Συστάσεις Διατροφής

Μπορεί κάτι Γλυκό και Νόστιμο να είναι και Θρεπτικό;

08 Ιουνίου 2021
1452 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
borei-kati-glyko-kai-nostimo-na-einai-kai-threptiko

Όταν ρωτάω τους διαιτώμενούς μου ποια τρόφιμα θεωρούν θρεπτικά, η πρώτη και πιο συχνή απάντηση είναι: τα φρούτα και τα λαχανικά. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουμε συνδυάσει αυτές τις τροφές με πληθώρα βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Όταν όμως έρχεται η ώρα να αναφερθούμε στη γλυκιά γεύση και τα γλυκίσματα, η διάθεσή τους γίνεται κάπως ενοχική, καθώς έχουν στο μυαλό τους ότι μάλλον πρέπει να τα βγάλουν από τη διατροφή τους. Σαν η απόλαυση και η θρεπτικότητα να μην πηγαίνουν μαζί. Μάλιστα έχω ακούσει και την ατάκα «γιατί τα νόστιμα να μην είναι και υγιεινά;». Σε αυτό το ερώτημα σας έχω την απάντηση και τα νέα είναι πολύ καλά:

Κάτι γλυκό και νόστιμο μπορεί σίγουρα να είναι και υγιεινό!

Δε χρειάζεται να αποχωριστείτε τη γλυκιά γεύση, αλλά να κάνετε έξυπνες γλυκές επιλογές.

Τι κάνει ένα τρόφιμο θρεπτικό

Η θρεπτικότητα έχει να κάνει με τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το σώμα μας καθημερινά για να λειτουργήσει καλά στο σύνολό του. Αυτά τα συστατικά είναι πρωτίστως οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λιπαρά. Πέρα από αυτά τα τρία βασικά συστατικά, το σώμα μας χρειάζεται βιταμίνες (βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη Α, D, E, K και C) μέταλλα και ιχνοστοιχεία (σίδηρος, ασβέστιο, μαγνήσιο κ.ά.), φυτικές ίνες, νερό και ένζυμα. Για να τα προσλάβουμε όλα αυτά χρειάζεται να καταναλώνουμε πληθώρα τροφών, από όλες τις ομάδες.

Πέρα από τη θρέψη, οι τροφές που τρώμε είναι πολύ σημαντικό να είναι και νόστιμες.

Άλλωστε, η καλή διατροφή είναι η ισορροπία ανάμεσα σε αυτά που είναι καλό να τρώμε και αυτά που μας αρέσουν και είναι νόστιμα!

Ένα γλυκό μπορεί να είναι θρεπτικό;

Πολύ καλά τα νέα για τους γλυκατζήδες καθώς δε χρειάζεται να στερηθείτε τη γλυκιά γεύση, απλώς να εντάξετε στη διατροφή σας έξυπνες γλυκές εναλλακτικές, όπως οι ακόλουθες:

Μπάρες δημητριακών ολικής άλεσης

Στο εμπόριο θα βρείτε πληθώρα μπαρών με γλυκιά γεύση, όπως μπάρες με σοκολάτα. Ωστόσο, μπάρα από μπάρα διαφέρει καθώς κάποιες μπορεί να είναι βόμβα ζάχαρης και θερμίδων. ‘Ετσι, είναι σημαντικό να ελέγχετε την ετικέτα. Επιλέξτε μπάρες με δημητριακά ολικής άλεσης (όπως σιτάρι ολικής άλεσης) και βρώμη, δίνοντας βάση στα χαμηλά πρόσθετα σάκχαρα και τις χαμηλές θερμίδες. Έτσι, θα καταναλώσετε μία γλυκιά λιχουδιά η οποία θα σας δώσει φυτικές ίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που είναι σημαντικές για το μεταβολισμό και τη λειτουργία των νεύρων και των μυών, σίδηρο, ασβέστιο και ενέργεια!

Δημητριακά ολικής άλεσης με φρούτα ή σοκολάτα

Θα σας εξομολογηθώ κάτι… Μου αρέσει να ξεχωρίζω τις νιφάδες με επικάλυψη σοκολάτας στο κουτί των δημητριακών και να τρώω μία χουφτίτσα ως σνακ! Είναι τραγανές και γλυκές και μου καλύπτουν την ανάγκη για γλυκό. Προσέχω όμως και πάλι την ετικέτα για να σιγουρευτώ για τη χαμηλή τους περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Έτσι ταυτόχρονα ξέρω ότι τρώω κάτι υγιεινό γιατί είναι δημητριακό ολικής άλεσης με σοκολάτα, οπότε win win κατάσταση! Και γλυκιά γεύση και φυτικές ίνες με βιταμίνες.

Γλυκό του κουταλιού

Μπορεί να μην το είχατε σε υπόληψη αλλά το γλυκό του κουταλιού περιέχει και βιταμίνες αλλά και φυτικές ίνες από το φρούτο το οποίο χρησιμοποιείται. Ωστόσο, χρειάζεται προσοχή στην ποσότητα γιατί ακόμα και τα γλυκά του κουταλιού που αναγράφουν στην ετικέτα «χωρίς ζάχαρη» εννοούν την ζάχαρη με τη μορφή που την ξέρουμε και περιέχουν άλλου είδους σάκχαρα. Περιέχουν χυμούς φρούτων, όπως μήλου ή σταφυλιού, συνεπώς έχουν πρόσθετα σάκχαρα από τους χυμούς αυτούς.

Μελεκούνι ή Παστέλι

Μετά τις μπάρες είναι η δεύτερη αγαπημένη μου λιχουδιά. Περιέχει μέλι που ουσιαστικά είναι απλό σάκχαρο συνεπώς χρειάζεται λίγη προσοχή στην ποσότητα. Στα καλά στοιχεία του, πέρα από ενέργεια θα σας δώσει και καλά λιπαρά λόγω του σουσαμιού ή των ξηρών καρπών, φυτικές ίνες, ασβέστιο, σίδηρο και μαγνήσιο για ένα υγιές μυοσκελετικό σύστημα.

Μαύρη σοκολάτα

Απλή, λιτή και απέριττη η μαύρη σοκολάτα περιέχει αντιοξειδωτικά, καλά λιπαρά, πρωτεΐνη, σίδηρο, φυτικές ίνες, ασβέστιο και μαγνήσιο. Έχω παρατηρήσει ότι αρκετοί πιστεύουν πως η μαύρη σοκολάτα δεν έχει ζάχαρη. Εάν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία δυστυχώς θα χρειαστεί να σας διαψεύσω, καθώς η μαύρη σοκολάτα περιέχει ζάχαρη, συνεπώς μία ποσότητα της τάξης των 20γρ την ημέρα (περίπου 2 πλακέ σοκολατάκια) είναι αρκετή.

Είμαι βέβαιη πως μπορείτε να σκεφτείτε αρκετές ακόμα ισορροπημένες γλυκές λιχουδιές που θα σας βοηθήσουν να μείνετε στη καλή διατροφή σας, αλλά και να απολαμβάνετε καθημερινά τη γλυκιά γεύση! Η ενσωμάτωση στο διατροφικό σας πλάνο τέτοιων εναλλακτικών, ακόμα και σε καθημερινή βάση, μπορεί να σας βοηθήσει να αποφύγετε τις λιγούρες και τις υπερκαταναλώσεις γλυκών.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Adrian Meule, Julia M Hormes. Chocolate versions of the Food Cravings Questionnaires. Associations with chocolate exposure-induced salivary flow and ad libitum chocolate consumption. Appetite. 2015 Aug;91:256-65. doi: 10.1016/j.appet.2015.04.054. Epub 2015 Apr 23.

Ariana M Chao, Carlos M Grilo, Rajita Sinha. Food cravings, binge eating, and eating disorder psychopathology: Exploring the moderating roles of gender and race. Eat Behav. 2016 Apr;21:41-7. doi: 10.1016/j.eatbeh.2015.12.007. Epub 2015 Dec 18.

Εύα Τσάκου
Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.