Οικογένεια

Παχύσαρκο παιδί και άσκηση

06 Μαρτίου 2013
589 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
Παχύσαρκο παιδί και άσκηση

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η παχυσαρκία είναι αποτέλεσμα της λανθασμένης διατροφικής συμπεριφοράς, αλλά και της περιορισμένης φυσικής δραστηριότητας. Το αυτοκίνητο, οι κυλιόμενες σκάλες, η τηλεόραση, ο υπολογιστής, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι καθημερινές συνήθειες που «κλέβουν» τον χρόνο της σωματικής δραστηριότητας. Τα παιδιά που περνάνε κατά μέσο όρο 4 ώρες μπροστά σε μια "οθόνη" καθημερινά, ζυγίζουν περισσότερο (έχουν υψηλότερο ΔΜΣ) από τα παιδιά που παρακολουθούσαν λιγότερο από 2 ώρες/ ημέρα.

Στα παιδιά κάτω των 2 ετών συστήνεται να μην βλέπουν καθόλου τηλεόραση, ενώ άνω των 2 ετών να βλέπουν λιγότερο από 2 ώρες την ημέρα. Οι διεθνείς συστάσεις για την αγωγή υγείας αναγνωρίζουν τη φυσική δραστηριότητα ως πρωταρχικό παράγοντα για την εξασφάλιση καλής υγείας, ενώ προτείνεται η ένταξή της στην καθημερινότητα σαν στάση ζωής. Συστήνονται τουλάχιστον 60 λεπτά άσκησης την ημέρα (ακόμη και αθροιστικά, π.χ. 3 σετ των 20 λεπτών) μέτριας προς έντονης έντασης, για όλα τα παιδιά άνω των 2 ετών, τονίζοντας ιδιαίτερα την σημασία της ευχαρίστησης και της διασκέδασης κατά την άσκηση. Η συγκεκριμένη διάρκεια και συχνότητα σωματικής δραστηριότητας προάγει την υγιή ανάπτυξη και προσφέρει σημαντικά σωματικά, νοητικά, αλλά και κοινωνικά οφέλη.

Πιο συγκεκριμένα, με πρόγραμμα προπόνησης 40 λεπτών/ ημέρα, 5 φορές την εβδομάδα για 4 μήνες σε παχύσαρκα παιδιά, βελτιώθηκαν συστατικά του μεταβολικού συνδρόμου, μεταξύ των οποίων και το ποσοστό του λίπους. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι, τα οφέλη αυτά διατηρούνται όσο διατηρείται και η άσκηση. Παρόλο που η σωματική δραστηριότητα από μόνη της μπορεί να μην επιφέρει σημαντική απώλεια βάρους, τα ψυχολογικά οφέλη της άσκησης μπορεί να είναι πάρα πολύ σημαντικά. Η βελτίωση των ψυχολογικών παραμέτρων μπορεί να βοηθήσει τα παχύσαρκα παιδιά να διαχειριστούν καλύτερα την υπερφαγία και τα αρνητικά συναισθήματα που μπορεί να οδηγήσουν σε αυτήν. Παρακάτω συνοψίζονται τα περισσότερα οφέλη της συστηματικής άσκησης, σωματικά και ψυχολογικά:

Οφέλη της συστηματικής άσκησης 
Αύξηση ενεργειακής δαπάνης του οργανισμού
Πρόληψη μελλοντικής επανάκτησης βάρους 
Βοήθεια στην δημιουργία και συντήρηση υγιών οστών, μυών και αρθρώσεων
Βελτίωση φυσικής κατάστασης, αύξηση της αντοχής και μυϊκής δύναμης
Βελτίωση της στάσης σώματος και της ελαστικότητας, του συντονισμού και του ελέγχου κινήσεων
Ανάπτυξη ενός υγιούς καρδιαγγειακού συστήματος (καρδιά και πνεύμονες) 
Βελτίωση κοινωνικοποίησης μέσα από τη συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες 
Διατήρηση ή και αύξηση της άλιπης μάζας του σώματος (που βελτιώνει το μεταβολικό ρυθμό και τη φυσική κατάσταση) 
Μείωση των ανεπιθύμητων επιδράσεων της άσκησης μέσω βελτίωσης της ευρωστίας 
Μείωση κινδύνου εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων (παχυσαρκίας, σακχαρώδους διαβήτη, αρτηριακής πίεσης κ.ά.
Υιοθέτηση πιο υγιεινών συμπεριφορών (π.χ. αποφυγή του καπνίσματος, αλκοόλ και χρήση ναρκωτικών ουσιών)
Καλύτερη απόδοση στο σχολείο 
Μείωση άγχους και αποφυγή της μελαγχολίας/ κατάθλιψης
Βελτιωμένη αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, αίσθημα περηφάνιας, λιγότερες ενοχές, αίσθηση ισορροπίας στη ζωή και απόλαυση της αντιμετώπισης προκλήσεων και επίτευξης στόχων

Από τα παραπάνω, φαίνεται ότι η συστηματική άσκηση έχει πολλά ψυχολογικά και σωματικά οφέλη για το παιδί, συμβάλλοντας και στην απώλεια, αλλά κυρίως στην συντήρηση του βάρους του. Γι' αυτό οι γονείς οφείλουν να κινητοποιούν τα παιδιά να είναι φυσικά δραστήρια. Για να το πετύχουν αυτό, πρέπει αρχικά να περιορίσουν τον χρόνο που αφιερώνουν σε καθιστικές δραστηριότητες (π.χ. τηλεόραση, υπολογιστής). Στη συνέχεια, θα πρέπει να τα ενθαρρύνουν να συμμετέχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κίνηση (π.χ. μπάσκετ, χορό κ.ά.) και να τα αφήνουν να διαλέξουν μόνα τους, ίσως με την καθοδήγηση κάποιου γυμναστή, τι προτιμούν με βάση το τι τα διασκεδάζει, υπενθυμίζοντας ότι δεν είναι ο στόχος να κερδίζουν.

Η μη οργανωμένη άσκηση μπορεί επίσης να συμβάλει στην αύξηση της κίνησης του παιδιού. Το ποδήλατο, το παιχνίδι σε κάποιο κοντινό πάρκο, η βόλτα με το σκύλο είναι ευχάριστες συνήθειες για το παιδί που το «σηκώνουν» από τον καναπέ. Ακόμη και τα κλασικά παιδικά παιχνίδια, όπως το κυνηγητό, το κρυφτό, το σκοινάκι, το λάστιχο και τα μήλα αποτελούν πολύ καλές ευκαιρίες για άσκηση. Καλό είναι να βρεθεί η κατάλληλη δραστηριότητα για κάθε εποχή π.χ. κολύμπι το καλοκαίρι, κρυφτό και κυνηγητό το χειμώνα, μουσική και χορός στο σπίτι.

Η συμμετοχή των γονιών στη διαδικασία αυτή, είναι πάντα κίνητρο για τα παιδιά, καθώς το παιδί φαίνεται να αντιγράφει τη συμπεριφορά του γονέα. Οι γονείς θα πρέπει να είναι οι ίδιοι να φυσικά δραστήριοι και γιατί όχι να ξεκινήσουν το ίδιο άθλημα με το παιδί. Η άσκηση άλλωστε συνιστάται και είναι καλή για όλους.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Graf C, et al. Correlation between BMI, leisure habits and motor abilities in childhood (CHILT-project). Int J Obes Relat Metab Disord 2004;28:22-6

Ekelund U et al. Physical activity but not energy expenditure is reduced in obese adolescents: a case-control study. Am J Clin Nutr 2002;76:935-41

Manios, Y., et al., Obesityand television watching in preschoolers in Greece: the GENESIS study.Obesity (Silver Spring), 2009. 17(11):p. 2047-53

Trost, S.G., et al., Physical activity in overweight and non-overweight preschool children. Int J Obes Relat Metab Disord, 2003. 27(7): p. 834-9.

Ludwig D.S. and S.L. Gortmaker, Programming obesity in childhood. Lancet, 2004. 364(9430):p.226-7.

Dietz W.H., et al., Do we fatten our children at the television set? Obesity and television viewing in children and adolescents. Pediatrics, 1985. 75(5):807-12

World Health Organization (WHO). Physical Activity and Young People. Available at http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_young_people/en/Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

Physical Activity for Children. Available at http://www.cdc.gov/physicalactivity/everyone/guidelines/children.htmlPeter Konopka. Διατροφή & Άθληση. 1996 SALTO, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, σ.167, 187.

Shield J., Mullen M.C.The American Dietetic Association Guide to Healthy Eating for Kids. Chapter 9: "Physical activity: a moving subject", p.172. John Wiley & Sons, Inc.2002

  • Χριστίνα Φοντόρ
    Χριστίνα Φοντόρ Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Χριστίνα Φοντόρ πτυχιούχος της Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, με επιπλέον σπουδές στην Ψυχοσωματική θεραπεία. Διατηρεί Διαιτολογικό Γραφείο στην Αργυρούπολη όπου, καθημερινά, έρχεται σε επαφή με ανθρώπους παρέχοντας τους εξατομικευμένες διατολογικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.