Συστάσεις Διατροφής

Απολαύστε έναν καφέ παραπάνω... χωρίς καφεΐνη!

02 Νοεμβρίου 2017
2 λεπτά να διαβαστεί

Απολαμβάνω καθημερινά την κατανάλωση καφέ, τόσο το πρωί, όσο και το απόγευμα. Το πρωί με ξυπνάει και μου δίνει πνευματική εγρήγορση και αργά το απόγευμα με βοηθάει να συνεχίσω την ημέρα μου, χωρίς όμως να με... ξαγρυπνάει. Και αυτό γιατί ο απογευματινός μου καφές είναι πάντα ένας ελληνικός διπλός ντεκαφεϊνέ! Μπορεί να μην περιέχει καφεΐνη, όμως το άρωμα και η γεύση του με «ξυπνούν» χωρίς να αργώ να κοιμηθώ το βράδυ, λόγω της εγρήγορσης που δίνει η καφεΐνη.

Ο καφές χωρίς καφεΐνη αποτελεί μία εξαιρετική λύση για τα άτομα που πίνουν αρκετούς καφέδες μέσα στην ημέρα και δε θέλουν να ξεπεράσουν τη συνιστώμενη ποσότητα πρόσληψης καφεΐνης, καθώς με τον ντεκαφεϊνέ υπάρχει πάντα χώρος για έναν καφέ ακόμα! Επιπλέον, καφέ χωρίς καφεΐνη μπορούν να πίνουν και άτομα που κάνουν ομοιοπαθητική, αφού σε αυτή την περίπτωση επιτρέπονται μόνο ελάχιστες ποσότητες καφεΐνης. Τέλος, αποτελεί ιδανική λύση για εγκυμονούσες και θηλάζουσες που το όριο πρόσληψης καφεΐνης είναι το μισό από το όριο που έχει θεσπιστεί για τον υπόλοιπο πληθυσμό.

Πώς παράγεται ο καφές χωρίς καφεΐνη;

Ο καφές χωρίς καφεΐνη ακολουθεί την ίδια παραγωγική διαδικασία με τον κανονικό καφέ. Η μόνη διαφορά στην παραγωγική διαδικασία εντοπίζεται στο στάδιο πριν το καβούρδισμα, κατά το οποίο οι πράσινοι κόκκοι υφίστανται θερμική επεξεργασία για 8-10 ώρες σε νερό. Η καφεΐνη που είναι ένα υδρόφιλο μόριο (δηλαδή αγαπάει το νερό και «δεσμεύεται» σε αυτό), απομακρύνεται από τους κόκκους κατά 99,9%. Αυτή η μέθοδος αποτελεί και την πιο φυσική μέθοδο αποκαφεϊνοποίησης, επομένως καλό είναι να ελέγχετε στη συσκευασία του καφέ ότι χρησιμοποιείται νερό για την αφαίρεση της καφεΐνης. Όσον αφορά στη γεύση, το άρωμα και το χρώμα του καφέ, είναι πολύ κοντά στα αντίστοιχα χαρακτηριστικά που έχει και ο κανονικός καφές, ώστε να τον απολαμβάνετε το ίδιο!

Πόση ποσότητα μπορώ να καταναλώσω;

Από τη στιγμή που περιέχει 0-3mg καφεΐνης ανά φλιτζάνι, μπορείτε να πιείτε όσους καφέδες χωρίς καφεΐνη σας ευχαριστεί. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) οι ενήλικες μπορούν να καταναλώνουν μέχρι 400mg καφεΐνης καθημερινά και οι εγκυμονούσες και θηλάζουσες μέχρι 200mg. Ακόμα και εάν φτάσετε κοντά στα 400mg πίνοντας κανονικό καφέ (δηλαδή 5-6 ελληνικούς ή 3-4 στιγμιαίους), μπορείτε να επιλέξετε τον επόμενό σας καφέ χωρίς καφεΐνη.

Έχει οφέλη στην υγεία;

Μεγάλο ποσοστό των μελετών για την επίδραση του καφέ στην υγεία (προστασία της καρδιάς, μείωση κινδύνου εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 κ.ά.) στηρίζουν τα ευρήματά τους στη μεγάλη περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά που περιέχει, όπως οι πολυφαινόλες και το χλωρογενικό οξύ. Μάλιστα, ένα φλιτζάνι ελληνικού καφέ περιέχει περίπου 223mg αντιοξειδωτικών, περισσότερα από ένα ποτήρι φυσικό χυμό πορτοκάλι! Τα αντιοξειδωτικά δε χάνονται με την διαδικασία αποκαφεϊνοποίησης, επομένως έχει φανεί ότι τα οφέλη στην υγεία είναι παρόμοια με την κατανάλωση κανονικού καφέ! Επιπλέον, η κατανάλωση ντεκαφεϊνέ έχει συσχετισθεί με προστασία από τη νόσο Αλτσχάιμερ και την πτώση της πνευματικής λειτουργίας, καθώς και με μειωμένη θνησιμότητα, μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης εγκεφαλικού επεισοδίου και καρδιαγγειακής νόσου. Επιπλέον, δεν χάνονται και άλλα σημαντικά διατροφικά στοιχεία, όπως το μαγνήσιο, το κάλιο και κάποιες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως η νιασίνη.

Πιείτε λοιπόν ένα ακόμα καφεδάκι στην υγεία σας, καθώς ο ντεκαφεϊνέ αποτελεί ιδανική λύση εάν θέλετε να πιείτε καφέ και πιο αργά το βράδυ ή εάν ανήκετε σε αυτούς που πίνουν πολλούς καφέδες ή χρειάζεται να περιορίσετε την κατανάλωση καφέ, όπως οι εγκυμονούσες και όσοι ακολουθούν ομοιοπαθητική αγωγή.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Scientific Opinion on the safety of caffeine. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA). European Food Safety Authority (EFSA), Parma, Italy. EFSA Journal 2015;13(5):4102

Ding M1, Bhupathiraju SN, Chen M, van Dam RM, Hu FB. Caffeinated and decaffeinated coffee consumption and risk of type 2 diabetes: a systematic review and a dose-response meta-analysis. Diabetes Care. 2014 Feb;37(2):569-86. doi: 10.2337/dc13-1203

Kim J1, Lee S, Shim J, Kim HW, Kim J, Jang YJ, Yang H, Park J, Choi SH, Yoon JH, Lee KW, Lee HJ. Caffeinated coffee, decaffeinated coffee, and the phenolic phytochemical chlorogenic acid up-regulate NQO1 expression and prevent H₂O₂-induced apoptosis in primary cortical neurons. Neurochem Int. 2012 Apr;60(5):466-74. doi: 10.1016/j.neuint.2012.02.004. Epub 2012 Feb 15.

Lopez-Garcia E1, van Dam RM, Li TY, Rodriguez-Artalejo F, Hu FB. The relationship of coffee consumption with mortality. Ann Intern Med. 2008 Jun 17;148(12):904-14.

  • Εύα Τσάκου
    Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.