Διατροφή

Καλοκαιρινά Mocktail: Ποιο είναι το καλύτερο;

08 Νοεμβρίου 2023
6012 Προβολές
5 λεπτά να διαβαστεί
kalokairina mocktail

Photo source: www.canva.com

Καλοκαιρινά Mocktail

Η κατανάλωση αλκοόλ αποτελούσε και αποτελεί έναν τρόπο διασκέδασης. Βοηθά τους ανθρώπους να αποφορτιστούν και να αλληλεπιδράσουν πιο εύκολα σε κοινωνικές συνευρέσεις. Τα κοκτέιλ είναι ροφήματα άμεσα συνδεδεμένα με το καλοκαίρι, τη διασκέδαση, τη χαλάρωση, όμως δεν είναι πάντα η καλύτερη επιλογή. Εξακολουθούν να είναι αλκοολούχα ποτά και η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στο σωματικό βάρος και στην υγεία.

Δεδομένου ότι πολλοί άνθρωποι έχουν στραφεί σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, τα mocktails είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αποφύγουμε τον πειρασμό της κατανάλωσης αλκοόλ και για αυτό τον τελευταίο καιρό έχουν γίνει αρκετά δημοφιλή.

Τι είναι τo Mocktail;

Το mocktail είναι ένα μη αλκοολούχο ρόφημα που δημιουργείται για να προσομοιάζει με ένα κοκτέιλ. Τα συστατικά (εκτός από το αλκοόλ) αλλά και η εμφάνιση, κάνουν ένα mocktail να μοιάζει σχεδόν πανομοιότυπο με το κοκτέιλ από το οποίο το έχουν εμπνευστεί.

Μπορούμε να φτιάξουμε νόστιμα μη αλκοολούχα ποτά που να μιμούνται τη γεύση κλασικών κοκτέιλ όπως martini, mojito, αλλά και ποτών όπως bourbon, gin και άλλων λικέρ. Αντικαθιστώντας το αλκοόλ ως συστατικό με διάφορα είδη χυμών, σόδας, σιροπιών, ανθρακούχων νερών, φρούτων, τσάι και μπαχαρικών, έχουμε ένα αποτέλεσμα πιο υγιεινό που όμως θα ικανοποιήσει στο έπακρο τις γευστικές μας απαιτήσεις.

Γιατί να τα προτιμήσετε;

Τα mocktails αποτελούν εξαιρετικές επιλογές σε κοινωνικές στιγμές όπως για παράδειγμα σε γιορτές, καλέσματα, εξόδους, οικογενειακά τραπέζια ή σε οποιαδήποτε ειδική περίσταση. Προσφέρουν αμέτρητα πλεονεκτήματα σε σύγκριση με τα παραδοσιακά αλκοολούχα κοκτέιλ, τα οποία αναφέρουμε αναλυτικά παρακάτω:

1 .Είναι υγιεινά

Συγκριτικά με τα αλκοολούχα κοκτέιλ, είναι πολύ πιο υγιεινά. Είναι γνωστό ότι η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ επιβαρύνει σημαντικά το σώμα μας, επηρεάζοντας δυνητικά τα ζωτικά μας όργανα (τον εγκέφαλο, την καρδιά, το συκώτι, το πάγκρεας) αλλά και το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Με την κατανάλωση αλκοόλ αυξάνεται επίσης ο κίνδυνος εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου, όπως ο καρκίνος του ήπατος και ο καρκίνος του μαστού.

2. Έχουν λιγότερες θερμίδες

Επειδή τα αλκοολούχα ποτά είναι ιδιαίτερα θερμιδογόνα, όπου ένα γραμμάριο αλκοόλ αποδίδει 7 θερμίδες, και επειδή είναι επίσης εθιστικά, μπορούν εύκολα να οδηγήσουν σε υπερκατανάλωση. Ανάλογα με τα συστατικά που χρησιμοποιούνται, τα mocktails μπορούν να αποτελέσουν μια εξαιρετική επιλογή για άτομα που προσπαθούν να χάσουν βάρος.

Δεδομένου ότι ορισμένα mocktails χρησιμοποιούν εναλλακτικές λύσεις αλκοόλ με μηδενικές θερμίδες, αυτές οι θερμίδες και τα σάκχαρα που προσφέρει το αλκοόλ μπορούν να αποφευχθούν. Επιπλέον, τα συστατικά που συνοδεύουν τα εναλλακτικά αλκοόλ στα mocktails μπορεί επίσης να είναι συστατικά με μηδενικές θερμίδες και χαμηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα.

Τα mocktails μπορούν επίσης να αποτελέσουν μια εξαιρετική επιλογή για άτομα που πρέπει να παρακολουθούν στενά τα επίπεδα γλυκόζης τους, όπως τα άτομα με διαβήτη.

Τα mocktails λοιπόν που παρασκευάζονται με χαμηλής θερμιδικής αξίας συστατικά, είναι μία λύση ώστε να παραμείνουμε στο διατροφικό μας πλάνο χωρίς όμως να νιώθουμε ότι στερούμαστε.

3. Δεν θα επηρεάσουν τον ύπνο

Το αλκοόλ είναι κατασταλτικό, που σημαίνει ότι μπορεί να μας βοηθήσει να αποκοιμηθούμε, λόγω των ηρεμιστικών ιδιοτήτων του, όμως το συκώτι θα συνεχίσει να το μεταβολίζει καθ' όλη τη διάρκεια της νύχτας. Επίσης, το αλκοόλ προκαλεί εντόνη δίψα γιατί έχει αφυδατικές ιδιότητες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να διαταράξει τον ύπνο και να μειώσει την ποιότητά του και ως αποτέλεσμα, να είμαστε λιγότερο ξεκούραστοι την επόμενη μέρα.

Δεδομένου ότι τα mocktails δεν περιέχουν αλκοόλ, δεν χρειάζεται να ανησυχούμε ότι το ποτό θα καταστρέψει τον ύπνο μας είτε είμαστε σε περίοδο διακοπών είτε στην καθημερινή ρουτίνα μας.

Mocktail drinking bar

4. Άσκηση

Για πολλούς από εμάς, η φυσική κατάσταση είναι υψίστης σημασίας. Δυστυχώς, το αλκοόλ που περιέχεται στα κοκτέιλ οδηγεί σε ανεπιθύμητες αρνητικές επιπτώσεις στο επίπεδο των επιδόσεων των προπονήσεων. Με τα mocktails, μπορούμε να πίνουμε μία ικανοποιητική ποσότητα και την επόμενη μέρα να αποδώσουμε ικανοποιητικά στο πρόγραμμα γυμναστικής.

5. Πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά

Τα mocktails συχνά περιλαμβάνουν θρεπτικά συστατικά, όπως κομμάτια φρέσκων φρούτων ή λαχανικών, βότανα, νερό καρύδας ή σόδα. Ως εκ τούτου, αυξάνεται η πρόσληψη βιταμίνης C, αντιοξειδωτικών και άλλων θρεπτικών συστατικών.

6. Ενυδάτωση

Τα mocktails δεν είναι μόνο νόστιμα, αλλά περιέχουν και υψηλές ποσότητες νερού. Παρόλο που τα περισσότερα mocktails έχουν πολλά φρούτα, τα οποία είναι εξαιρετικά ενυδατικά και δροσιστικά, η βάση για αυτά τα ποτά είναι συνήθως μεταλλικό νερό, σόδα ή νερό καρύδας. Κατά τη δημιουργία του mocktail, μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε γάλα, φρούτα, λαχανικά και πράσινο τσάι. Αυτά τα συστατικά βοηθούν στην ενυδάτωση του οργανισμού και στη διατήρηση των λειτουργιών του στο βέλτιστο επίπεδο κατά τη διάρκεια της εξόδου μας.

7. Οικονομική επιλογή

Το αλκοόλ είναι συνήθως το πιο ακριβό συστατικό που μπαίνει σε ένα κοκτέιλ. Όταν αφαιρούμε το αλκοόλ από τη συνταγή, εξακολουθούμε να απολαμβάνουμε τις διαφορετικές γεύσεις του ποτού και ταυτόχρονα να εξοικονομούμε χρήματα.

8.Έλλειψη πονοκεφάλου

Αρκετοί παράγοντες συμβάλλουν στο γνωστό σε όλους μας ‘’hangover’’, όπως η αφυδάτωση και η φλεγμονή. Τα mocktail επιτρέπουν να απολαύσουμε όλες τις κοινωνικές εξόδους και συναντήσεις χωρίς τις παρατεταμένες και ενοχλητικές συνέπειες της κατανάλωσης αλκοόλ.

9. Ασφαλές για όλους

Το αλκοόλ μειώνει τις αναστολές και επηρεάζει την κρίση και τις δεξιότητες λήψης αποφάσεων. Οι επιδράσεις του στον εγκέφαλό μπορεί να οδηγήσουν σε επικίνδυνες ή ενοχλητικές καταστάσεις. Για παράδειγμα, χιλιάδες άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο λόγω οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Αντιθέτως, τα mocktails επιτρέπουν σε όλους να απολαύσουν ένα γευστικό υποκατάστατο αλκοόλ συμπεριλαμβανομένων των εγκύων, των χρονίως πασχόντων, των εφήβων, των οδηγών και των ατόμων που βρίσκονται υπό φαρμακευτική αγωγή.

10. Δεν προκαλούν εθισμό

Το αλκοόλ είναι μια εθιστική ουσία με εκατομμύρια ανθρώπους να πάσχουν από διαταραχή χρήσης αλκοόλ. Οι άνθρωποι πίνουν αλκοόλ για να βιώσουν μια απελευθέρωση ενδορφινών που προκαλούν ευεξία, και παρά τη βλάβη που προκαλεί, το επιθυμούν ξανά και ξανά. Τα mocktail απομακρύνουν τον κίνδυνο εθισμού στο αλκοόλ και τα συναφή προβλήματα.

11. Παρασκευάζονται εύκολα

Τα moctail είναι συνήθως εύκολο και γρήγορο να φτιαχτούν καθώς πολλά από αυτά απαιτούν μόνο λίγα υλικά. Το μόνο που χρειάζεται είναι η φαντασία σας και μπορείτε να ετοιμάσετε εντυπωσιακά mocktails για εσάς ή τους καλεσμένους.

Καλοκαιρινές Προτάσεις Mocktail

Για να λέμε την αλήθεια, υπάρχουν στην πραγματικότητα δύο τύποι mocktails που προσφέρονται σήμερα. Ο πρώτος, είναι απλώς ένας γρήγορος συνδυασμός χυμών φρούτων και αναψυκτικών χωρίς να γίνεται καμία προσπάθεια πιο προχωρημένης μίμησης του εμπνευσμένου κοκτέιλ. Ο δεύτερος, περιλαμβάνει τα mocktails που πηγαίνουν την έννοια ένα βήμα παραπέρα ενσωματώνοντας υλικά που προσθέτουν ένα υψηλότερο επίπεδο γεύσης και πολυπλοκότητας.

Πλέον, επειδή τα mocktails γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, ο αριθμός των συνταγών mocktail και το επίπεδο της μιξολογίας πίσω από αυτές είναι μεγαλύτερος από ποτέ.

Γι’ αυτό πριν παραγγείλετε κάποιο αλκοολούχο ρόφημα, ρωτήστε αν προσφέρεται η εναλλακτική εκδοχή του χωρίς αλκοόλ και με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη.

Για να αποφύγετε την προσθήκη ζάχαρης, παραλείψτε τα κανονικά αναψυκτικά και προτιμήστε σόδα, μεταλλικό νερό ή ανθρακούχο νερό με γεύση. Παρακάτω είναι τα καλύτερα μη αλκοολούχα ποτά που μπορείτε να παραγγείλετε:

  • Χυμός ροδάκινου με ανθρακούχο νερό και μια δόση λεμονιού ή/και lime, ή χυμός τζίντζερ (ως μια πιο κομψή εκδοχή του Shirley Temple)
  • Χυμός πορτοκαλιού και ανθρακούχο νερό με μια δόση χυμού τζίντζερ (αυτό μοιάζει με μιμόζα)
  • Τριμμένη μέντα με χυμό ανανά, ανθρακούχο νερό και μια δόση λεμονιού
  • Τριμμένα φρούτα του δάσους και ανθρακούχο νερό με μια δόση λεμονιού ή lime
  • Τριμμένο βασιλικό και αγγούρι με ανθρακούχο νερό και μια δόση λεμονιού

Μη αλκοολούχα ποτά χωρίς αλκοόλ

Υπάρχουν πολλά μη αλκοολούχα ποτά χωρίς αλκοόλ που μπορείτε να πιείτε αντί για αλκοόλ, όπως:

  1. Ανθρακούχο νερό και φρέσκο λάιμ.
  2.  Τριμμένα φρούτα του δάσους σε παγωμένο ανθρακούχο νερό.
  3. Virgin Bloody Mary. Για εκείνους που προτιμούν ένα πιο αλμυρό mocktail, αυτή η ανανεωμένη κλασική επιλογή είναι εξίσου καλή για όσους θέλουν να αποφεύγουν το αλκοόλ και να προσθέσουν λαχανικά.
  4. Virgin Mojito. Χωρίς ρούμι, ένα Mojito έχει περίπου 35-40 θερμίδες και λιγότερα από δύο κουταλιές ζάχαρης, οπότε είναι μια καλή επιλογή.

Συμβουλές για να τα απολαύσετε (π.χ. συνοδευτικά, πότε να καταναλωθούν κ.λ.π.)

Χρησιμοποιήστε πραγματικούς χυμούς φρούτων και μείγματα χωρίς θερμίδες

Φτιάξτε τα mocktail σας με φυσικούς χυμούς φρούτων χωρίς προσθήκη ζάχαρης και χρησιμοποιήστε ανθρακούχο νερό ή σόδα για να αυξήσετε τον όγκο και το ανθρακικό του.

Προσθέστε ολόκληρα κομμάτια φρούτων ή λαχανικών

Μπορείτε να αυξήσετε τις φυτικές ίνες και τις βιταμίνες στο mocktail σας προσθέτοντας κομμάτια ολόκληρων φρούτων ή λαχανικών. Χρησιμοποιήστε πλούσια σε αντιοξειδωτικά γλυκά φρούτα - όπως μούρα, σταφύλια ή πορτοκάλια - για να φτιάξετε φρουτώδη mocktail, ή λαχανικά όπως σπανάκι ή σέλινο για να φτιάξετε αλμυρά mocktails. Αν θέλετε τα φρούτα να λειτουργούν και ως παγάκια, επιλέξτε κατεψυγμένα κομμάτια.

Γαρνίρετε με φρέσκα βότανα ή μπαχαρικά

Τα βότανα και τα μπαχαρικά αυξάνουν τη γεύση, το χρώμα και τα αντιοξειδωτικά συστατικά των mocktail. Για παράδειγμα, μπορείτε να γαρνίρετε ένα ποτό με ένα κλαδάκι μέντας, μια φέτα λάιμ ή ένα ξυλάκι κανέλας.

Επιλέξτε ένα φανταχτερό ποτήρι

Κάντε τα mocktail σας να φαίνονται ιδιαίτερα εντυπωσιακά σερβίροντάς τα σε ποτήρι σαμπάνιας, κρασιού ή μαρτίνι.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Chaudhary Μ. , Sunita Μ. (2017). Types of cocktail and mocktails, sensory evaluation and its packaging. Asian Journal of Science and Technology. 8. 7104-7108.

Gémes K, Forsell Y, Janszky I, et al. Moderate alcohol consumption and depression - a longitudinal population-based study in Sweden. (2019) Acta Psychiatr Scand. 139(6):526-535. doi:10.1111/acps.13034

Harvey, A.J., Beaman, C.P. Acute alcohol intoxication and the cocktail party problem: do “mocktails” help or hinder?. (2021) Psychopharmacology 238, 3083–3093. https://doi.org/10.1007/s00213-021-05924-6

Hendriks HFJ. Alcohol and Human Health: What Is the Evidence?.(2020) Annu Rev Food Sci Technol.11:1-21. doi:10.1146/annurev-food-032519-051827

Hursel R, Viechtbauer W, Westerterp-Plantenga MS. The effects of green tea on weight loss and weight maintenance: a meta-analysis. (2009) Int J Obes (Lond). 33(9):956-961. doi:10.1038/ijo.2009.135

Ειρήνη Κοντοπίδου
Ειρήνη Κοντοπίδου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

H Eιρήνη Κοντοπίδου είναι Κλινικός Διαιτολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην χημεία και τεχνολογία τροφίμων. Εργάζεται ως ακαδημαϊκή υπεύθυνη του προγράμματος Διαιτολογίας του Μητροπολιτικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο γραφείο της στην Πυλαία Θεσσαλονίκης.