741
Οικογένεια

Γονεϊκές (διατροφικές) απορίες

07 Δεκεμβρίου 2013

Οι σύγχρονοι γονείς είναι πολυάσχολοι, με πολλές υποχρεώσεις και στις περισσότερες περιπτώσεις με αρκετές ώρες απουσίας από την οικογενειακή ‘εστία’…Τα δεδομένα αυτά μεγαλώνουν την ανησυχία τους για διάφορα θέματα που αφορούν στα παιδιά τους, ένα από τα οποία είναι και η διατροφή τους. Επιπλέον, το ότι οι περισσότεροι γονείς είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι με αυτό το θέμα κι ότι καθημερινά λαμβάνουν πολυάριθμες διατροφικές πληροφορίες τους δημιουργεί ποικιλία αποριών. Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις σε αυτές που πιο συχνά μας εκφράζονται.

Πως μπορώ να γνωρίζω αν το παιδί μου τρέφεται σωστά;

Αν τα παιδιά σας αναπτύσσονται φυσιολογικά, είναι ενεργητικά και γενικά υγιή το πιθανότερο είναι να τρέφονται σωστά. Να θυμάστε ότι αποτελείτε το βασικότερο πρότυπο των παιδιών σας. Υιοθετείστε λοιπόν σε οικογενειακή βάση ισορροπημένες και υγιείς διατροφικές συνήθειες. Σχεδιάστε ένα διατροφικό πλάνο με δομημένα γεύματα, σταθερότητα και ποικιλία τροφίμων από τις 4 βασικές ομάδες (δημητριακά, λαχανικά, φρούτα, γαλακτοκομικά προϊόντα, κρέας και διάφορες εναλλακτικές λύσεις) (www.cnpp.usda.gov › MyPyramid for Kids‎ ). Τα παραπάνω θα εκπαιδεύσουν το παιδί σας να έχει έλεγχο της πείνας του και να μπορεί ν’ αποφεύγει ‘ανθυγιεινές’ επιλογές.

Πρέπει ν’ αδειάζει το πιάτο του σε κάθε γεύμα;

Παρά το γεγονός ότι η υγιής διατροφική συμπεριφορά είναι να σταματάει κάποιος να τρώει όταν έχει χορτάσει, οι γονείς συνήθως έχουν την απαίτηση από το παιδί τους να μην σταματήσει αν δεν αδειάσει το πιάτο του. Είναι καλό να γνωρίζετε, ότι τόσο το αίσθημα της πείνας όσο και του κορεσμού είναι ‘αντανακλαστικά’ που διαμορφώνονται από πολύ μικρή ηλικία, και όσο μικρότερος έχει εκπαιδευτεί κάποιος ν’ ανταποκρίνεται σε αυτά, τόσες περισσότερες πιθανότητες για φυσιολογική και υγιή σχέση με το φαγητό θα έχει στην ενήλικη ζωή του. Βάλτε λοιπόν στο πιάτο του την ‘προβλεπόμενη’ ποσότητα κι εμπιστευτείτε το!!..

Τι γίνεται με τα φαγητά που δεν του αρέσουν;

Θα προτείναμε να μην υποκύψετε εύκολα, δίνοντας λύση προσφέροντάς του το αγαπημένο του φαγητό. Δεν πειράζει να χάσει και μια φορά ένα γεύμα.

Αυτό που τα ερευνητικά δεδομένα μαρτυρούν, είναι ότι η επαναλαμβανόμενη έκθεση στο ίδιο τρόφιμο, ενθαρρύνει το παιδί να δοκιμάσει. Ακόμη και 15 φορές έκθεσης μπορεί να χρειαστούν προκειμένου να δοκιμάσει μια νέα γεύση. Βοηθητικό είναι επίσης να σας βλέπει να καταναλώνετε το συγκεκριμένο τρόφιμο, ενώ του δίνετε πληροφορίες γι’ αυτό, καθώς και να δοκιμάζετε διαφορετικούς τρόπους μαγειρέματος αλλά κι ελκυστικούς τρόπους σερβιρίσματος.

Πηγή: www.cnn.com

Δεν πίνει πολύ γάλα, κινδυνεύει να μην πάρει το ασβέστιο που χρειάζεται;

Η γενική σύσταση για τα παιδιά, για επαρκή πρόσληψη ασβεστίου και βιτ. D, είναι να προσλαμβάνουν καθημερινά μια μερίδα γαλακτοκομικών περισσότερη από τους ενήλικες, δηλαδή 3 μερίδες συνολικά. Ως μερίδα ορίζεται το 1 ποτήρι γάλα, τα ~30 γρ. κίτρινου τυριού ή το 1 γιαούρτι.

Να θυμάστε, ότι εκτός από τα γαλακτοκομικά προϊόντα, καλές πηγές ασβεστίου είναι τα μικρά λιπαρά ψάρια και αυτά που μπορούν να φαγωθούν με το κόκαλο, τα όσπρια, πολλά από τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά καθώς και οι ζωμοί από κόκαλα ζώων.

Τι γίνεται με τα γλυκά, πόσα μπορεί να τρώει;

Φροντίστε τα παιδιά σας να μην συνδέουν την διάθεσή τους με την ικανοποίηση που μπορεί ν’ αντλήσουν από κάποιο φαγητό. Μην τους στερείτε όμως από την άλλη καμιά γευστική απόλαυση, γιατί το απαγορευμένο γίνεται πιο επιθυμητό. Είναι καλό να μάθουν από πολύ μικρή ηλικία ότι μπορούν να καταναλώνουν τα πάντα, αλλά με μέτρο.

Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρουμε ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο όριο για τον αριθμό των γλυκών που μπορεί π.χ. να καταναλωθούν σε εβδομαδιαία βάση. Αν ακολουθείται το διατροφικό του πλάνο της ημέρας και δεν αντικαθιστά κάποιο γεύμα του, θα μπορούσε να καταναλώνεται ακόμη και σε καθημερινή βάση, σαν σνακ, κάποιο μικρό ‘γλυκάκι’ ή κάποια εναλλακτική ‘γλυκιά’ επιλογή (π.χ. κάποιο σπιτικό γλυκό ή κρέμα, ένα σπιτικό milkshake με γιαούρτι, φρούτα και μέλι, κάποιο spread με ψωμί και άλλα πολλά).

Κλείνοντας, προτείνουμε ν’ ακολουθείτε τις γενικές συστάσεις για ισορροπημένη διατροφή, οπλισμένοι με υπομονή και φαντασία, χωρίς φόβο να μπείτε στην κουζίνα με τα παιδιά σας κι με εμπιστοσύνη σ’ αυτά αλλά και στο γονεϊικό σας ένστικτο!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Manios Y, Yiannakouris N, Papoutsakis C, Moschonis G, Magkos F, Zampelas A. Behavioral and Physiological Indices Related to BMI in a Cohort Primary School children in Greece. Am J Human Biol 2004; 16: 639 – 647.

G Mamalakis, A Kafatos, Y Manios, T Anagnostopoulou, I Apostolaki: Obesity indices in a cohort of primary school children in Crete: a six year prospective Study. Int J Obes Relat Metab Disord 2000; 24: 765 – 771.

Panagiotakos D, Pitsavos C, Chrysohoou C, Skoumas J, Tousoulidis D, Toutouza M, Toutouzas P, Stefanidis C. Impact of lifestyle habits on the prevalence of the Metabolic Syndrome among Greek adults from the ATTICA study. American Heart Journal 2004; 147: 106 – 112.

Dietary recommendations for children and adolescents: a guide for practitioners: consensus statement from the American Heart Association.Gidding SS, Dennison BA, Birch LL, Daniels SR, Gillman MW, Lichtenstein AH, Rattay KT, Steinberger J, Stettler N, Van Horn L; American Heart Association; American Academy of Pediatrics. Circulation. 2005 Sep 27;112(13):2061-75.

  • Μαρία Νικολιδάκη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Μαρία Νικολιδάκη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον εξειδίκευση στην συμβουλευτική και συμπεριφοριστική αντιμετώπιση της διαχείρισης βάρους και διαφόρων θεμάτων άμεσα σχετιζόμενων με τη διατροφή. Παρέχει τις διαιτολογικές της υπηρεσίες σε γραφείο στο Ηράκλειο της Κρήτης, παράλληλα με άλλες δράσεις που άπτονται άμεσα της διαιτολογικής της ιδιότητας.

×
×