Fitness

Θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για τους ασκούμενους

22 Απριλίου 2015
2 λεπτά να διαβαστεί

 

Γεια σας! Είμαι ο Δημήτρης Μπερτζελέτος και είμαι κοντά σας για να σας βοηθήσω να φτιάξετε το πιάτο του αθλητή.

Στο συγκεκριμένο podcast θα μάθετε γιατί είναι σημαντικό να γνωρίζετε ορισμένες διατροφικές λεπτομέρειες που τελικά μόνο λεπτομέρειες δεν είναι. Οι λεπτομέρειες κρίνουν τη νίκη, τον πρωταθλητισμό, αλλά ενδεχομένως και την υγεία των αθλητών.

Είναι λοιπόν σημαντικό να γνωρίζετε ότι υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να εμφανίσετε διατροφικές ελλείψεις. Ελλείψεις σε ορισμένα θρεπτικά συστατικά. Ομάδες ασκούμενων που έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα για κάτι τέτοιο είναι:

  1. όσοι καταφεύγουν κατά καιρούς σε αυστηρές και σκληρές τεχνικές απώλειας βάρους,
  2. όσοι μειώνουν δραματικά τη θερμιδική τους πρόσληψη, 
  3. όσοι αποκλείουν μία ή περισσότερες ομάδες τροφίμων από το καθημερινό τους διαιτολόγιο, π.χ. χορτοφάγοι, 
  4. όσοι ακολουθούν, κακώς, μη ισορροπημένα διατροφικά σχήματα, π.χ. μονοφαγίες, σχήματα που έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες και μέταλλα.

Πάντως, σε γενικές γραμμές, πλην ορισμένων εξαιρέσεων βέβαια, οι ανάγκες σας σε βιταμίνες και μέταλλα δεν είναι γενικά μεγαλύτερες από αυτές του γενικού πληθυσμού - είναι όμως πιο κρίσιμη και επιτακτική η ασφαλής κάλυψή τους για την επιτέλεση των αθλητικών τους «καθηκόντων».

Πιθανώς να χρειάζεστε μεγαλύτερες ποσότητες:

  • βιταμίνης Β2 (ριβοφλαβίνης) - βρίσκεται στα δημητριακά, τα αυγά, τα άπαχα κρέατα και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά,
  • βιταμίνης Β6 – τη βρίσκετε στο κρέας, τα αυγά, τα ψάρια, το ψωμί, τα δημητριακά,
  • όσον αφορά στο φυλλικό οξύ και στη Β12, δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι χρειάζεστε μεγαλύτερες ποσότητες,
  • για τη βιταμίνη D, πάλι δεν υπάρχουν ενδείξεις για ανάγκη μεγαλύτερων ποσοτήτων, όμως μελέτες στη χώρα μας δείχνουν ότι τουλάχιστον σε επίπεδο γενικού πληθυσμού παρουσιάζουμε έλλειψη στην εν λόγω βιταμίνη, που είναι πολύ σπουδαία και για την απορρόφηση του ασβεστίου. Το τελευταίο είναι πολύ σημαντικό για τη συντήρηση-ανάπλαση της οστικής μάζας, ενώ δρα έμμεσα για την παραγωγή έργου κατά την άσκηση.

Άλλα σπουδαία θρεπτικά συστατικά που πρέπει να προσέχεις τη λήψη τους είναι:

  • ο ψευδάργυρος – τα μειωμένα επίπεδά του μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την αντοχή, τη δύναμη και την καρδιοαναπνευστική λειτουργία των ασκούμενων. Μάλιστα, τα επίπεδα του ψευδαργύρου καθορίζουν την ομαλή λειτουργία του μεταβολισμού και της πρωτεϊνικής χρήσης στον οργανισμό,
  • τα αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη C, η Ε, το σελήνιο και το β καροτένιο, είναι σημαντικά θρεπτικά συστατικά που οφείλει να προσέξει ο αθλητής, καθώς πολλές μελέτες δείχνουν ότι υπάρχει πλήθος ασκούμενων που βρίσκονται σε αυστηρή δίαιτα, σε περιορισμένη θερμιδική πρόσληψη λόγω τρόπου ζωής, σε περιορισμένη λήψη φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής αλέσεως, πάλι λόγω τρόπου ζωής και λανθασμένων επιλογών,
  • ένα ακόμα θρεπτικό συστατικό που συχνά εξαντλείται σε ασκούμενους και κυρίως στις ασκούμενες νεαρές γυναίκες, είναι ο σίδηρος. Αν είστε χορτοφάγοι ή αιμοδότες έχετε μεγαλύτερη ανάγκη πρόσληψής του ακόμα και κατά 20-30%.

Από όλα τα παραπάνω, φαίνεται ότι χρειάζεται να γνωρίζετε ορισμένες λεπτομέρειες για τις ιδιαίτερες ανάγκες σας, ώστε να μπορείτε απρόσκοπτα και υγιείς να πετυχαίνετε τους στόχους σας. Χρειάζεται να γνωρίζετε πότε υπάρχει κίνδυνος να μη λαμβάνετε τα απαραίτητα εφόδια για την άσκησή σας.

Η συνεργασία με έναν επιστήμονα υγείας, όπως έναν διαιτολόγο, θα βοηθήσει τον αθλητή να κάνει σωστή και αξιόπιστη επιλογή τροφίμων, και αν χρειαστεί ασφαλή χρήση ορισμένων συμπληρωμάτων.

Κλείνουμε λέγοντας ότι:

Οι λεπτομέρειες κρίνουν τον αθλητισμό και τον πρωταθλητισμό, γι’ αυτό ναι στην μεθοδικότητα, τη συνεργασία και την πρακτικότητα!

  • Δημήτρης Π. Μπερτζελέτος
    Δημήτρης Π. Μπερτζελέτος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Δημήτρης Μπερτζελέτος είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Δημόσια Υγεία και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Δραστηριοποιείται επαγγελματικά στην Τρίπολη, συνεργάζεται επιστημονικά στην ΠΑΕ Αστέρα Τρίπολης, ενώ παρέχει τις υπηρεσίες του στο Κέντρο Αποκατάστασης "Παλλάδιον"

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.