Οικογένεια

Διατροφικές συμβουλές για παιδιά

02 Μαρτίου 2017
1260 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
mikro koritsaki pou trwei laxanika

Photo source: www.bigstockphoto.com

Για όλες τις μητέρες που προσπαθείτε να πείσετε τα παιδιά σας να τρώνε υγιεινά εχω να σας παρουσιάσω ορισμένες διατροφικές συμβουλές! Πρόκειται για δύσκολο άθλημα...σωστά;

Συμβουλές για παιδιά μικρής ηλικίας

Αντιμετωπίστε την επιλεκτικότητα στο φαγητό

Τα παιδιά είναι φοβερά επιλεκτικά, αλλά δεν φταίνε αποκλειστικά εκείνα γι’ αυτό! Όλοι οι άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένου και εμού, έχουμε την τάση να μη μας αρέσουν ορισμένες γεύσεις. Μια καλή τακτική είναι να δώσετε την ευκαιρία στα παιδιά να δοκιμάσουν ένα τρόφιμο τρεις φορές πριν αποφασίσουν τα ίδια να το απορρίψουν. Όσο πιο οικείο γίνεται ένα τρόφιμο στα παιδιά, τόσο πιο πιθανό είναι να επιδεικνύουν όλο και λιγότερη αντίσταση στο να μην το αποδεχτούν. Πολύ σημαντικό είναι τα παιδιά μας, από μικρή κιόλας ηλικία, να εξοικιώνονται με μια ευρεία ποικιλία τροφίμων και γεύσεων.

Δεν υπάρχει λόγος τα μικρά παιδιά να ακολουθούν μια μονότονη διατροφή. Δοκιμάστε, για παράδειγμα, να τα αφήσετε να βάλουν dressing στις σαλάτες. Τα παιδιά που θα μάθουν να αποδέχονται ή απλά να ανέχονται ορισμένες γεύσεις, θα μπορέσουν αργότερα στη ζωή τους να καταναλώνουν τροφές, χωρίς να τις απορρίπτουν, όπως είναι για παράδειγμα τα λαχανικα ή τα τρόφιμα με δυνατή, μη οικεία γεύση.

Διατροφικές συμβουλές για μεγαλύτερα παιδιά

Εκπαιδεύστε τα παιδιά πάνω σε θέματα διατροφής

Αν τα παιδιά σας είναι ήδη μεγάλα, ίσως η παραπάνω συμβουλή να μην τα βοηθήσει τόσο. Όμως ποτέ δεν είναι αργά! Υπάρχουν ακόμα τρόποι για να τα πείσετε να επεκτείνουν το διατροφικό τους «ρεπερτόριο» και να συμπεριλάβουν ακόμα και τα λαχανικά. Έρευνα έχει δείξει ότι όταν μαθαίνουμε στα παιδιά για τη διατροφή, τα κάνει πιο ενθουσιώδη στο να τρώνε υγιεινές τροφές. Τώρα αν δεν καταφέρετε να τα πείσετε για τα αρνητικά στοιχεία ορισμένων τροφίμων, όπως για παράδειγμα της ζάχαρης, τότε μπορείτε να τα κινητοποιήσετε να ενδιαφερθούν για τα αντιοξειδωτικά και τον ρόλο τους στην καταπολέμηση των ελευθέρων ριζών, παίζοντας μαζί τους και ένα παιχνίδι. Σκοπός του παιχνιδιού θα είναι να προσπαθήσουν να μαντέψουν ποιο λαχανικό περιέχει τα περισσότερα αντιοξειδωτικά. Ενδιαφέρον;

Πηγαίνετε για ψώνια και μαγειρέψτε μαζί με τα παιδιά

Τα παιδιά, επίσης, είναι πολύ πιο πιθανόν να καταναλώσουν τρόφιμα που έπιασαν τα ίδια και τα έφεραν μόνα τους στο τραπέζι ή βοήθησαν να τα αγοράσετε. Προτιμήστε, λοιπόν, να πάρετε μαζί σας το παιδί στο μανάβικο και αφήστε το να σας διαλέξει μερικά από τα λαχανικά που θέλει. Στα παιδιά, επίσης, αρέσουν οι αγορές, όπως είναι η λαϊκή αγορά. Με την επιλογή τέτοιων αγορών, γλιτώνετε τις διαφωνίες που μπορεί να δημιουργηθούν όταν είσαστε, για παράδειγμα, στο σούπερ μάρκετ και συνήθως αφορούν ποια γλυκά να διαλέξουν.

Σε πολλά παιδιά αρέσει να συμμετέχουν στο μαγείρεμα και προτιμούν να τρώνε το φαγητό που τα ίδια προετοίμασαν. Μάθετε στο παιδί σας να συμμετέχει στη διαδικασία της προετοιμασίας του φαγητού. Για παράδειγμα, δείξτε του πώς να φτιάχνει ένα dressing για σαλάτα, να κόβει τα λαχανικά για το γκριλ (πάντα με την παρουσία σας), είτε απλά να τα αλείψει με λάδι. Με τον τρόπο αυτό θα δείτε το παιδί σας να είναι πιο πρόθυμο να φάει τη σαλάτα του.

Καλλιεργείστε τα δικά σας λαχανικά

Ίσως ο πιο σίγουρος τρόπος να κάνετε τα παιδιά σας να αγαπήσουν τα λαχανικά είναι να τα κάνετε «κηπουρούς»! Θέλετε το παιδί σας να αγαπήσει το κολοκύθι; Τότε απλά δώστε του ένα χώρο στον κήπο και ένα φακελάκι με σπόρους για να τους καλλιεργήσει. Φασόλια, μαρούλια, αρακάς είναι πολύ αγαπητά, γιατί ο χρόνος συγκομιδής τους είναι σχετικά μικρός.

Μαγειρικά tips για να εντάξετε τα λαχανικά στη διατροφή

Ένας ακόμη τρόπος για να κάνετε τα παιδιά να αγαπήσουν τα λαχανικά είναι να τα ξεγελάσετε, βάζοντας μέσα σε φαγητά -χωρίς αυτά να το υποψιαστούν- μικρές ποσότητες λαχανικών. Με αυτό τον τρόπο ίσως να μην το αντιληφθούν ότι περιέχονται λαχανικά και το μόνο που θα καταφέρετε είναι να βελτιώσετε μόνο το διατροφικό τους προφίλ.

Είναι σημαντικό να συζητήσετε με το παιδί σας ότι θα πρέπει να μάθει να εκτιμάει το χρώμα, την υφή και τη γεύση των λαχανικών. Προσπαθήστε να βάλετε λίγο κολοκύθι στις τηγανίτες ή λίγο καρότο στο φαγητό. Με τον τρόπο αυτό, θα λάβετε λίγες παραπάνω μερίδες λαχανικών μέσα στη μέρα, γεγονός που είναι ευεργετικό για τα παιδιά σας, αλλά και για εσάς. Μπορείτε επίσης, να χρησιμοποιήσετε πολύχρωμα ζυμαρικά που να περιέχουν πουρέ φρέσκων λαχανικών, όπως καρότα, κολοκύθα ή σπανάκι, συνδυάζοντάς τα και με άλλα υλικά.

Μην ξεχνάτε να δίνετε το παράδειγμα

Τέλος, τα παιδιά έχουν την ικανότητα να καταλαβαίνουν την υποκρισία. Μην προσπαθήσετε να τα κοροϊδέψετε! Δεν θα τους τη γλιτώσετε, αν τους αρχίσετε την διάλεξη για τη σημαντικότητα του καλού πρωϊνού και πόσο σημαντικό είναι να πίνει το γάλα με τα δημητριακά ολικής αλέσεως, ενώ αμέσως μετά εσείς φεύγετε από το σπίτι με μισή μπουκιά. Πορευτείτε κι εσείς στο σωστό δρόμο, αν θέλετε τα παιδιά σας να αποκτήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Benton D (2004). Role of parents in the determination of the food preferences of children and the development of obesity. International Journal of Obesity 28:858-869.

Pearson N, Biddle SJH, Gorely T (2009). Family correlates of fruit and vegetable consumption in children and adolescents: a systematic review. Public Health Nutrition 12:267-283.

Heim S, Strang J, Ireland M (2009). A garden pilot project enhances fruit and vegetable consumption among children. Journal of the American Dietetic Association 109(7):1220-1226.

  • Πάρης Παπαχρήστος
    Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Πάρης Παπαχρήστος είναι Διαιτολόγος Διατροφολόγος, MSc, ιδρυτής του πρώτου portal διατροφής σε Ελλάδα και Κύπρο, όπου διατηρεί ένα πολυδιαιτολογικό γραφείο στο Παγκράτι, παρέχοντας διαιτολογικές υπηρεσίες.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.