοιμάζεται για ανάλυση, τα συστατικά που χρειάζεται για να παρασκευαστεί είναι υπολογισμένα με ακρίβεια, κάτι που δεν συμβαίνει όταν παρασκευάζεται πάνω στην ένταση της δουλειάς. Είναι πολύ πιθανό, οι μερίδες που θα σας σερβιριστούν να είναι μεγαλύτερες, μαγειρεμένες με περισσότερο λάδι ή βούτυρο και να έχουν περισσότερο αλάτι ή sauce από αυτές που παρουσιάστηκαν για ανάλυση. Εξαίρεση αποτελούν κάποια πλήρως αυτοματοποιημένα εστιατόρια fast food, όπου η παραμικρή ποσότητα είναι υπολογισμένη από πριν.

Σημαντική συμβουλή

Είτε προβάλλονται είτε όχι στον κατάλογο οι διατροφικές πληροφορίες και άσχετα με το πόσο αξιόπιστες είναι, θα μπορέσετε να βρείτε τα πιο υγιεινά πιάτα με το να διαβάσετε τις περιγραφές των γευμάτων ψάχνοντας για λέξεις κλειδιά. Οι λέξεις «κρεμώδες», «extra τραγανό» και «ξεχειλίζει» παραπέμπουν σε τρόφιμα πολύ υψηλά σε λιπαρά. Θα πρέπει να προσέξετε για τον ίδιο λόγο περιγραφές του τύπου «πλούσια», «αφράτα» ή «περιχυμένο με διάφορα είδη τυριών». Εκτός από πιάτα που παίρνουν το όνομά τους από τις βαριές σάλτσες που τα συνοδεύουν, ψάξτε για πιάτα που χρειάζονται πιο απλές προετοιμασίες. Λέξεις όπως «στον ατμό», «ανάμικτα», «ψητά», δείχνουν έναν πιο «στεγνό» τρόπο μαγειρέματος.

Παρατίθενται μερικές «στρατηγικές» παραγγελίας που θα σας βοηθήσουν στην επιλογή ενός πιο θρεπτικού γεύματος:

  1.  Ζητήστε στις σαλάτες το λάδι, η sauce ή το dressing να προστεθεί στο τέλος και αν γίνεται να υπάρχει ξεχωριστά. Σε αυτά τα συστατικά της σαλάτας περιέχονται σχεδόν όλες οι θερμίδες και οι περισσότερες κουζίνες τα χρησιμοποιούν σε μεγάλες ποσότητες. Το να ζητήσετε να μπει στο τέλος το λάδι, η sauce ή το dressing συνήθως καταλήγει σε ένα πιάτο λιγότερων θερμίδων, πιο ισορροπημένο και πιο γευστικό, γιατί ελέγχεις καλύτερα την ποσότητα που ρίχνεις. 
  2.  Να ζητάτε περίπου την μισή μερίδα από την προβλεπόμενη. Εκτός από εκείνες τις gourmet κουζίνες που όλα τα πιάτα έχουν το σωστό μέγεθος, συνήθως όλες οι μερίδες εστιατορίων είναι 2-3 φορές μεγαλύτερες από την μερίδα που πρέπει να τρώει ο μέσος άνθρωπος. Ακόμη κι αν δεν περιλαμβάνεται στον κατάλογο, τα περισσότερα εστιατόρια θα σας σερβίρουν μισές μερίδες αν τους το ζητήσετε. Περισσότερες πληροφορίες για τις σωστές μερίδες μπορείτε να βρείτε στην ιστοθέση της καμπάνιας Μερίδες: το μέγεθος... Μετράει! www.megethosmeridas.gr 
  3.  Ζητήστε λαχανικά σαν κύριο πιάτο. Μπορεί να μην υπάρχουν στον κατάλογο, αλλά τα περισσότερα εστιατόρια έχουν πάντα 1-2 φρέσκα λαχανικά σαν κύρια πιάτα. Επίσης, λαχανικά μπορείτε να ζητήσετε και σαν συνοδευτικό σε πιάτα, για αντικατάσταση του πουρέ ή των τηγανητών πατατών. 
  4.  Θα σας φανεί πολύ πιο εύκολο να βρείτε υγιεινές μερίδες φαγητού αν διαλέγετε τα εστιατόρια που συχνάζετε προσεκτικά. Για παράδειγμα, όσο κι αν μου αρέσει το γερμανικό φαγητό, τα περισσότερα γερμανικά πιάτα έχουν πολύ υψηλή περιεκτικότητα λίπους και αυξημένο θερμιδικό φορτίο. Τα εστιατόρια που σερβίρουν sushi είναι μια πολύ καλή επιλογή για ένα θρεπτικό γεύμα. Οι μπυραρίες σχετίζονται κυρίως με τηγανιτά φαγητά, ενώ έχουν και πιάτα στη σχάρα τα οποία αποτελούν πιο υγιεινές επιλογές. Στα ιταλικά εστιατόρια επιλέξτε τη πίτσα και τα ζυμαρικά, δίνοντας έμφαση σε υλικά από λαχανικά (μανιτάρια, πιπεριά, ντομάτα κ.λπ.) και λιγότερο σε αλλαντικά και είδη τυριών.

Μπορείτε να εκμεταλλευτείτε τη μόδα των μικρών πιάτων, με το να βρείτε ανατολίτικα εστιατόρια. Το σκεπτικό σε αυτά τα εστιατόρια είναι ότι αντί για 1 μεγάλη μερίδα το γεύμα σας αποτελείται από 2-3 μικρά γευστικά πιάτα. Μπορείτε να μετατρέψετε κάθε εστιατόριο σε εστιατόριο μικρών πιάτων με το να παραγγείλετε 2-3 ορεκτικά σαν κυρίως γεύμα. Να θυμάστε: όταν διαλέγετε το ορεκτικό σας ή τα μικρά πιάτα σας, να εφαρμόζετε όλες τις παραπάνω οδηγίες. Έτσι, για παράδειγμα, μπορείτε να αποφύγετε το τραγανό κοτόπουλο που ξεχειλίζει από τυριά και να προτιμήσετε την ψητή γαρίδα που σερβίρεται με σπανάκι.

Την επόμενη φορά λοιπόν, που θα σας ζητηθεί να ακολουθήσετε την παρέα σας για να γευματίσετε σε ένα εστιατόριο, μην πείτε όχι. Απλώς έχετε υπόψη σας τις παραπάνω συμβουλές.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Reeves S, Wake Y, Zick A. Nutrition labeling and portion size information on children's menus in fast-food and table-service chain restaurants in London, UK. J Nutr Educ Behav. 2011 Nov-Dec;43(6):543-7. Epub 2011 Sep 16.

Vadiveloo MK, Dixon LB, Elbel B. Consumer purchasing patterns in response to calorie labeling legislation in New York City. Int J Behav Nutr Phys Act. 2011 May 27;8:51.

  • Πάρης Παπαχρήστος
    Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Πάρης Παπαχρήστος είναι Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc, ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο, όπου διατηρεί ένα πολυδιαιτολογικό γραφείο στο Παγκράτι, παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.