Διατροφή

Πώς η συσκευασία επηρεάζει τον καταναλωτή;

της Κατερίνας Φαντούση
19 Σεπτεμβρίου 2013
13806 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
oikogeneia pswnizei se supermarket

Photo source: www.bigstockphoto.com

Πόσες είναι οι φορές που επιθυμήσατε να πιείτε ένα δροσερό ποτήρι κρασί ή σαμπάνια, αλλά θέλατε και το κατάλληλο ποτήρι για να το απολαύσετε; Αυτό που ισχυρίζονται μερικοί πως “όλα στην κοιλιά θα πάνε”, ώστε να μη σκοτίζονται με τα διάφορα σκεύη, φαίνεται πως δεν ισχύει.

Έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές αλλιώς γεύονται το ίδιο ποτό σε ένα πλαστικό ποτήρι κι αλλιώς σε ένα γυάλινο. Επίσης, το χρώμα της συσκευασίας προδιαθέτει για κάποια συγκεκριμένη γεύση.

Σε μια πολύ πρόσφατη έρευνα, οι επιστήμονες προσπάθησαν να εξετάσουν αν οι καταναλωτές επηρεάζονται από τo χρώμα. Οι εθελοντές δοκίμασαν το ίδιο ρόφημα με γεύση λεμόνι σε τρεις διαφορετικές αποχρώσεις, σε διάφανη, σε καφέ και σε ροζ. Οι εθελοντές δε γνώριζαν ότι η γεύση ήταν ίδια, οπότε και τους ζητήθηκε να βρούνε τη γεύση του κάθε ροφήματος. Πριν διαβάσετε τα αποτελέσματα της έρευνας σκεφτείτε τι περιμένετε από κάθε χρώμα. Οι περισσότεροι συνδυάζετε το καφέ με τη γεύση γνωστού αναψυκτικού, το ροζ με κάποιο φρούτο όπως φράουλα.

Η πλειοψηφία των εθελοντών ισχυρίστηκε ότι τα τρία ροφήματα είχαν διαφορετική γεύση. Το 1/3 των συμμετεχόντων χαρακτήρισαν το καφέ ρόφημα ως γλυκό και φρουτώδες. Το ροζ φάνηκε να είναι το αγαπημένο των εθελοντών και χαρακτηρίστηκε με γεύση μούρου από το 38 % των εθελοντών.

Η διάφανη απόχρωση του ροφήματος χαρακτηρίστηκε από το 81 % ως λεμόνι ενώ ένα μικρό ποσοστό είπε οτι είναι άγευστο. Σύμφωνα με τα παραπάνω, το χρώμα προκαλεί τον ανθρώπινο εγκέφαλο να περιμένει κάποια συγκεκριμένη γεύση. Οι καταναλωτές έχουν κάνει ισχυρές συνδέσεις ανάμεσα το χρώμα και τη γεύση.

Επίσης, η συσκευασία φαίνεται να επηρεάζει τη γεύση του καταναλωτή. Στην Ελλάδα, τα πατατάκια σε πράσινη συσκευασία παραπέμπουν σε γεύση ρίγανης. Επίσης, το πράσινο θεωρείται το χρώμα της υγείας. Πολλοί κατασκευαστές τροφίμων με την πράσινη συσκευασία θέλουν να περάσουν στον καταναλωτή το μήνυμα του καλού για την υγεία προϊόντος. Χρειάζεται επομένως ιδιαίτερη προσοχή από τους καταναλωτές να διαβάζουν σωστά τις ετικέτες και να συμβουλεύονται κάποιον διαιτολόγο για τα συστατικά των τροφίμων και την επίδρασή τους στη υγεία.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Piqueras-Fiszman Β. Exploring implicit and explicit crossmodal colour–flavour correspondences in product packaging. Food Quality and Preference 2012; Volume 25, Issue 2, Pages 148–155

Κατερίνα Φαντούση
Κατερίνα Φαντούση Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος