Διατροφή

Ελαιόλαδο: Ποια είναι η πραγματική του θέση στη Μεσογειακή Διατροφή;

12 Φεβρουαρίου 2016
2952 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
elaiolado kai elies

Photo source: www.bigstockphoto.com

Στα πλαίσια της 3ης Έκεθεσης ΕΞΠΟΤΡΟΦ είχα την ιδιαίτερη χαρά και τιμή να παρουσιάσω ένα από τα αγαπημένα μου τρόφιμα ως διαιτολόγος, το ελαιόλαδο. Συγκεκριμένα, στην ομιλία αυτή μίλησα για την πραγματική θέση του ελαιολάδου στη Μεσογειακή Διατροφή. Στο παρακάτω video μπορείτε να δείτε μια σύνοψη της κεντρικής μου ομιλίας ένω στο τέλος του άρθρου μπορείτε να την παρακολουθήσετε ολόκληρη.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν ορισμένα στατιστικά στοιχεία σε ότι αφορά την παραγωγή και την κατανάλωση του ελαιολάδου. Σε όλο τον κόσμο κάθε χρόνο παράγονται περίπου 2.000.000 τόνοι ελαιόλαδο. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής όπως είναι αναμενόμενο προέρχεται από τις χώρες της Μεσογείου, με την Ελλάδα να βρίσκεται την 3η θέση παγκοσμίως πράγωντας περίπου 400.000 τόνους ελαιόλαδο ετησίως. Σε ότι αφορά βέβαια την κατανάλωση ελαιολάδου οι Έλληνες έχουμε την υψηλότερη παγκοσμίως. Υπολογίζεται ότι ο μέσος Έλληνας καταναλώνει πάνω από 26 λίτρα ελαιόλαδο το χρόνο!

Εκτός από τα παραπάνω, κάτι που αξίζει να αναφερθεί είναι το γεγονός ότι όλα τα ελαιόλαδα δεν είναι ίδια, τόσο γευστικά όσο και διατροφικά. Συνήθως τα ελαιόλαδα κατηγοριοποιούνται με βάση τον βαθμό οξύτητάς τους, δηλαδή ανάλογα με το πόσο ελαϊκό οξύ περιέχουν. Υπάρχουν όμως και άλλοι παράγοντες που είναι σημαντικοί για την ποιότητα του ελαιολάδου, όπως για παράδειγμα η οσμή, η γεύση και το χρώμα. Ανώτερα θρεπτικά και γευστικά θεωρούνται τα παρθένα ελαιόλαδα, τα οποία παράγονται χωρίς καμία χημική επεξεργασία – όπως στύβουμε ένα πορτοκάλι για να πάρουμε το χυμό του έτσι παίρνουμε με φυσικό τρόπο το χυμό από τον καρπό της ελιάς. Αντίθετα, τα απλά ελαιόλαδο περιλαμβάνουν και ελαιόλαδα τα οποία για κάποιους λόγους δεν ήταν ποιοτικά (π.χ. επειδή οι ελιές αποθηκεύθηκαν σε υψηλές θερμοκρασίες πριν την επεξεργασία τους) και τα οποία έχουν υποστεί χημική επεξεργασία για να βελτιωθούν. Με την επεξεργασία αυτή όμως χάνονται και πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Στην αγορά, πάνω από το 50% της κατανάλωσης είναι μη παρθένα ελαιόλαδα.

Το ελαιόλαδο είναι ένα από τα χαρακτηριστικά συστατικά της Μεσογειακής Διατροφής. Τις τελευταίες δεκαετίες μεγάλος αριθμός επιστημονικών μελετών έχουν καταδείξει την θετική επίδραση της Μεσογειακής διατροφής στην υγεία μας (μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων, μεταβολικού συνδρόμου, νόσων Alzheimer και Parkinson, διαφόρων μορφών καρκίνου και μακροζωία). Σε αυτή την θετική επίδραση της Μεσογειακής Διατροφής συμβάλλει σημαντικά η κατανάλωση ελαιολάδου, κυρίως λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε μονοακόρεστα λιπαρά και φαινόλες οι οποίες είναι ουσίες με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον τον τελευταίο καιρό έχει προκαλέσει η αντικαρκινική δράση διαφόρων συστατικών του ελαιολάδου. Το ολεικό οξύ που περιέχει το ελαιόλαδο έχει βρεθεί ότι δρα αντικαρκινικά καταστέλωντας την δράση ογκογονιδίων, ενώ η ολεοκανθάλη έχει βρεθεί σε πειραματικό επίπεδο ότι μπορεί να καταστείλει την δράση των καρκινικών κυττάρων χωρίς να επηρεάσει τα υγιή κύτταρα.

  • Πηνελόπη Δουβόγιαννη
    Πηνελόπη Δουβόγιαννη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Πηνελόπη Δουβόγιαννη είναι Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) και πολυετή εμπειρία στην παχυσαρκία. Παρέχει τις διαιτολογικές της υπηρεσίες στο γραφείο της στην Καλαμάτα.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.