Συστάσεις Διατροφής

Το ξύδι στη διατροφή σας: οφέλη πέρα από τα προφανή

14 Μαρτίου 2017
1 λεπτό να διαβαστεί

«Πιές ξύδι να σου περάσει», μια φράση που την χρησιμοποιούμε πάρα πολύ συχνά! Έχει όμως κάποια βάση;

Τί είναι τελικά το ξύδι; Η κατανάλωσή του θα με οφελήσει;

Η ιστορία του ξυδιού ξεκινάει απο πολύ παλιά. Η παλαιότερη γνωστή χρήση ξυδιού, χρονολογείται περίπου πριν απο 10.000 χρόνια, ενώ το αρωματικό ξύδι φαίνεται πως παράγεται και να πωλείται ως εμπορικό προϊόν εδώ και περίπου 5.000 χρόνια. Αναφορές για τη χρήση ξυδιού έχουμε απο τους Βαβυλώνιους, του Αιγύπτιους,τον Ιπποκράτη, τους Κινέζους μέχρι και σήμερα. Οι Έλληνες το χρησιμοποιούσαν ευρύτατα στη μαγειρική και φαίνεται να είναι οι πρώτοι που διέκριναν διαφορές στην ποιότητα σύμφωνα με τον τόπο προέλευσης. Για τους Ρωμαίους αποτελούσε το βασικό ποτό, αναμιγμένο με νερό.

Η λέξη «Ξίδι» ή «Ξύδι» βγαίνει από το οξίδιον υποκοριστικό της λέξης όξος. Αποτελεί ένα όξινο υγρό που προέρχεται από τη ζύμωση της αιθανόλης του κρασιού σε αιθανικό οξύ, χωρίς την προσθήκη ζάχαρης και με τη βοήθεια κάποιων χρήσιμων βακτηρίων. 

Φτιάχνεται κυρίως από προϊόντα σταφυλιού και από κρασί. Ωστόσο μπορούμε να βρούμε και είδη ξυδιού όπως το μπαλσάμικο, το μηλόξιδο, το άσπρο ξύδι, ξύδι από καρύδα, από όσπρια, από ρύζι, από σακχαροκάλαμο, από μπύρα και από άλλα αλκοολούχα ποτά. Το ξύδι περιέχει βασικά ορισμένα σάκχαρα και κάποιες μικρές ποσότητες μετάλλων. Ανάλογα δε με το είδος του σταφυλιού και την επεξεργασία που υφίσταται μπορεί να περιέχει και αντιοξειδωτικά.

Στο παρακάτω video μπορείτε να δείτε μια σύνοψη της κεντρικής μου ομιλίας στην 4η Έκθεση Ποτών και Τροφίμων (ΕΞΠΟΤΡΟΦ), ένω στο τέλος του άρθρου μπορείτε να την παρακολουθήσετε ολόκληρη.

Η χρήση του ξυδιού για θεραπευτικούς λόγους είναι γνωστή απο παλιά. Η θεραπευτική του δράση ... μεγάλη.

Φαίνεται πως ασκεί:

  • Αντιμικροβιακή δράση
  • Αντιοξειδωτική - Αντικαρκινική δράση
  • Αντιδιαβητική δράση
  • Αντιυπερτασική δράση
  • Βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης

Eπίσης, βοηθά στα παρακάτω:

  • Αντιμετώπιση της παχυσαρκίας
  • Οστεοπόρωση (αυξάνει την απορρόφηση ασβεστίου)
  • Στα επίπεδα σιδήρου (αυξάνει την απορρόφηση του μη αιμικού σιδήρου)
  • Σε διάφορα Νευροεκφυλιστικά νοσήματα
  • Στα Καψίματα και πληγές
  • Στη λειτουργία του εγκεφάλου

Πως μπορούμε όμως να οφελήθουμε απο τα θρεπτικά συστατικά του ξυδιού;

Το ξύδι, αποτελεί ένα σπουδαίο φυσικό συντηρητικό για τα κρέατα, τα ψάρια, τα διάφορα λαχανικά κ.α. (λαχανικά τουρσί, γαύρος σε ξύδι κ.α.). Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κύριο συστατικό σε διάφορες μαρινάδες. Αν αφήσουμε το κρέας μέσα σε μαρινάδα με ξύδι, αυτό το βοηθάει να μαλακώσει και να γίνει πιο τρυφερό. Όταν το ξύδι προστίθεται σε φαγητό που ψήνεται, εξατμίζεται όλη η οξύτητα και παραμένει μόνο το πλούσιο άρωμα του. Αποτελεί βασικό συστατικό διαφόρων σαλτσών όπως το κέτσαπ και η μαγιονέζα, ενώ μπορέι κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί αντί του αλατιού.

Μπορεί ακόμη, να προστεθεί σε τρόφιμα που περιέχουν μη αιμικό σίδηρο όπως οι φακές και το σπανάκι. Τέλος, το ξύδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βάση για τα dressing της σαλάτας σας πχ η βινεγκρετ ή τα ψητά λαχανικά όπως το μπαλσάμικο.

Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη την παρουσίαση με θέμα «Το ξύδι στη διατροφή σας: οφέλη πέρα από τα προφανή».

to ksydi sti diatrofi sas ofeli pera apo ta profani parousiash

  • Τόνια Καραγιάννη
    Τόνια Καραγιάννη Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Ph.D.c.

    H Τόνια Καραγιάννη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, υποψήφια διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην κλινική διατροφή. Είναι επιστημονική συνεργάτης της medΝutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο γραφείο της στο Βόλο.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.