743
Συστάσεις Διατροφής

Δίαιτα φτωχή σε λίπη ή σε υδατάνθρακες;

Δίαιτα φτωχή σε λίπη ή σε υδατάνθρακες;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ένας είναι ο τρόπος για να χάσετε βάρος: να μειώσετε την ενέργεια που προσλαμβάνετε ώστε να είναι λιγότερη από αυτή που καταναλώνετε. Αυτό είναι το λεγόμενο ισοζύγιο ενέργειας που θα έχετε ακούσει πολλές φορές εμάς τους διαιτολόγους να εξηγούμε. Θα κατανοήσετε περισσότερο το ισοζύγιο αν περιηγηθείτε στην ιστοσελίδα του mednutrition για τα μαθηματικά των θερμίδων. Για να μειώσουμε ενέργεια πρέπει να μειώσουμε κάποιο από τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν θερμίδες, δηλαδή από τους υδατάνθρακες ή από τα λιπαρά.

Έτσι προκύπτουν τα δύο είδη διαιτών, η δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες και η δίαιτα χαμηλή σε λίπη.

Αρκετές φορές μου λένε “έκοψα το ψωμί και αδυνάτισα“ ή “δεν τρώω καθόλου υδατάνθρακες” και έτσι διατηρώ το βάρος μου.

Πολλά χρόνια οι επιστήμονες αναλύουν και διερευνούν τις δίαιτες αυτές και τις επιπτώσεις τους τόσο στο βάρος, αλλά και σε άλλους δείκτες υγείας. Ας μην το ξεχνάμε οτι δεν είναι όλα μόνο θέμα κιλών και βάρους αλλά έχει μεγάλη σημασία και η επίδραση της διατροφής μας στην υγεία και σε βιοχημικούς δείκτες, όπως η χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια που σχετίζονται με αυτή. Τι έχει προκύψει μέχρι τώρα από τη διαμάχη αυτή μεταξύ δίαιτας χαμηλής σε υδατάνθρακες και χαμηλής σε λίπη; Τα αποτελέσματα των ερευνών αρχίζουν και ξεκαθαρίζουν κάπως το τοπίο. Φαίνεται οτι η κάθε δίαιτα έχει διαφορετική επίδραση σε βιοχημικούς δείκτες και στον χρόνο απώλειας των κιλών.

Η δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες φαίνεται να μειώνει τα τριγλυκερίδια και να αυξάνει την “καλή” χοληστερόλη, ενώ όσον αφορά στα κιλά, είναι ιδανική για αυτούς που βιάζονται να χάσουν βάρος, γιατί η απώλεια κιλών είναι γρήγορη - μετά από 6 μήνες ωστόσο, κάποια κιλά. επαναπροσλαμβάνονται και το αποτέλεσμα είναι το ίδιο με τη δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά. Έτσι, όταν κάποιος θέλει να μειώσει τα τριγλυκερίδια ή θέλει να έχει γρήγορη απώλεια κιλών η δίαιτα αυτή αποτελεί μια καλή λύση. Μην ξεχνάτε όμως - είναι απαραίτητο να γίνει με τη βοήθεια διαιτολόγου γιατί δεν παύει να είναι μια αρκετά στερητική δίαιτα, που παρουσιάζει ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά. Από την άλλη μεριά, μια δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά έχει μακροπρόθεσμα αποτελέσματα στην απώλεια κιλών και είναι η εφαρμογή και η υιοθέτησή της είναι πιο εύκολη.

Γιατί όμως να ασχολούμαστε με πρότυπα που είναι μακριά από την Μεσογειακή Διατροφή, που μας εκφράζει σαν λαό και είναι πιο εύκολο να εφαρμοστεί. Ας δούμε τη Μεσογειακή διατροφή, σε σύγκριση με τις άλλες δίαιτες. Μια μελέτη που ασχολήθηκε με αυτή τη σύγκριση, κατέληξε στο εξής συμπέρασμα: η μεσογειακή διατροφή και η χαμηλή σε υδατάνθρακες δίαιτα έχουν παρόμοια αποτελέσματα όσον αφορά στην απώλεια βάρους και στους βιοχημικούς δείκτες με τη χαμηλή σε λιπαρά δίαιτα.

Βέβαια, η επιλογή του μοντέλου διατροφής που θα ακολουθήσετε, πρέπει να γίνει μετά από συζήτησή σας με τον διαιτολόγο σας, ο οποίος ανάλογα με τον τρόπο ζωής σας, αλλά και με τους στόχους, δηλαδή αν αφορούν μόνο το βάρος ή και κάποιους δείκτες υγείας θα επιλέξει ποιο πρότυπο σας ταιριάζει. Μην ξεχνάμε οτι σκοπός δεν είναι μόνο να χάσετε τα κιλά, αλλά και να διατηρήσετε ένα πρότυπο διατροφής, ώστε να συντηρήσετε το βάρος σας και η Μεσογειακή διατροφή είναι αρκετά εύκολο να την τηρούμε στη χώρα μας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Bueno NB, de Melo IS, de Oliveira SL Very-low-carbohydrate ketogenic diet v. low-fat diet for long-term weight loss: a meta-analysis of randomised controlled trials. Br J Nutr. 2013 Oct;110(7): 1178-87.

Shai I, Schwarzfuchs D, Henkin Y, Shahar DR, Witkow S, Greenberg I, Golan R, Fraser D, Bolotin A, Vardi H, Tangi-Rozental O, Zuk-Ramot R, Sarusi B, Brickner D, Schwartz Z, Sheiner E, Marko R, Katorza E, Thiery J, Fiedler GM, Blüher M, Stumvoll M, Stampfer MJ; Dietary Intervention Randomized Controlled Trial (DIRECT) Group.Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet.N Engl J Med. 2008 Jul 17;359(3):229-41

  • Κατερίνα Φαντούση Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Κατερίνα Φαντούση είναι Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος και Τεχνολόγος Ιατρικών Εργαστηρίων. Σπούδασε στο τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων από όπου αποφοίτησε τον Ιούνιο του 2001. Εκπόνησε πτυχιακή εργασία με θέμα « Αυτοάνοσα Νοσήματα και Γονιδιακή θεραπεία» με βαθμό 10. Συνέχισε της σπουδές της στο τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου όπου εισήχθηκε με κατατακτήριες εξετάσεις.

     

×
×