Συστάσεις Διατροφής

Μεσογειακή διατροφή, γιατί είναι σημαντική;

27 Ιανουαρίου 2013
19275 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
Μεσογειακή διατροφή, γιατί είναι σημαντική;

Με αφορμή την οικονομική κρίση, η οποία δεν βομβαρδίζει μόνο το πορτοφόλι μας, αλλά και τη διατροφή μας, κλήθηκα να παραχωρήσω συνέντευξη για την αλληλεπίδραση διατροφής- οικονομικής δυσχέρειας, στο δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1.

Είναι η μεσογειακή διατροφή οικονομική;

Αναφέρθηκα στη σύγχυση που προκαλεί το άγχος της κρίσης και έχει ως συνέπεια να καταφεύγουμε σε τρόφιμα πλούσια σε ζάχαρη και λίπος. Πολλοί από εμάς, πιστεύουμε πως καταναλώνοντας τέτοιου είδους τροφές θα έχουμε οικονομικό συμφέρον.

Στην πραγματικότητα όμως, η μεσογειακή διατροφή είναι πιο οικονομική. Για παράδειγμα, ένα τραπέζι με φρούτα, λαχανικά, όσπρια και ζυμαρικά συμφέρει περισσότερο από το να καταναλώσουμε κόκκινο κρέας, που είναι πλούσιο σε λιπαρά ή σνακ όπως πατατάκια, σοκολάτες και κάθε είδους γλυκά που περιέχουν πολύ αλάτι, κορεσμένα λιπαρά και ζάχαρη.

Για να γίνει πιο κατανοητό, αναφέρθηκα και σε ένα άλλο παράδειγμα που σχετίζεται με την κατανάλωση πρωτεΐνης. Αν αγοράσετε κόκκινο κρέας για να προσλάβετε την απαραίτητη πρωτεΐνη θα δείτε πως το κόστος είναι πολύ υψηλότερο από το να την προσλαμβάνατε μέσω των οσπρίων.

Διατροφική Πυραμίδα

Η διατροφική πυραμίδα παίζει πολύ σημαντικό στη διατήρηση μιας ισορροπίας στη διατροφή μας. Όσο πιο χαμηλά στην πυραμίδα βρίσκεται ένα τρόφιμο, τόσο πιο συχνή πρέπει να είναι η κατανάλωσή του. Αντίθετα όσο ανεβαίνουμε την πυραμίδα η κατανάλωση των τροφίμων που βρίσκονται εκεί πρέπει να είναι πιο αραιή.

Στη συνέχεια, αναλύθηκε εκτενώς η κατανομή της πυραμίδας: Στη βάση της βρίσκεται το νερό και πιο συγκεκριμένα η καλή ενυδάτωση η οποία μπορεί να προέρχεται από χυμούς, φρούτα, λαχανικά, τσάι, καφέ και αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη. Αν βέβαια εντάξουμε και κάποια φυσική δραστηριότητα στο πρόγραμμά μας, θα πρέπει να καταναλώνουμε για κάθε 1 ώρα γυμναστικής περίπου 4-5 ποτήρια υγρών.

Στο 2ο ράφι της πυραμίδας βρίσκονται τα αμυλώδη, δηλαδή τα ζυμαρικά, το ρύζι, η πατάτα και τα δημητριακά. Η κατανάλωση αυτών των τροφίμων μέσα στην ημέρα πρέπει να ανέρχεται στις 7 μικρομερίδες. Είναι σκόπιμο να τονίσω πως πρέπει να χρησιμοποιούμε προϊόντα ολικής άλεσης, μιας και είναι πιο πλούσια σε φυτικές ίνες, μαγνήσιο, κάλιο και σε άλλα θρεπτικά συστατικά. Στη συνέχεια, ακολούθησαν τα λαχανικά και τα φρούτα, που δεν πρέπει να λείπουν από το καθημερινό μας πιάτο. Η ημερήσια συνιστώμενη κατανάλωσή τους είναι 5 μικρομερίδες. Ακολούθησε το ελαιόλαδο, το οποίο είναι χαρακτηριστικό τρόφιμο της μεσογειακής μας διατροφής και πρέπει να παίρνει τη θέση των «κακών» λιπών που βρίσκονται στο κόκκινο κρέας.

Κάτι που έκανε ιδιαίτερη εντύπωση τους δημοσιογράφους ήταν ότι τα γαλακτοκομικά, ανεξάρτητα από την λιποπεριεκτικότητά τους, έχουν ίδια σύσταση σε ασβέστιο. Βέβαια, τους εξήγησα πως καλό θα είναι να προτιμάμε τα γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά, διότι το ασβέστιο απορροφάται καλύτερα με τη βοήθεια του λίπους.

Φτάνοντας στην κορυφή της πυραμίδας παρατηρήθηκε μια δυσαρέσκεια, καθώς οι περισσότεροι από εμάς καταναλώνουμε γλυκά, ζαχαρώδη και σοκολάτες σε καθημερινή βάση, πράγμα που είναι άκρως αντίθετο με ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο.

Εκπομπή: Πρωινός Καφές Κανάλι: ΑΝΤ1 Δημοσιογράφος: Ζαριφή Κατερίνα

Ψωνίζουμε έξυπνα!

Ένα βασικό μήνυμα που θέλησα να περάσω στο καταναλωτικό κοινό ήταν να «ψωνίζουν έξυπνα». Για τον λόγο αυτό προβάλλαμε μια καρτέλα με τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν για να πετύχουν «έξυπνες» αγορές.

Λίστα αγορών

Το πρώτο και βασικό είναι η κατάρτιση μιας λίστας αγορών πριν επισκεφτούν στο super market. Αυτό θα τους βοηθήσει να μη ξεφύγουν σε περιττές αγορές.

Σνακ οικονομικά και χορταστικά

Δεύτερο βήμα είναι να ψωνίζουν σνακ που θα τους κρατούν χορτάτους, αλλά και με γεμάτο πορτοφόλι- τέτοια τρόφιμα είναι το κουλούρι Θεσσαλονίκης, οι ξηροί καρποί και τα αποξηραμένα φρούτα.

Επιλογή κατεψυγμένων σε κάποια τρόφιμα

Ένα άλλο πολύ σημαντικό βήμα είναι να καταφεύγουν στα κατεψυγμένα και όχι στα φρέσκα ψάρια, τα οποία είναι εξίσου θρεπτικά. Το ίδιο συμβαίνει και με τα φρούτα και λαχανικά εποχής, τα οποία είναι πιο θρεπτικά, αλλά και πιο οικονομικά.

Διατροφικό tip!

Τελευταίο σημαντικό tip ήταν να φτιάξουν έναν ειδικό χώρο στον κήπο, ή ακόμη και στο μπαλκόνι τους και να καλλιεργήσουν τα δικά τους λαχανικά.

Εκπομπή: ΑΝΤ1 NEWS Κανάλι: ΑΝΤ1

Πάρης Παπαχρήστος
Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.
Ο Πάρης Παπαχρήστος παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες τροποποίησης διατροφικής συμπεριφοράς για πάνω από 15 χρόνια, συμβάλλοντας σε βελτίωση της ποιότητας ζωής.  Ως πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος, M.Sc. έχει ευρύτερη επιστημονική γνώση, η οποία συνδυάζεται στις διαιτολογικές συνεδρίες με την προσωπική του εμπειρία.
 
Είναι ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο και συγγραφέας του πρώτου βιβλίου της σειράς medNutrition wellness, με τίτλο «Μύθοι και Αλήθειες στη διατροφή μας». Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τις διαιτολογικές υπηρεσίες που παρέχει είτε στο Παγκράτι είτε αξιοποιώντας skype και viber σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, με χιλιάδες ανθρώπους, έχει δει τι είναι αποτελεσματικό και όχι.