743
Συστάσεις Διατροφής

Πάω στο σουπερμάρκετ προετοιμασμένος

27 Νοεμβρίου 2014
Πάω στο σουπερμάρκετ προετοιμασμένος

Photo source: www.bigstockphoto.com

Γεια σας! Κοντά σας στο μικρόφωνο, η κλινική διαιτολόγος Νικολέττα Ντορζή, για να σας βοηθήσει να πηγαίνετε προετοιμασμένοι στο σουπερμάρκετ και να κάνετε τις αγορές που αρμόζουν στη διατροφή σας.

Στο σημερινό podcast, θα ασχοληθούμε με το πως να προετοιμαστείτε κατάλληλα πριν πάτε στο σουπερμάρκετ ώστε να αποφύγετε να αγοράσετε περιττά τρόφιμα που δε θα καταναλώσετε. Η οικονομική κρίση δεν επιτρέπει περιττά έξοδα, γι’ αυτό η σωστή και μελετημένη λίστα αγορών θα βοηθήσει όχι μόνο την υγεία σας, αλλά και την τσέπη σας.

Τα ψώνια στο σουπερμάρκετ, είναι μια ευχάριστη συνήθεια, αλλά είναι και ανάγκη. Ωστόσο, αν δεν πάτε σωστά προετοιμασμένοι, μπορεί να καταλήξετε να ξοδεύετε τα λεφτά σας σε πράγματα που δεν χρειάζεστε πραγματικά.

Πριν μάθετε τα πάντα για το πως να πάτε στο σουπερμάρκετ προετοιμασμένοι, ας ακούσουμε ένα διαφημιστικό σποτ.

Ας επανέλθουμε λοιπόν στο θέμα μας και τι πρέπει να κάνετε, έτσι ώστε να πηγαίνετε στο σουπερμάρκετ προετοιμασμένοι.

Πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε δείγμα 2.000 νοικοκυριών έδειξε ότι η μηνιαία δαπάνη στο σουπερμάρκετ είναι ευθέως ανάλογη του διαθέσιμου μηνιαίου εισοδήματος. Και εξηγώ, σε μηνιαίο εισόδημα μέχρι 500 ευρώ η μηνιαία δαπάνη είναι περίπου 190 ευρώ τον μήνα, σε εισόδημα από 500 έως 999 ευρώ είναι περίπου 235 ευρώ, σε εισόδημα από 1.000 έως 1.455 ευρώ είναι περίπου 298 ευρώ, ενώ σε εισόδημα άνω των 3.000 ευρώ η μηνιαία δαπάνη αγορών στο σουπερμάρκετ είναι περίπου 450 ευρώ.

Το βασικότερο εργαλείο για να μπορέσει ο σύγχρονος καταναλωτής να οργανώσει την αγορά των προϊόντων (τρόφιμα και λοιπά είδη) που του είναι απαραίτητα στην καθημερινότητά του από ένα σουπερμάρκετ είναι να φτιάξει την λεγόμενη «λίστα αγορών». Με τον τρόπο αυτό, αποφεύγει την αγορά προϊόντων τα οποία ήδη υπάρχουν στο ψυγείο, στον καταψύκτη και στο ντουλάπι και εξοικονομούνται χρήματα από τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Γι’ αυτό, πριν ξεκινήσετε για το σουπερμάρκετ, ακολουθήστε 4 απλά βήματα:

Α) Σχεδιασμός λίστας

Το πρώτο βήμα είναι να σχεδιάσετε μία λίστα, η οποία θα περιλαμβάνει κατηγορίες τροφίμων και λοιπών προϊόντων, που θα συνοδεύονται από τον απαραίτητο χώρο για να γράψετε άλλες πληροφορίες που θα θέλατε να προσθέσετε. Ένας καλός τρόπος για να τη σχεδιάσετε είναι να λάβετε υπόψη το μοντέλο της μεσογειακής διατροφής, από το οποίο μπορείτε να καθορίσετε τη συχνότητα αγοράς ορισμένων προϊόντων.

Με βάση το μοντέλο της μεσογειακής διατροφής πρέπει να καταναλώνετε:

Καθημερινά

  • Ψωμί πολύσπορο, φρυγανιές ολικής αλέσεως, αναποφλοίωτο ρύζι, ζυμαρικά ολικής αλέσεως, πλιγούρι και πατάτες
  • Όσπρια και ξηρούς καρπούς
  • Λαχανικά
  • Φρούτα
  • Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Ελαιόλαδο και ελιές

Λίγες φορές την εβδομάδα

  • Ψάρια, πουλερικά και αβγά

Λίγες φορές το μήνα ή συχνότερα, αρκεί να είναι μικρές οι ποσότητες

  • Κόκκινο κρέας και αλλαντικά
  • Και πολύ σπανιότερα γλυκά

Περισσότερα, όμως για τις ποσότητες των μερίδων, μπορείτε να δείτε στη καμπάνια του Mednutrition στο www.megethosmeridas.gr

Το επόμενο βήμα είναι να εντάξετε στη λίστα αυτή και άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως καθαριστικά, είδη υγιεινής ή χαρτικά, που είναι απαραίτητα για το νοικοκυριό. Μην παραλείψετε να προσθέσετε μία επιπλέον κατηγορία με κενά πεδία για προϊόντα που δεν ανήκουν στις προηγούμενες κατηγορίες ή που δεν αγοράζετε συχνά. Στο τέλος της λίστας που έχετε σχεδιάσει θα πρέπει να υπάρχει χώρος για να σημειώσετε κάποια είδη προϊόντων τα όποια ενδέχεται να είναι σε προσφορά στο σουπερμάρκετ.

Β) Συμπλήρωση λίστας

Το τρίτο βήμα είναι να ελέγξετε το ψυγείο σας, τον καταψύκτη και το ντουλάπι σας, ώστε να δείτε τι περιέχουν και τι πρέπει να αγοράσετε, πάντα σε συνδυασμό με τα γεύματα που έχετε προγραμματίσει να παρασκευάσετε μέσα στην εβδομάδα.

Το τέταρτο βήμα είναι να λάβετε υπόψη την ευπάθεια ορισμένων προϊόντων ή την ημερομηνία λήξης που αναγράφεται στη συσκευασία τους. Αν, για παράδειγμα, η μπανάνα είναι ώριμη, θα πρέπει να καταναλωθεί σε μικρό χρονικό διάστημα, αλλιώς θα μαυρίσει. Επίσης, το γάλα θα πρέπει να καταναλωθεί σύμφωνα με την αναγραφόμενη ημερομηνία λήξης. Υπάρχουν, λοιπόν, κάποια προϊόντα τα οποία θα πρέπει να καταναλώνονται μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα –ώστε να μη μειώνεται η θρεπτική αξία τους και να μη γίνονται επικίνδυνα για την υγεία του ανθρώπινου οργανισμού–, επομένως η αγορά τους θα πρέπει να προγραμματίζεται και με κριτήριο αυτό το χαρακτηριστικό.

Πριν κλείσουμε, έχω για σας μια πολύ χρήσιμη συμβουλή Όταν πηγαίνετε για ψώνια στο σουπερμάρκετ, ακόμα κι αν ψωνίζετε με λίστα αγορών, φροντίστε να μην είσαστε με «άδειο στομάχι», γιατί η αίσθηση της πείνας μπορεί να σας παρασύρει στην αγορά τροφίμων που δεν χρειάζεστε στην πραγματικότητα. Μέχρι την επόμενη φορά, που θα με ακούσετε, δοκιμάστε να κάνετε την δική σας λίστα αγορών.

  • Νικολέττα Ντορζή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc., RD

    Η Νικολέττα Ντορζή είναι Κλινική Διαιτολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (Msc) στην Κλινική Διαιτολογία που ασχολείται με διάφορες ασθένειες και με πολύχρονη πείρα σε παιδική παχυσαρκία. Εργάζεται ως ιδιώτης κλινική διαιτολόγος και παράλληλα εργάζεται σαν εκπαιδεύτρια του τμήματος διαιτολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

×
×