Διατροφή

Οι τροφές που έχουν ισχυρισμούς υγείας είναι πιο υγιεινές από εκείνες που δεν έχουν;

της Κατερίνας Χατζηράϊ
11 Ιουλίου 2015
1 λεπτό να διαβαστεί
gynaika pou koita trofima sto supermarket

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το γεγονός ότι ο επιπολασμός της παχυσαρκίας έχει αυξηθεί ραγδαία κατά την τελευταία εικοσαετία, έχει οδηγήσει τους ερευνητές να αναζητήσουν περαιτέρω παρεμβάσεις για την προαγωγή υγιεινών διατροφικών προτύπων. Η αλλαγή στην διατροφική συμπεριφορά των ατόμων τα τελευταία χρόνια οφείλεται κυρίως σε περιβαλλοντικούς παράγοντες, όπως η μεγάλη διαθεσιμότητα των έτοιμων τροφίμων εκτός σπιτιού, αλλά και η υπερβολική προώθησή τους μέσω των διαφημίσεων. Για τον λόγο αυτό, πολλοί δημόσιοι και ιδιωτικοί οργανισμοί υγείας έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους να αναπτύξουν στρατηγικές για την υιοθέτηση καλύτερων διατροφικών συνηθειών.

Στρατηγικές για την υιοθέτηση μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής

Παρακάτω αναφέρουμε κάποιες στρατηγικές που έχουν διαμορφωθεί για τον σκοπό αυτό.

  1. Περιορισμός της προώθησης τροφίμων σε παιδιά μέσω των διαφημίσεων.
  2. Παροχή διατροφικών πληροφοριών μέσω των ετικετών στα τρόφιμα.
  3. Βελτίωση της ποιότητας των τροφίμων στα σχολεία, όπως για παράδειγμα η αύξηση της διαθεσιμότητας φρούτων και λαχανικών, αλλά και ο περιορισμός των αυτόματων μηχανημάτων πώλησης ροφημάτων πλούσιων σε ζάχαρη και γλυκισμάτων.
  4. Επιβολή ορίων όσον αφορά το μέγεθος των μερίδων.
  5. Εφαρμογή στοχευόμενων φόρων (σε αναψυκτικά και άλλα τρόφιμα μικρής θρεπτικής αξίας). Πέρα όμως από τις στρατηγικές αυτές, οι ίδιοι οι καταναλωτές είναι πιο ευαισθητοποιημένοι όσον αφορά την απόκτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών, με αποτέλεσμα να επιλέγουν πιο συνειδητά τα τρόφιμα που αγοράζουν. Συνήθως τα τρόφιμα που έχουν ισχυρισμούς υγείας, για παράδειγμα τρόφιμα χαμηλά σε λιπαρά ή πλούσια σε φυτικές ίνες, έχουν την μεγαλύτερη απήχηση από τους καταναλωτές καθώς θεωρούνται πιο υγιεινά.

Ποια είναι όμως η αντίληψη των καταναλωτών για τα τρόφιμα με ισχυρισμούς υγείας;

Πολλές φορές οι καταναλωτές δεν αντιλαμβάνονται με σαφήνεια τις διατροφικές πληροφορίες που παρέχουν οι ετικέτες των τροφίμων, με αποτέλεσμα να μην κατανοούν ποιες είναι ακριβώς οι ιδιότητες του τροφίμου- έτσι το επιλέγουν χωρίς πλήρη επίγνωση. Εκτός αυτού, υπάρχει μια τάση να γίνεται κατηγοριοποίηση των τροφίμων σε «υγιεινά» και «ανθυγιεινά».

Ως υγιεινά θεωρούνται συνήθως εκείνα που έχουν μειωμένη θερμιδική αξία. Αντίθετα, ως ανθυγιεινά τρόφιμα θεωρούνται τα υψηλής θερμιδικής αξίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υποεκτιμούνται οι θερμίδες των «υγιεινών» τροφίμων και ως εκ τούτου να γίνεται υπερκατανάλωσή τους. Με τον τρόπο αυτό ένα «υγιεινό» τρόφιμο γίνεται «ανθυγιεινό» εφόσον υπερκαταναλώνεται.

Συμπέρασμα

Είναι σημαντικό να μην ξεχνάμε ότι ο τρόπος και η ποσότητα που καταναλώνεται ένα τρόφιμο είναι αυτό που το καθιστά «υγιεινό» ή «ανθυγιεινό» ενώ δεν υπάρχει καμία τροφή που να μπορεί να θεωρηθεί από μόνη της πανάκεια αν δεν αποτελεί μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής.

  • Κατερίνα Χατζήραϊ
    Κατερίνα Χατζήραϊ Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.