Διατροφή

Μέλι, το χρυσάφι της διατροφής μας

10 Φεβρουαρίου 2016
3623 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
Μέλι, το χρυσάφι της διατροφής μας

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η παρουσίασή μου αφορούσε στο μέλι, το χρυσάφι της διατροφής μας, χαρακτηρισμός ο οποίος αποδίδεται στο τρόφιμο περισσότερο λόγω των αποδιδόμενων ευεργετικών του δράσεων στον οργανισμό. Το μέλι αποτελεί ένα φυσικό γλυκό τρόφιμο και ο ρόλος του στη ζωή του ανθρώπου είναι σημαντικός ήδη από τα αρχαία χρόνια, ως τρόφιμο, αλλά και ως συστατικό φαρμακευτικών σκευασμάτων αλλά και ως θρησκευτικό στοιχείο.

Στη συνέχεια, μπορείτε να παρακολουθήσετε τη συνέντευξή μου στο medNutrition συνοψίζοντας την ομιλία μου, ενώ η πλήρης παρουσίαση παρατίθεται στο τέλος του άρθρου.

Πιο αναλυτικά, αναφορικά με τη διατροφική σύσταση του μελιού:

  • Αποτελείται κυρίως από υδατάνθρακες και πιο συγκεκριμένα σε μεγαλύτερη αναλογία τους μονοσακχαρίτες γλυκόζη και φρουκτόζη σε ίση αναλογία
  • Περιέχει περισσότερα από 200 συστατικά εκτός των υδατανθράκων, μεταξύ των οποίων βιταμίνες του συμπλέγματος Β και βιταμίνη C αλλά και μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως το ασβέστιο, ο σίδηρος, το κάλιο και το νάτριο.

Λόγω της πληθώρας των συστατικών που περιέχει το μέλι, του έχουν αποδοθεί:

  • Αντιοξειδωτικές
  • Αντιμικροβιακές
  • Επουλωτικές
  • Αντικαρκινικές και αντιμεταστατικές
  • Αντιφλεγμονώδεις
  • Ανοσοκατασταλτικές και
  • Καρδιοπροστατευτικές,
    ιδιότητες, με ελάχιστες από αυτές να είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες. Το μέλι δρα επίσης ως πρεβιοτικός παράγοντας, ενώ είναι πολύ καλύτερα ανεκτό από τον οργανισμό σε σύγκριση με τη ζάχαρη, καθώς προκαλεί μικρότερη αύξηση του σακχάρου στο αίμα.

Το μέλι κατέχει σημαντική θέση στη μαγειρική, καθώς δρα ως:

  • βελτιωτικό της γεύσης
  • γαλακτωματοποιητής σε μείγματα όπως οι σάλτσες
  • ενυδατική ουσία και
  • συντηρητικό

ενώ έχει ελαφρώς πιο γλυκιά γεύση από τη ζάχαρη, συνεπώς προσθέτοντας μικρότερη ποσότητα μελιού μπορούμε να πετύχουμε ίδιας έντασης γλυκύτητα με τη ζάχαρη.

Υπάρχουν περισσότερες από 200 διαφορετικές ποικιλίες μελιού, οι οποίες διαφέρουν στο χρώμα, τη γεύση και το άρωμα, στοιχεία τα οποία εξαρτώνται κυρίως από το φυτό από το οποίο προήλθε το νέκταρ. Το σκουρότερο χρώμα στο μέλι είναι ενδεικτικό μεγαλύτερης περιεκτικότητας σε αντιοξειδωτικά. Επιπρόσθετα, πρόσφατη ελληνική μελέτη που συγκρίνει διαφορετικές ποικιλίες ελληνικών μελιών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το μέλι που προέρχεται από κωνοφόρα δέντρα (πεύκο και έλατο) είναι το πιο πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και είναι πιθανότερο να έχει αντικαρκινικές δράσεις.

Συνοψίζοντας, μέσω της ανασκόπησης της βιβλιογραφίας που πραγματοποίησα για την προετοιμασία της ομιλίας, ανακάλυψα την ποικιλία των διαφορετικών δράσεων και ιδιοτήτων που αποδίδονται στο μέλι και την εξέχουσα θέση που αυτό κατέχει στη ζωή των ανθρώπων από αρχαιοτάτων χρόνων, παρά το γεγονός ότι ελάχιστες από αυτές τις δράσεις είναι αποδεδειγμένες, συνεπώς αποτελεί ένα πολλά υποσχόμενο τρόφιμο προς διερεύνηση από τους επιστήμονες της υγείας.

  • Αλεξάνδρα Γεωργίου
    Αλεξάνδρα Γεωργίου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc. PhD - c

    H Αλεξάνδρα Γεωργίου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην Κλινική Διατροφή (διατροφική διαχείριση και αντιμετώπιση κλινικών περιστατικών). Είναι επιστημονική συνεργάτης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, πραγματοποιεί το διδακτορικό της στο ίδιο ίδρυμα και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό της γραφείο στον Άλιμο.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.