Συστάσεις Διατροφής

Τεστ που υπόσχονται απώλεια βάρους: Παραμύθι χωρίς happy end

Νικόλαου Παπασπανού
11 Ιουνίου 2014
2112 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
stoxos

Photo source: www.bigstockphoto.com

Πιστεύετε ότι απλά κρατώντας 2 μεταλλικές βέργες ή αναλύοντας το DNA σας μπορείτε να εντοπίσετε τα «άσχημα» τρόφιμα που ευθύνονται για το αυξημένο σας βάρος; Δυστυχώς η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική. Τα διάφορα «τεστ δυσανεξίας» ή «τεστ τροφικής υπερευαισθησίας», αλλά και τα τεστ DNA που μπορεί να έχετε ακούσει, δεν έχουν καμία επιστημονική βάση και καμία έρευνα που να τα υποστηρίζει. Ας πάρουμε τα πράγματα με της σειρά. 

  • Η “τροφική δυσανεξία” αναφέρεται στην διαταραχή της φυσιολογίας του οργανισμού μετά την κατανάλωση κάποιου διατροφικού συστατικού, διαταραχή που εκφράζεται με κλινικά συμπτώματα όπως διάρροιες, εμετούς κ.α. Κλασικά παραδείγματα δυσανεξίας, είναι η δυσανεξία στη λακτόζη και η δυσανεξία στη γλουτένη (κοιλιοκάκη).
  • Ο όρος «τροφική υπερευαισθησία» αναφέρεται σε μια καθυστερημένη αλλεργική αντίδραση προερχόμενη από διατροφικά συστατικά, τα συμπτώματα της οποίας για να εμφανισθούν, μπορεί να περάσουν από μερικές ώρες έως και ημέρες. Στην τροφική υπερευαισθησία εμπλέκεται το ανοσοποιητικό σύστημα και συγκεκριμένα οι ανοσοφαιρίνες τύπου G (IgG), οι οποίες προσδιορίζονται από τεστ. Οι τροφικές όμως υπερευαισθησίες αποτελούν στην ουσία αλλεργικές αντιδράσεις των τροφών στους ανθρώπους με κλασικότερα συμπτώματα τον κνησμό και τις πεπτικές διαταραχές. Σε καμία περίπτωση όμως δεν θα βρούμε επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, που να καταλήγει στο ότι η τροφική υπερευαισθησία οδηγεί σε αύξηση βάρους.
  • Όσο για τα τεστ DNA, δεν είναι εφικτή ακόμη η αξιόπιστη ερμηνεία των αποτελεσμάτων του τεστ DNA, γιατί δεν είναι γνωστές οι αλληλεπιδράσεις των γονιδίων με τη διατροφή. Επομένως δεν μπορεί να γίνει καμία συσχέτιση ανάμεσα στην ανάλυση του DNA και τον καθορισμό του διατροφικού πλάνου, για την απώλεια βάρους.

Δυστυχώς υπάρχει μόνο ένας τρόπος που μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια βάρους, να δημιουργηθεί αρνητικό ισοζύγιο ενέργειας. Δηλαδή η ενέργεια, επομένως η ποσότητα τροφής, που λαμβάνει κάποιος να είναι λιγότερη από αυτή που χρειάζεται ο οργανισμός του. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μειώνοντας την πρόσληψη ενέργειας, άρα το φαγητό, και αυξάνοντας την δαπάνη ενέργειας από τον οργανισμό, επομένως βάζοντας την άσκηση στην καθημερινότητα. Δεν χρειάζεται κόπο, αλλά τρόπο για αυτό απευθυνθείτε σε πτυχιούχους διαιτολόγους, ζητώντας να δείτε πάντα το πτυχίο τους και την άδεια του διαιτολογικού τους γραφείου.

  • Νικόλαος Παπασπανός
    Νικόλαος Παπασπανός Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

    Είναι απόφοιτος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών. Πραγματοποιεί το μεταπτυχιακό του με θέμα «Άσκηση και ποιότητα Ζωής». Είναι εκπαιδευτής κλινικής διατροφής και έχει ειδικευτεί στην κατ'οίκων παρεντερική σίτιση. Διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στη Θεσσαλονίκη και την Κοζάνη.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.