Κουζίνα

Πώς θα κάνετε οικονομία στην κουζίνα σας; Ιδέες και λύσεις που θα σας γλιτώσουν πολλά χρήματα.

της Νεκταρίας Καρακώστα
15 Δεκεμβρίου 2008
4 λεπτά να διαβαστεί
koumparas gourounaki

Photo source: www.bigstockphoto.com

Σε μια εποχή που η ακρίβεια συρρικνώνει το budget για το σούπερ μάρκετ, κάνοντας το καρότσι να αντικατασταθεί από ...καλαθάκι, μια γερή δόση φαντασίας και αυτοσχεδιασμού θα πρέπει να γίνουν τα βασικά συστατικά κάθε συνταγής προκειμένου να κάνετε οικονομία στην κουζίνα.
Σκεφτείτε το διπλά πριν στείλετε στον... κάδο το φαγητό που περίσσεψε στην κατσαρόλα, το γάλα που πλησιάζει στην ημερομηνία λήξης του, τα φρούτα και τα λαχανικά που έχουν αρχίσει να ζαρώνουν ή το μπαγιάτικο ψωμί που έχει συσσωρευθεί στην ψωμιέρα.

Υπάρχουν ιδέες και λύσεις οι οποίες όχι μόνο θα σας κάνουν να γλιτώσετε πολλά χρήματα αλλά θα λύσουν και τη συνηθισμένη σπαζοκεφαλιά του «τι τρώμε αύριο;»...

Περισσεύματα από κρέας ή κοτόπουλο μπορούν να ενισχυθούν με μυρωδικά και να γίνουν μια πίτα, κρεατόπιτα ή κοτόπιτα αντίστοιχα. Με σκόρδο, κόκκινο και μαύρο πιπέρι, κανέλα, γαρίφαλο, κόλιαντρο και μαϊντανό, και μερικά –χειροποίητα ή έτοιμα- φύλλα, το κρέας γίνεται πανεύκολα ένα εντελώς νέο πιάτο. Η ίδια διαδικασία ακολουθείται και στην κοτόπιτα. Αυτό που αλλάζει είναι τα μυρωδικά. Εδώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν σέλινο, καρότο, μαϊντανός, θυμάρι, φύλλα δάφνης και κόκκοι πιπεριού. Οι κεφτέδες που περίσσεψαν μπορούν να αντικαταστήσουν το λουκάνικο στο σπετζοφάι, ενώ κιμάς από τη μακαρονάδα μπορεί να γίνει πίτα την επόμενη, και αφάγωτα μακαρόνια ένα νόστιμο ογκρατέν.

Το ρύζι μπορεί να «μεταμορφωθεί» προσθέτοντάς του μια νέα σάλτσα, να σερβιριστεί με μυρωδικά, όπως μαϊντανό, άνηθο, δεντρολίβανο, ή δυόσμο ως γαρνιτούρα σε κάποιο άλλο πιάτο, να το ανακατέψετε με τυρί και να το βάλετε για λίγα λεπτά στα μικροκύματα, ώσπου να λιώσει το τυρί.
Το ρύζι της μιας μέρας μπορεί επίσης να γίνει σαλάτα την επόμενη. Δοκιμάστε να το ανακατέψετε με γιαούρτι και μαγιονέζα, βρασμένα λαχανικά και αλλαντικά. Το αποτέλεσμα θα σας εντυπωσιάσει.

Τα βρασμένα λαχανικά, μπορείτε ενισχύοντάς τα με λίγο πράσο και λίγο κρεμμύδι να τα μετατρέψετε σε μια σούπα λαχανικών.
Αν βέβαια δεν μπορείτε ή δεν προλαβαίνετε να ακολουθήσετε όλες αυτές τις συμβουλές, μπορείτε απλά να καταψύξετε το μαγειρεμένο φαγητό που περίσσεψε. Στην κατάψυξη τα τρόφιμα μπορούν να διατηρηθούν μέχρι και για ένα μήνα, ενώ στη βαθιά κατάψυξη, των -18 οC, για πολύ περισσότερο. Με λίγα λεπτά θέρμανσης στο φούρνο μικροκυμάτων, ένα έτοιμο γεύμα μπορεί να ξαναγίνει σαν φρέσκο.

Φρούτα και άλλα

Με τα φρούτα που έχουν αρχίσει να παραωριμάζουν μπορείτε να φτιάξετε ένα κουλί, δηλαδή μια σάλτσα για το γιαούρτι, τα γλυκά ή τα παγωτά σας. Τα ωμά κουλί φτιάχνονται πολτοποιώντας απλά τα ώριμα φρούτα στο μπλέντερ μαζί με ζάχαρη, λίγο λεμόνι και μυρωδικά (π.χ. δυόσμο). Για το βρασμένο κουλί βράζετε τα φρούτα (φράουλες, βατόμουρα κ.ά) με λίγο νερό και αρκετή σ’ ένα μικρό κατσαρολάκι. Στη συνέχεια περνάτε το μίγμα από το μπλέντερ· η φρουτένια σάλτσα σας θα «δέσει» με τον πιο φυσικό τρόπο. Τα μπισκότα που πάνιασαν μπορούν να προστεθούν σε φρέσκιες φρουτόκρεμες, να θρυμματιστούν και να ανακατευτούν με γιαούρτι φτιάχνοντας ένα δροσερό επιδόρπιο, ή να χρησιμοποιηθούν για να φτιάξετε καριόκες και τρουφάκια. 

Ό,τι μπορείτε να κάνετε με το γιαούρτι, μπορείτε να το κάνετε και με παγωτό. Κόψτε τα μπισκότα σε κομματάκια, αφήστε το παγωτό να μαλακώσει, προσθέτετε τα μπισκότα, ανακατέψτε και ξαναβάλτε το παγωτό πίσω στην κατάψυξη. Τη στιγμή που θέλετε, το βγάζετε από την κατάψυξη, ξεφορμάρετε και σερβίρετε. 

Το μπουκάλι με το γάλα που πλησιάζει στην ημερομηνία λήξης του μπορεί να γίνει κρέμα ή ρυζόγαλο, ή οποιοδήποτε άλλο γλυκό που περιέχει κρέμα. 
Αν στο τέλος της ημέρας αποδειχθεί αγοράσετε περισσότερο ψωμί από όσο χρειάζεστε, μπορείτε (όσο είναι ακόμη φρέσκο) να βάλετε την ποσότητα που δεν θα χρειαστείτε άμεσα στην κατάψυξη. Σε μια περίπτωση ανάγκης, το αποψύχετε βάζοντάς το πρώτα στην συντήρηση του ψυγείου και μετά σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. Θα είναι σαν να το πήρατε μόλις από το φούρνο!

Τι μπορείτε να κάνετε όμως με το χθεσινό ή προχθεσινό ψωμί που έχει πια χάσει τη φρεσκάδα του;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να το χρησιμοποιήσετε. Ο ένας είναι να του ρίξετε λίγο λάδι, λίγη ρίγανη και λίγο αλάτι και να το βάλετε στην τοστιέρα. 

Ο δεύτερος τρόπος είναι να το κάνετε φρυγανιά ή παξιμάδι. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να προσέξετε πολύ τη θερμοκρασία του φούρνου. Αν ξεπεράσει τους 100 οC το ψωμί θα καεί, ενώ στόχος είναι να αφαιρεθεί σιγά-σιγά η υγρασία του. Το μπαγιάτικο ψωμί που έχετε ήδη φρυγανίσει μπορεί να γίνει επίσης, μια  γευστική «γαλέτα» για τα σνίτσελ και τα πανέ σας.

Να θυμάστε πάντα ότι:

  • Ένα τρόφιμο που δεν συντηρείται σωστά χαλάει γρηγορότερα.
  • Η σωστή συντήρηση είναι επομένως ένας ακόμη καλός τρόπος για ... οικονομία στην κουζίνα. Η τοποθέτηση του φαγητού στο ψυγείο πρέπει να γίνεται αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η παρασκευή του και χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση.
  • Για να μην «χαλάνε» τα τρόφιμα στο ψυγείο, είναι απαραίτητη η ρύθμισή του στη σωστή θερμοκρασία, αλλά και το καλό σκέπασμα των τροφίμων, μέσα σε τάπερ ή με διάφανη μεμβράνη, αφ’ ενός για να αποφεύγεται η επιμόλυνση του ενός τροφίμου από το άλλο, αφ’ ετέρου για να μην μεταφέρονται μυρωδιές.
  • Κάποιες τροφές, όπως για παράδειγμα η σοκολάτα, τα αυγά και το γάλα, ρουφούν σαν «σφουγγάρια» τις μυρωδιές από το ψυγείο, με αποτέλεσμα μετά να  μην μπορούν να καταναλωθούν.
  • Επιπλέον, τα περισσότερα από τα υλικά που χρησιμοποιούμε καθημερινά στην κουζίνα, χαλάνε όταν χάσουν την υγρασία τους. Για να τα κρατήσουμε «ζωντανά», δεν χρειάζεται τίποτα περισσότερο από το να διατηρήσουμε αυτήν την υγρασία. Αρκεί να τοποθετήσουμε ένα ποτήρι με λίγο νερό μέσα στο ψυγείο και να προσθέσουμε μέσα σε αυτό τα ματσάκια του άνηθου και του μαϊντανού, προκειμένου να τα διατηρήσουμε ”ζωντανά” για περισσότερο καιρό.

Περισσότερα…

Διαβάστε τη «Μπατιρομαγειρική» (εκδόσεις ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ). Μεγαλωμένη σε μια γειτονιά του Πειραιά, όπου το κρέας μύριζε στα σπίτια «μόλις μια φορά την εβδομάδα και αν...» η συγγραφέας του βιβλίου Ευαγγελία Σολωμού «διδάσκει» τη μαγειρική με την οποία οι φτωχομάνες μεγάλωσαν τα παιδιά τους και συμβουλεύει τις γυναίκες να αποφασίζουν το «μενού» της επόμενης μέρας, με βάση αυτά που υπάρχουν στο σπίτι, στο ντουλάπι και στο ψυγείο της.
Για τους κεφτέδες και τις σούπες, η κ. Σολωμού έχει ανακαλύψει τα δικά της μαθηματικά. «Με ένα κιλό κρέας ταϊζεις τέσσσερις – πέντε ανθρώπους. Με τον κιμά όμως τους έξι τους κάνεις οκτώ. Και όσο ο αριθμός των συνδαιτημόνων μεγαλώνει, τόσο περισσότερο ψάχνεις στην ψωμιέρα για μπαγιάτικο ψωμί», γράφει στο βιβλίο της.

Για περισσότερες ιδέες …οικονομικής ζωής επισκεφθείτε το site www.notjustbeans.com. Η Tawra Kellam, παιδί μονογονεϊκής οικογένειας,  υποχρεώθηκε να μάθει την οικονομία από πολύ νωρίς. Σήμερα, που έχει τη δική της οικογένεια, διοχετεύει μέσα από το site της τη …σοφία που εξ ανάγκης απέκτησε, με μια σειρά από εύκολα εφαρμόσιμες πρακτικές συμβουλές.

  • Νεκταρία Καρακώστα
    Νεκταρία Καρακώστα Δημοσιογράφος M.A.

    H Νεκταρία Καρακώστα είναι Δημοσιογράφος, και ασχολείται αποκλειστικά τα τελευταία χρόνια με θέματα υγείας, επιστήμης και διατροφής. Είναι αρχισυντάκτρια του περιοδικού Life Positive (κυκλοφορεί με τον Ελεύθερο Τύπο) και ήταν αρχισυντάκτρια του portal διατροφής medNutrition μέχρι το Δεκέμβριο του 2015.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.