640
Συστάσεις Διατροφής

Βάζετε καθημερινά ξίδι στη σαλάτα σας; Μήπως θα έπρεπε;

06 Ιουλίου 2016
1 λεπτό να διαβαστεί
ksidi kai elaiolado

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ας ξεκινήσουμε το άρθρο με ένα βασικό ερώτημα: Τρώτε καθημερινά τα λαχανικά σας; Δύο από τα κύρια γεύματα της ημέρας, το μεσημεριανό και το βραδινό, θα πρέπει να περιέχουν λαχανικά, ωμά ή βραστά, που θα παρέχουν απαραίτητες βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες με λιγοστές θερμίδες. Η πλευρά αυτή του πιάτου μας θα μπορούσε να γίνει ακόμα πιο γευστική, αρωματική και, κυρίως, θρεπτική προσθέτοντας ξίδι! ΟΧΙ, το ξίδι δεν καίει το λίπος, όπως συχνά ακούγεται, και ΝΑΙ, έχει ελάχιστες θερμίδες (3 kcal ανά κουταλιά σούπας για το λευκό ξίδι). Ας εστιάσουμε στην έως τώρα βιβλιογραφία για την δράση του ενάντια σε μεταβολικές διαταραχές όπως ο διαβήτης, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και η παχυσαρκία.

Ξίδι και διαβήτης

Η καθημερινή κατανάλωση ξιδιού φαίνεται πως βελτιώνει τον έλεγχο γλυκόζης και ινσουλίνης στο αίμα, ιδιαίτερα σε άτομα με προδιάθεση ή ήδη ανεπτυγμένο διαβήτη τύπου ΙΙ. Άτομα με διαβήτη που κατανάλωσαν 30 ml ξίδι (2 κουταλιές της σούπας) πριν ένα γεύμα είχαν μικρότερη απόκριση γλυκόζης και ινσουλίνης έως και 2 ώρες μετά την κατανάλωση ενός γεύματος, σε σχέση με άτομα που δεν κατανάλωσαν ξίδι. Και αν σας φαίνεται μεγάλη η ποσότητα του ξιδιού για καθημερινή κατανάλωση, τότε μάθετε ότι σε άλλη μελέτη, μόλις 2 κουταλάκια του γλυκού (10ml) καθημερινά μαζί με το κύριο γεύμα αρκούσαν για αποτελεσματικό έλεγχο της γλυκόζης.

Πρόσφατη μελέτη παρατήρησε ότι η κατανάλωση ξιδιού για 12 εβδομάδες μείωσε τα επίπεδα γλυκόζης νηστείας και γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης (βασικοί δείκτες ελέγχου της γλυκόζης στο αίμα) σε άτομα με προδιάθεση για διαβήτη. Επομένως, εκτός από άμεση δράση, το ξίδι μπορεί να βοηθήσει σε διατήρηση υγιών επιπέδων γλυκόζης μεσοπρόθεσμα.

Ξίδι και υγεία της καρδιάς

Το ξίδι προστατεύει κυρίως μέσω της δράσης του στον έλεγχο της γλυκόζης, όπως αναφέρθηκε παραπάνω. Άλλωστε τόσο ο διαβήτης όσο και η αυξημένη κατανάλωση επεξεργασμένων υδατανθράκων όπως η ζάχαρη και τα γλυκά, έχουν σχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα. Ωστόσο, πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση ξιδιού μπορεί να μειώσει ελαφρώς την χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια στο αίμα.

Ένα σημαντικό στοιχείο του ξιδιού είναι οι αγγειοδιασταλτικές του ιδιότητες, βοηθώντας έτσι στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος. Το βαλσάμικο ξίδι, πιο συγκεκριμένα, είναι πλούσιο σε ανθοκυανίνες, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, που συμβάλλει στη βελτίωση της λειτουργίας του ενδοθηλίου των αρτηριών.

Ξίδι και ρύθμιση βάρους

Αν και ο μύθος της καύσης λίπους καλά κρατεί, η βιβλιογραφία είναι φτωχή όσον αφορά τη δράση του ξιδιού στην απώλεια βάρους. Μπορεί να μην έχει άμεση επίδραση στο βάρος όμως αυξάνει σημαντικά το αίσθημα της όρεξης, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο European Journal of Clinical Nutrition. Στη μελέτη αυτή, το αίσθημα της όρεξης μειώθηκε στο μισό, βουτώντας ψωμί σε ξίδι! Φυσικά σημαντικό ρόλο έχει ο τρόπος που θα καταναλώσετε το ξίδι. Αν βουτάτε το ψωμί στο ξίδι, ίσως αυτό να μη βοηθήσει σε απώλεια βάρους. Αντίθετα, περισσότερες πιθανότητες υπάρχουν, αν ακολουθήσετε την οδηγία του τίτλου του άρθρου - βάλτε ξίδι στη σαλάτα σας!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Beheshti Z , Chan YH, Nia HF, Hajihosseini F, Nazari R, Shaabani M, Salehi Omran MT. Influence of apple cider vinegar on blood lipids. Life Sci J 2012;9(4):2431-2440

Johnston CS, Quagliano S, White S. 2013. Vinegar ingestion at mealtime reduced fasting blood glucose concentrations in healthy adults at risk for type 2 diabetes (Short communication) Journal of Functional Foods, 2007 – 2011

Johnston, CS, White AM, Kent SM. 2009. Preliminary evidence that regular vinegar ingestion favorably influences hemoglobin A1c values in individuals with type 2 diabetes mellitus (Brief report) Diabetes Research and Clinical Practice 84 (2):e15–e17

Kohn JB. 2015. Is Vinegar an Effective Treatment for Glycemic Control or Weight Loss? Journal of Academy of Nutrition and Dietetics. 115(7); 1188

Mitrou P, Petsiou E, Papakonstantinou E, Maratou E, Lambadiari V, Dimitriadis P, Spanoudi F, Raptis SA, Dimitriadis G. 2015. Vinegar Consumption Increases Insulin-Stimulated Glucose Uptake by the Forearm Muscle in Humans with Type 2 Diabetes Diabetes Res. 2015; 2015: 175204.

Ostman E, Granfeldt Y, Persson L and Bjorck I. 2005. Vinegar supplementation lowers glucose and insulin responses and increases satiety after a bread meal in healthy subjects (Original Communication). European Journal of Clinical Nutrition, 59: 983–988

  • Γεώργιος Σαλταούρας
    Γεώργιος Σαλταούρας Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, PhD-c, ANutr

    Ο Γιώργος Σαλταούρας είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Oxford Brookes στον τομέα της Διατροφής και Αγωγής Υγείας και μέλος του Βρετανικού Συλλόγου Διατροφολόγων. Διδάσκει στο ίδιο Πανεπιστήμιο ενώ παράλληλα αρθρογραφεί για το medNutrition από το 2013.α

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.